عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۵
حجت الاسلام ناصر رفيعي در مسجد الزهرا(س) رفسنجان
در صحيفه سجاديه دعايي به نام "دعاي هشتم" داريم كه 44 مريضي قلبي از زبان امام سجاد(ع) شمرده شده و چه خوب است كه اين دعا را بخوانيم و خود را محكي بزنيم.
به گزارش عقيق، حجت الاسلام ناصر رفيعي در مسجد الزهرا(س) شهرستان رفسنجان گفت: ماه رمضان، ماه همدردي و ارتباط با يكديگر و فرصتي براي تمرين صبر و شكيبايي است.

وي با اشاره به فرصت هاي فراواني كه در اين ماه براي بندگان به وجود مي آيد اظهار داشت: اگر بخواهيم اين ماه را در يك جمله بيان كنيم، بايد گفت رمضان ماه فرصت يابي، تدارك و بازسازي است.

حجت الاسلام رفيعي در ادامه به مقوله آرامش و نشاط و راه هاي كسب و افزايش آن اشاره كرده و گفت: ما در علوم تجربي پيشرفت هاي محسوس و چشم گيري داشتيم اما در مسئله شادابي و نشاط و آرامش سير نزولي را طي كرده ايم.

وي گفت: در خدمت آيت الله مكارم بوديم كه ايشان فرمودند روانشناسان زندگي مادي ما را به سه بخش نياز، ميل و هوس تقسيم مي كنند. ايشان مي فرمود اگر نياز 20 درصد و ميل 30 درصد را تشكيل دهد، مابقي يعني 50 درصد را هوس در اختيار گرفته است و ما در حال حاضر درگير هوا و هوس هستيم.

** طهارت در زندگي انسان را به آرامش مي رساند

حجت الاسلام رفيعي تاكيد كرد: حال بايد ديد اين آرامش، نشاط و شادابي چگونه به دست مي آيد كه يكي از راه هاي كسب و افزايش آن "طهارت در زندگي" است.

وي با برشمردن 5 نوع طهارت، به طهارت قلبي به عنوان اولين نوع از اين جمله اشاره كرده و افزود: انساني كه طهارت قلبي نداشته و براي مثال دائم به حسادت و حرص بپردازد، مشخص است كه آرامشي را در زندگي تجربه نخواهد كرد.

اين سخنران محافل مذهبي به نامه امام زمان(عج) به شيخ مفيد اشاره كرده و اظهار داشت: ما در آن نامه داريم كه حضرت مي فرمايد "اگر شيعيان ما قلب ها و دل هايشان پاك باشد اين مقدار ظهور ما به تاخير نمي افتاد" و اين يعني طهارت قلب ها تا چه اندازه مي تواند موثر باشد.

وي ماه مبارك رمضان را فرصتي براي پاكي درون و قلب ها دانسته و افزود: اگر قلب انسان ناپاك باشد آثار سوء فراواني روي زندگي انسان مي گذارد كه دروغ گويي، بدقولي و خيانت در امانت كه از ويژگي هاي منافقين شمرده شده، قسمتي از آن است.

دكتر رفيعي عنوان كرد: در صحيفه سجاديه دعايي به نام "دعاي هشتم" داريم كه 44 مريضي قلبي از زبان امام سجاد(ع) شمرده شده و چه خوب است كه اين دعا را بخوانيم و خود را محكي بزنيم.

وي به طهارت انديشه به عنوان دومين طهارت اشاره كرده و بيان داشت: فكر و انديشه نيز بايد پاك باشد و از همين انديشه بود كه حُرها و فضيل ها پديد آمد. خيلي بايد حواسمان جمع باشد؛ زيرا شيطان در كمين است و گاهي اوقات وارد فكر و انديشه انسان مي شود و به جاي او فكر مي كند.

حجت الاسلام رفيعي در همين زمينه گفت: ما فكرهايي داريم كه به آن ها مي توان لفظ "افكار خطرناك" گذاشت كه تفكر در چيستي خدا از آن جمله است. در احاديث داريم كه اگر گرفتار حديث نفس و اينگونه افكار شديد "لا اله الا الله" بگوييد.

** در آخرالزمان جوان ديندار از خانه خارج شده و كافر برمي گردد

وي با تاكيد بر لزوم مراقبت دوچندان جوانان در دوران حاضر افزود: در حديث داريم كه در آخرالزمان جوان ديندار از خانه خارج شده و كافر برمي گردد و اين يعني دشمن با تمام قوا و ابزاري كه در دست دارد در حال ايجاد شبهه در افكار مردم به ويژه جوانان است و ما بايد با هوشمندي كامل جلوي اين كارها را بگيريم.

طهارت روابط، سومين نوع از طهارتي است كه حجت الاسلام رفيعي به آن اشاره كرده و افزود: صله رحم و خوش بيني از جمله اين رابطه پاك و پاكيزه است.

وي در بخش پاياني سخنان خود به طهارت مالي و طهارت جسمي اشاره كرده و بيان داشت: مال وقتي پاك باشد، نگاه و قلب نيز پاك خواهد شد. افرادي كه با مال حرام به عبادت مي پردازند مثلشان مانند خانه هاي بنا شده روي رمل ها و شن هاست.

دكتر رفيعي گفت: اسلام در طهارت جسمي خيلي سخت گيرانه برخورد نكرده اما متاسفانه ما در جامعه مي بينيم كه افرادي وجود دارند كه شايد يك دهم اهميتي كه به طهارت جسمي مي دهند براي طهارت قلبي و انديشه قائل نيستند و اين يك معضل اجتماعي لست كه بايد حل شود.

انتهاي پيام//

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین