عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
حجت الاسلام پناهیان:
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اصل توصیه قرآن به عمل است؛ هر کس در عمل برای اربعین و عزاداری امام حسین(ع) هر خدمتی انجام دهد به ایمان، علاقه و آگاهی او افزوده می‎شود.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سوگواری دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت ایام محرم به سخنرانی پرداخته و گفت: این یک خلا فرهنگی بزرگ است که ما فکر کنیم باید ابتدا آگاهی، ایمان و محبت ما به حد بسیار بالایی برسد سپس وارد عمل به معارف دینی شویم.
وی افزود: این آموزش دینی بر خلاف حقیقت است که ما فکر کنیم عمل صرفا نتیجه آگاهی و ایمان در بالاترین درجات است، عمل یک مقداری نتیجه ایمان، آگاهی و علاقه است اما این به آن معنا نیست که عمل هر کس کم بود پس آگاهی، ایمان یا علاقه او کم است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در تبین پدیده علم‌زدگی، عنوان کرد: علم زدگی چند معنا دارد یکی اینکه فکر کنید هر چه آگاهی، علم و علاقه شخص افزایش یابد عمل او هم بیشتر می‌شود، دیگر اینکه اثر علم بیشتر از عمل است و همواره باید از علم شروع شود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اصل توصیه قرآن به عمل است زیرا ایمان به اجبار زیاد نمی‌شود، اظهار داشت: در دستورات قرآن آمار «بدانید» هم زیاد نیست. در قرآن کریم علم زدگی نداریم؛ اما سفارش به عمل زیاد است و حتی عمل‌های جزئی یک به یک بیان شده است.
وی افزود: برخی برای عمل نکردن به دستورات دین این بهانه را می‌آورند که عاشق و علاقه‌مند نشدم یا همه ابعاد فلان مساله دینی را بررسی نکردم؛ در حالیکه‌ همین افراد بدون هیچ دلیل و استدلال یا بررسی هزاران کار دیگر را انجام می‌دهند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه نسبت عمل به نهال ایمان همچون میوه به درخت نیست بلکه نظیر برگ و شاخه است که نور می‌گیرد و ریشه را تقویت می‌کند، گفت: بذر همین که یک مقدار ریشه می‌گیرد و سر از خاک بیرون می‌آورد با نور و آب رشد می‌کند، درباره عمل هم چنین است اگر یک مقدار ایمان به عمل برسد حرکت آغاز می‌شود. در واقع یک مقدار ایمان برای حرکت کافی است اما عمل باید زیاد باشد.
وی با بیان اینکه اثر عمل از آگاهی بیشتر است، ابراز کرد: بسیاری آگاهی دارند اما عمل نمی‌کنند، آگاهی بی‌فایده کم نیست اما تقریبا عمل بی‌فایده نداریم. اثر عمل با شرایط خود بسیط است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما منکر اثر علم نیستیم اما ممکن است اثر هم نداشته باشد اما عمل به طور قطع اثر دارد، اظهار داشت: گاهی ما علم و ایمان‌زده می‌شویم در حالی که از عمل کارهای زیادی بر می‌آید. عمل آنقدر اهمیت دارد که پیامبر(ص) فرمودند از هفت سالگی عمل کردن به امورات دینی را به فرزندان خود آموزش دهید.
وی با بیان اینکه عمل روی شخصیت انسان بسیار تاثیر می‌گذارد، ابراز کرد: خداوند در سوره بقره می‌فرماید کسانی ایمان می‌آورند که اهل تقوی باشد، تقوی همان مراقبت در عمل است که شخص تلاش دارد قلب خود را از گناهان سالم نگه دارد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه اثر عمل در فکر قوی‌تر از اثر فکر بر عمل است، اظهار داشت: در روایات ما درباره فرایند رشد همواره به عمل توصیه شده است؛ که روان شناسی امروز هم به اثرات عمل بر رشد شخصیت انسان پی برده است.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: هر زمان از آیت الله بهجت پرسیده می‌شد که چه کنیم عارف شویم می‌گفت عمل کنید؛ خداوند در آیات مکرر فرموده است که هرکس عمل نیک انجام دهد و مومن باشد به حیات طیبه می‌دهند.
وی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) گفت: هر کس عمل نیک انجام دهد مشتاق می‌شود سپس قوت فهم، ایمان و علاقه او افزایش خواهد یافت اما کسی که در عمل بگذارد ضعیف می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اعمال نیک عزاداری و پیراهن سیاه پوشیدن برای امام حسین(ع) است، هر کس برای اربعین یا عزاداری امام حسین(ع) هر قدمی بردارد به ایمان، علاقه و آگاهی او افزوده می‎شود.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین