عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۲
با توجه به احترامی که برای دوستان قائل بودیم، فقط به فرمایش رهبر انقلاب این وسایل را جمع کردیم، چون باور داشتیم که کار درستی را انجام می‌دهیم.

عقیق: حاج محمود کریمی مداح اهل بیت در گفتگوی مفصلی با تسنیم مطالب مختلفی را مطرح کرده است. متن کامل این مصاحبه را بخوانید:

 

خط اصیل مداحی

خط را ما تبیین نمی‌کنیم، بلکه بزرگتر ما یعنی مقام معظم رهبری تبیین می‌کند. اگر بخواهیم با نقاط قوت و ضعف یک مداحی آشنا شویم، منشوری از فرمایشات مقام معظم رهبری را در پیش چشم خود قرار می‌دهیم تا راه خود را پیدا کنیم. در زمان طاغوت در کنار شاعران، وعاظ و مداحان انقلابی، شاعران و مداحان درباری نیز داشتیم، اما بعد از انقلاب، رهبران ما حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همواره به اخلاق، تقوا، همدلی و اتحاد دعوت می‌کردند؛ مداحان بعد از انقلاب، مداحان دربار سیدالشهداء(ع) هستند.

از زمان صفویه تاکنون همواره روضه‌خوانی و مداحی ما متحول شده است، بنابراین کسانی که ادعا می‌کنند مداحی جدید را نمی‌پسندند و مداحی سنتی را بهتر و درست‌تر می‌دانند، ابتدا باید سنتی بودن را تعریف کنند. آیا از زمان صفویه تاکنون که رسماً نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی آغاز شده است، آیا همین‌طوری می‌خواندند و هماهنگ سینه می‌زدند؟ وقتی فقهمان پویا است و روضه خواندنمان نیز باید پویا باشد.

من ضمن احترامی که برای مداحان و وعاظ و دلسوزان این عرصه قائلم، اما باید بگویم زمانی که منشور مقام معظم رهبری برای مداحی وجود دارد، چرا کار دیگری انجام دهیم؟ ایشان می‌فرمایند مداحی باید عاطفی و حماسی و هنرمندانه باشد. «حسین سردار دین بود، عاقبت حق‌طلبی این بود» در آن زمان جدید بود، اما این همیشه که نباید باشد. چهل سال پیش زمانه صفحه گرامافون و رادیو بود، اما اکنون ظرف 10 ثانیه شما می‌توانید به مستهجن‌ترین سایت‌های دنیا وصل شوید. ما با این جبهه می‌جنگیم و در مداحی خود دنبال راهی هستیم که شرعی هم باشد.


ماجرای سنج و دمام‌زنی در چیذر

در مورد سنج و طبل و... باید بگویم که قدمت آن بیشتر از خیلی از کارهای مربوط به هیئت است و حتی قدمت آن از سینه‌زنی هم بیشتر است. وقتی ما این کار را شروع کردیم افراد زیادی حساسیت نشان دادند؛ باید از این دسته پرسید که آیا همه مشکلات حل شده و فقط مشکل ما سنج و طبلی است که یک سوم ایرانیان بر حسب سنتشان استفاده می‌کرده‌اند.

ما با توجه به احترامی که برای دوستان قائل بودیم، فقط به فرمایش رهبر انقلاب این وسایل را جمع کردیم، چون باور داشتیم که کار درستی را انجام می‌دهیم. یعنی اگر ایشان نمی‌فرمودند به کار خود ادامه می‌دادیم، چراکه به شیوه‌ای هنرمندانه 15هزار نفر را گرد آورده بودیم که به صورت شعاری (و نه نوایی) "یا حسین" می‌گفتند و به همین سبب این طبل و سنج وسیله‌ای برای مبارزه با دشمن بود. به اصلش هم برگردیم این‌ها از وسائل جنگی به حساب می‌آید، نه از ادوات موسیقی که برخی از دوستان چنین گفتند.

در هر صورت ما این وسایل را کنار گذاشتیم، چون ما آن را در هیئت تهران شروع کردیم و الان نیز در هیئت‌های دیگر وجود دارد و مردم جنوب، مانند شیراز و بوشهر نیز سال‌ها از آن استفاده کرده‌اند. در هر صورت رهبر انقلاب فرمودند در داخل هیئت این کار وجود نداشته باشد و در بیرون از  فضای هیئت مانعی ندارد، ما هم رعایت کردیم. برخی مواقع درباره این موضوعات برخی رسانه‌ها و افراد اظهار نظر می‌کنند که حرف آن‌ها غیرکارشناسی است و صرفاً به دنبال هیجان و هیاهو هستند و نتیجه‌ای جز شلوغ شدن فضا و ایجاد حواشی ندارد.

 

جایگاه واعظ و مداح

اول یک نکته بگویم اینکه متأسفانه برخی از نشریات و مجلات که افرادی غیرکارشناس در آن حضور دارند درباره این موضوع و مداحی اظهار نظر می‌کنند و بعضاً مطالب نادرست و خامی را مطرح می‌کنند. من با توجه به این که روضه خوان و نوکر حضرت سید الشهدا(ع) هستم، به هیچ هیئتی باید و نباید نمی‌کنم. من نگاهم به واعظ این گونه است که اگر کسی فکر می‌کند این مسیر ما در هیئت منطقی و درست است او هم انجام دهد. گاهی برای هیئت‌های ماه محرم و ماه رمضان که خیلی از نظر من مهم است، دوستان ما برای یک واعظ مدت‌ها تحقیق می‌کنند. افراد مختلف را از جهت سواد و روزآمدی بررسی می‌کنند و این خیلی مهم است.

اینکه من مطلبی را بگویم یا واعظ باید بگویم که شخصی که لباس روحانی دارد مانند مهر برجسته است. در هیئت حرف من را گوش می‌دهند ولی آقای واعظ بایداثرگذار شود و اگر او حذف شود که فایده‌ای ندارد. مردم باید جایگاه اصلی واعظ را بدانند. ما کار فرهنگی هم انجام می‌دهیم و جلوگیری از خدشه و حفظ پیوند روحانیت و مردم که همیشه بوده بر عهده ما هم هست. در یک مثال ساده برای حفظ پیوند مردم با مسجد شما می‌بینید که حتی همین برنامه "فیتیله" وقتی می‌خواهد با بچه‌ها قرار بگذارد دم در مسجد قرار می‌گذارد. این برنامه‌ها خوب است. در قالب سرود پیام‌های اخلاقی به بچه‌ها می‌دهند حتی گاهی بزرگترها هم نگاه می‌کنند. وقتی مقابل مسجد از دختر بچه‌ای می‌پرسند آمدی مسجد چه‌کار کنی؟ آن بچه می‌گوید هم آمده‌ام نماز بخوانم و هم عمو فیتیله‌ای را ببینم و این صحنه‌ها را نشان مخاطب می‌دهند، این خیلی کار ارزشمندی است.

در بعضی موارد هم قائل به این هستم که شأن و جایگاه روحانیت باید حفظ شود. این تحفظ هم باید از جانب پامنبری و امثال بنده و مردم باشد هم از ناحیه خود روحانیون گرامی باید مورد مداقه قرار گیرد. در بعضی موارد برخی از این عزیزان وارد عرصه‌هایی شده‌اند که با لباس روحانیت همخوانی نداشته است و در فضایی حاضر شده‌اند که فضای آن‌جا به هیچ عنوان زیبنده حضور یک روحانی نیست. در مقابل بعضی روحانی‌های حاضر در هیئت و خصوصاً در جلسات ما هستند که واقعاً تلاش می‌کنند که منبر غنی و پرباری داشته باشند و واقعاً با سواد هستند. این موضوع باید در ذهن‌ها جای بگیرد که وعاظ سواد بالا و منطقی دارند و روضه خوان‌ها هم باید در قبال استفاده از محضر چنین عزیزانی منطقی رفتار کنند.

شخصی که لباس روحانی دارد مانند مهر برجسته و اثرگذار است و نباید از هیئت و روضه حذف شود. مردم هم باید جایگاه اصلی واعظ را بدانند و همانطور که از مداح استفاده می‌کنند از منبر واعظ هم بهره ببرند.تأکید می‌کنم که وعاظ، روحانیون و روضه‌خوان‌های ما همگی باید قدر و جایگاه خود را بشناسند و معارف الهی و اسلامی را با منطق و عقلانیت به مردم انتقال دهند.

شعر در مداحی

معرفت اصل است. اما اگر به آن خوب پرداخته نشود فرع جلوه می‌کند. مخاطب ما جوان است و دستور نمی‌خواهد. برای مثال: «افتادگی آموز اگر طالب فیضی/ هرگز نخورد آب زمینی که بلند است» تشبیه زیبا و آموزنده‌ای است و آن را جوان خوب می فهمد و خوب به آن عمل می‌کند، اما اگر به او دستور بدهی که افتاده باش، دیگر قبول نمی‌کند. در دوره ای زندگی می‌کنیم که جوان می‌گوید من خودم برای زندگی خودم تصمیم می‌گیرم و حرف مستقیم را نمی‌پذیرد، اما معنای حرف شما را استخراج می‌کند. بیان معارف از اصول خواندن است و اگر شعر شعری سالم و وزین باشد تأثیر خود را می‌گذارد. گذشته از این همیشه که نباید شاعر و مداح  با مستمع کنار بیاید، مقداری هم مستمع باید با او کنار بیاید.

رهبری زمانی فرمودند اگر جلسه‌ای دارید نگاه نکنید که مخاطب چه دوست دارد نگاه کنید چه چیزی به درد او می‌خورد. دارویی که برای بچه هم می‌دهند این روزها برایش شیرینش می‌کنند مثل قدیم‌ها نیست. مطلبی که می‌خواهی اثرگذار باشد را هم باید با زبان مطلوب و زبانی که بیشترین اثرگذاری را دارد به مخاطب برسانی. باید طعم آن را بچشد.

روضه باز خواندن

در مظلومیت سیدالشهداء(ع) همین که ایشان با زن و فرزندانشان محاصره شدند، کافی است و دیگر چه دلیل دارد حضرت علی‌اصغر(ع) نیز قربانی شود تا گواه مظلومیت ایشان باشد. من یک بار در ایام عاشورا گفتم که می‌خواهم روضه‌ای چهار کلمه‌ای بخوانم "وای حسین کشته شد" و چون مجلس آماده بود، با این حرف نیم ساعت گریه کردند و کاری جز اشک نبود. عشق با گریه است، شما یک شعر را پیدا کنید که عاشق به معشوق خود بگوید در فراق تو من تا صبح خندیدم! اتفاقاً گریه کردن هم ملاک است و رابطه عاطفی را تقویت می‌کند. امام زمان(عج) روحی فداه فرموده‌اند: من صبح تا شب و شب تا صبح برایت‌گریه می‌کنم و بعد از آن خون گریه می‌کنم. بنابراین ما با گریه آرام می‌شویم.

آدمی هیچگاه حسرت خنده‌هایش را نخورده است، اما می‌دانیم گریه‌هایمان حرام نمی‌شود، ممکن است برای اشک‌هایی که ریختی حسرت بخوری. این از آن دسته اشک‌هایی است که حرام نمی‌شود. امام زمان(عج) فرمودند: به ما اعتماد کنید، گریه کنید برای سیدالشهداء(ع)، گریه برای سیدالشهدا(ع) شما را به ایشان نزدیک و رابطه عاطفی را بیشتر می‌کند، چون دوستش داری همین باعث می‌شود اخلاقت مثل اخلاق او شود و به خدا نزدیک‌تر بشوی.

 

اما یادمان باشد که گریه خالی برای سیدالشهداء(ع) آدمی را به "مقعد صدق عند ملک مقتدر" نمی‌رساند، بلکه ممکن است تنها آدمی را از آتش نجات دهد و از جهنم به بهشت در‌آورد و تنها عده خاصی از محبان حضرت امام حسین(ع) می‌توانند به سعادت دیدار ایشان و همنشینی با ایشان نائل شوند.

شهادت فناء فی الله است و شهید به نزد سیدالشهداء می‌رود. سه گروه هستند که درجه‌هایشان شبیه به هم است و آنها کسانی هستند که "باَموالهم و اولادهم و انفسهم" گذشت، دارند. یعنی کسانی که از قید مادیات و پولشان گذشته‌اند، از قید اولاد هم مانند پدران و مادران شهدا گذشته‌اند و در نهایت کسانی که از انفسهم(جانشان) که همان مقام شهید است، هم گذشته‌اند. بنابراین گریه بر سیدالشهداء ممکن است ما را از آتش نجات دهد، اما همه گریه‌ها ما را از حسرت نجات نمی‌دهد.

