امروز که نائب امام زمان(عج) مقابله استکبار با جریان انقلاب را مبارزه اقتصادی معرفی کردهاند، هیئات چه نقشی دراین مبارزه میتوانند ایفا کنند؟
عقیق:هیئات مذهبی درطول تاریخ همواره در مبارزه میان حق و باطل صفبندی مشخص داشته و ایفای نقش کردهاند؛ نهادی که متکفل تعمیق ارتباط عاشورا وجامعه است، نمیتواند درمبارزه حق و باطل بیتفاوت بوده و در گوشهای به ذکر وتوسل صرف بپردازد. این موضعگیری ومبارزه دربرهههای مختلف تاریخ، ظهور وبروزهای متفاوتی داشته است. درمبارزه بارژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی، به گونهای حضور داشت ودرجنگ تحمیلی و جهاد نظامی به گونهای دیگر ایفای نقش کرده است. اما سؤال اینجاست که امروز که نائب امام زمان(عج) مقابله استکبار با جریان انقلاب را مبارزه اقتصادی معرفی کردهاند، هیئات چه نقشی دراین مبارزه میتوانند ایفا کنند؟ آیا هیئات میتوانند درعصری که جهان اسلام دریک پیچ بزرگ تاریخی قرار گرفته است، بیتفاوت نسبت به این مبارزه باشند و خود را درگیر در این نبرد اقتصادی نبینند؟! مسلماً در اندیشه ناب اسلامی، که هیئات همواره با شمر زمانه خود در مبارزه هستند و شمر هر عصر را امتداد شمر سال ۶۰ هجری میدانند، این بیتفاوتی نمیتواند وجود داشته باشد. اما مگرهیئات چه میتوانند بکنند و چه تأثیر و نقشی در اقتصاد با این پیچیدگیها و گستردگیها میتوانند ایفا کنند؟ درادامه خواهیم دیدکه هیئات مذهبی در چهار سطح مختلف میتوانند در این نبرد اقتصادی ورود کنند: سطح اول؛ هیئت به عنوان ابزار رسانهای قدرت عظیم رسانهای هیئات در صورتی که به کمک فرماندهان جنگ اقتصادی بیاید میتواند یک جریانسازی عمومی ونظامیافته را رقم بزند. گفتمانسازی و مطالبه اقتصاد مقاومتی، مهمترین کارکردهیئت به عنوان تریبون رسانهای این جریان است. مهمترین راهبرد نیزانتقال حس وجود فضای جنگ به مردم است. چراکه حس فضای جنگ و جهاد، ظرفیتهای مردمی کشور را آزاد میکند. فرهنگ حسینی باید وارد جنگ اقتصادی شود. تحقق این فرهنگ سازی، کاررا تمام خواهد کرد. هیئتها میتوانند محملی برای آگاهسازی و آموزش اقتصاد مقاومتی به مردم باشند. سطح دوم؛ هیئت به عنوان کنشگری بزرگ در عرصه اقتصاد اقتصاد هیئت میتواند به کمک اقتصاد کشور بیاید. پتانسیل بالای هیئت و نقدینگی بسیار بالایی که درهیئات درحوزه پذیرایی، یا تبلیغات و فضاسازی یا سیستمهای صوتی مصرف میشود، میتواند به سمت حمایت از تولید ملی هدایت شود. البته ایجاد موج مصرف کالاهای ایرانی، باید به صورت مرحلهای وبه گونهای باشدکه تولید بتواند تقاضای ایجادشده را تأمین کند. هیئتها هم درعرصه مصرف کالای ایرانی و هم درعرصه بهینهسازی و افزایش تولید ملی، میتوانند تحولی در اقتصاد کشور ایجاد کنند. سطح سوم؛ ورود هیئات به عرصه تولید، قرض الحسنه و اِعانه هیئتها میتوانند روابط ایجادشده درهیئت را محملی برای ورود جمعی به عرصه تولید قرار دهند. چنانچه هیئات، پیوست تولید و اشتغال برای هیئت خود داشته باشند، اتفاقات بزرگی را رقم خواهند زد. در این زمینه هیئتهای موفق متعددی داریم که در حوزه تولید ورود داشتهاند. مستندسازی هیئتهای موفق در این زمینه و معرفی الگو، میتواند یکی ازمهمترین کارها برای ترویج این امر باشد. سطح چهارم؛ هیئت به عنوان پدیدهای تحولآفرین در اقتصاد جریان هیئات به عنوان حرکتی منحصر به فرد و عظیم، گونهای متفاوت از تأمین خدمات را ارائه میکند که با شیوههای مرسوم دراقتصاد بخش عمومی یا اقتصاد بخش خصوصی متفاوت است، و انواع پارادایمهای رایج دردانش اقتصاد، ناتوان ازتجزیه و تحلیل مؤلفههای آن است. چنانچه مؤلفههای مختلف این شیوه تأمین خدمات که در طول سال جریان دارد و درایامی مانند عاشورا یا راهپیمایی عظیم اربعین به اوج خود میرسد شناسایی و احصا شوند، میتوان ازاین شیوه تأمین خدمات، دلالتهایی را برای نظام تأمین خدمات در جامعه مسلمین استخراج کرد. دلالتهایی که میتواند دانش رایج در اقتصاد رامتحول کند. برای تقریب به ذهن، میتوان به مشاهداتمان درصحنه اربعین بازگردیم. مردم در صحنه اجتماعی اربعین شاهد زندگی متفاوتی هستند. هرچند تأثیرات پدیده اربعین بر زندگی مردم به طور ضمنی رخ میدهند و تصریحی برچگونگی آن وجود ندارد. اما استخراج الگوهای قابل تکثیر از رفتارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی حاکم بر اربعین میتواند گفتمان متفاوتی را نویدبخش باشد؛ گفتمانی که درساحتهای اجتماعی، فرهنگی، سازمانی واقتصادی کشورحضور پیدا کند و اقتصاد کشور رادر جهت تحقق اقتصاد مقاومتی متحول کند.