تقریب مذاهب

طرح تقریب مذاهب رسما توسط جمهوری اسلامی پیگیری می‌شد و دقیقاً در زمانی که داشت به بار می‌نشست و علمای مذاهب با هم دیدار و گفتگو داشتند و روابط مسالمت‌آمیز بود، استعمار انگلیس با دسیسه خود مانع از به ثمرنشستن آن شد. آنان فرقه‌های انحرافی شبیه بمب‌های مغناطیسی را ساختند و به بدنه این مذاهب چسباندند و نگذاشتند این وحدت به طور کامل صورت بگیرد. ابتدا با ایجاد و تقویت بهایئت در شیعه و وهابیت در میان اهل سنت و امروز با تقویت سلفیون افراطی و جریان‌های القاعده در کشورهای اسلامی، می‌خواهند سد راه اتحاد امت اسلامی باشند. تقریب مذاهب و برقراری ارتباط منطقی با بزرگان ادیان و بحث و گفتگو درباره مباحث علمی و بیان نظرات هر گروه از گذشته در اسلام بوده است. چیزی که شما به صورت کاملاً منطقی در کتاب شبهای پیشاور نمونه‌ای برایش پیدا می‌کنید.

به محض اینکه مذاهب آمدند به هم نزدیک شوند وهابی‌ها آمدند، سلفی‌ها آمدند، این‌ها تا حدی با اهل بیت(ع) زاویه و در برابرشان موضع دارند که حاضرند گودال آتش درست کنند و بنزین بریزند و تک تک شیعیان را زنده زنده بسوزانند. اگر به شیعه بگوییم این کار را انجام بده، او این کار را می‌کند؟ هرگز! پیغمبر اکرم فرمودند حیوان را هم مثله نکنید. این قضایای اخیر در مصر و کشورهای منطقه و این قتل‌عام وحشیانه در سوریه و ... از جای دیگری آب می‌خورد. من باورم این است که دشمن اسلام  و دشمن خدا نیست مگر اسرائیل. هر مشکلی که در عالم به وجود می آید اسرائیل به وجود می آورد. نه این اسرائیل بلکه بنی اسرائیل.

سیاست در هیئت

اگر سیدالشهدا(ع) سیاسی نیست، چرا در حرم آقا بمب می‌گذارند؟ آنان از حرکت امام حسین(ع) می‌ترسند. امام فرمودند حرکت سیدالشهدا(ع) سیاسی بوده و بلکه سیاسی‌ترین حرکت عالم بوده است. فاسدترین آدم‌ها مانند یزید به سیدالشهدا(ع) پیشنهاد دادند که ولایت فلان سرزمین را به ایشان بدهند تا ایشان دست از حرکت و قیام بردارند، اما ایشان نپذیرفتند.

عده‌ای که می‌گویند در موضوع سیاست دخالت نکنیم، باید ببینیم چه کسانی هستند؟ ما در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «و ساسة العباد»؛ من خودم قائلم به این که در یک سری از مسائل سیاسی باید دخالت و  اظهارنظر کنیم. در بعضی مسائل دخالت نکنیم ولی اعلام نظر بکنیم و البته در یک سری قضایا هم اصلا نباید حتی اظهار نظر بکنیم، چون در شأن ما نیست و شأن ما بالاتر از آن است. ارزش یک مداح سیدالشهداء(ع) بالاتر از آن است که بخواهد در رابطه با فلان اظهار نظر فلان فرد صحبت کند، بلکه باید دنبال رسالت مهم‌ترش باشد.

در پاسخ به آقایانی که می‌گویند مداحان نباید در کار سیاست دخالت کنند من پاسخ می‌دهم که خودشان در سیاست دخالت نکنند چون این حرفشان از بی‌سوادی سیاسی‌شان نشأت می‌گیرد بهتر است به کار خودشان برسند. چون ما این بینش را داریم که در سیاست اظهار نظر کنیم، ولی آنها ندارند.

شهادت و هیئت

زمانی که جنگ است، برای شهدا و رزمندگان و بسیجیان ارزش قائلند و احترام  می‌گذارند، اما بعد از جنگ، در همان دانشگاهی که اگر شهدا نبودند حتی وجود هم نداشت، عده بسیار محدودی نمی‌گذارد پنج شهید گمنام در دانشگاه دفن شود. نمی‌دانم چه بگویم، چه صفتی برای این حرکت می‌شود به‌کار برد. فرهنگ شهادت فرهنگ سیدالشهداست و فرهنگ سیدالشهدا(ع) صرفا مذهبی و سیاسی نیست. این فرهنگ نظام را از سقوط نجات داده است. فرهنگ شهادت نانی ندارد؛ نانش را خود شهید خورد و نظام و بهره‌اش را هم شهید برد و نظام.

خواهشم از آحاد مردم این است که با هر گرایش سیاسی وصیت نامه شهدا را بخوانند. آمار نشان می‌دهد بیشترین کلمه‌ای که در وصیت‌نامه شهدا آمده، کلمه اسلام است و بعد از آن، امام زمان(ع) و امام خمینی(ره) و جمهوری اسلامی ایران است. شهدا به خاطر این آرمان‌ها به شهادت رسیدند و ما اکنون آرمان‌های آنها را کنار گذاشتیم و از «وطنم...» می‌گوییم، در صورتی که ملیت ما اسلام است. ما هرگاه ملیتمان را که اسلام است از ملیت ایرانیمان جدا کردیم، لطمه خوردیم.

فرض کنید که در کشور آمریکا به یک رستوران رفتهاید و در آن فقط دو میز خالی برای نشستن وجود دارد که سر یکی از آنها یک صهیونیسم فارسی‌زبان ایرانی‌تبار نشسته و سر میز دیگر یک آمریکایی اهل تسنن است؛ شما سر کدام میز می‌نشینید؟ قطعاً امثال شما با آن مسلمان می‌نشینی و همینجا معلوم می‌شود که ملیت ما اسلام است.

روزگاری هرات و قفقاز و... برای ما بود که با یک کاغذ مهر شده آنها را از ما گرفتند. ملیتی که بخواهد با یک کاغذ گرفته شود، ملیت نیست. اگر گوشه‌ای از اسلام بخواهد آسیبی ببیند، همه ما در راه آن حاضریم کشته ‌شویم، این یعنی اینکه ملیت ما اسلام است. ملیت ما اسلامی ایرانی است. حساسیت ما نسبت به بحرین، به خاطر شیعیانش است و نه سرزمینش که روزگاری از ما گرفتند یا یک نفر دودستی تقدیمشان کرد. در مورد بغداد و تفلیس و هرات و قفقاز و... اینگونه حساسیت نداریم، با آنکه همه این‌ها نیز روزگاری برای ما بودند و همه با یک کاغذ از ما گرفته شدند.

از زمانی که شهدا را به نام ایران بدون اسلام مصادره کردند، لطمه خوردیم. شهیدی که با وضو و با دعای کمیل شب قبل از شهادت و با نگاه به سیدالشهداء(ع) و امید به لقاءالله به شهادت می‌رسد بالایش می‌نویسند: «وطنم»! اگر خودش زنده باشد می‌گوید که من به خاطر دینم رفتم. ما ملیت را که عوض کردیم ضربه خوردیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
میاندار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
12
24
به نام خدا
جمله " آیا همه مشکلات حل شده و فقط مشکل ما سنج و طبلی است؟" مرا یاد سخنان مشابهی از مسئولی می اندازد که اتفاقا مورد انتقاد شدید همین مداح بزرگوار است.
برادر بزرگوار، هر کاری را نباید به بهانه تجدد در هیئت انجام داد. خط قرمز شان اهل بیت است. اگر منتظر باشیم اشتباهاتمان را شخص رهبر متذکر گردد نشانه آن است که یا جایگاه و حد و اندازه خود را گم کرده ایم و یا ...
در فرمایش اخیر حضرت آقا که امر به نخواندن روضه در مجالس شادی نموده اند چرا اجرا نکردید؟
در بین این دوستانی که شما نام می برید و تلویحا می گوئید اعتنا به تذکراتشان نمی دهید، وزنه های محکم مداحی هستند که بسیاری از اعتبار فعلی خود را رهین ایشانید.
هیئت که به معنی زانو زدن در محضر اهل بیت علیهم السلام است باید به اهلش و خصوصا مداحش تواضع و فروتنی و اخلاص بیاموزد. تکبر و خود رای را از او گرفته و به او خوش خلقی بدهد و او را به ادب مد نظر ائمه اطهار نزدیک نماید.
شهرت و کثرت مستمعین به شرطی در درگاه خاندان آل الله علیهم السلام معتبر و مقبول است که متکی به التزام و رعایت خلق و خوی خاندان عصمت و طهارت (ع) باشد
شایان گفتن است این انتقاد به معنای نادیده گرفتن صدها ویژگی ممتاز و ارزشمند این بزرگوار نیست بکله تذکری مشفقانه است که اشکالات محدود و اندکی که موجود است بر طرف گردد. و البته بدیهی است تذکر برای مومنان به صریح قرآم کریم دارای منفعت است.
پاسخ ها
محب213
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
آفرین به این مطلب شما میاندار
حاج محمود منت نذار سرآقا به خاطر آقا جمع کردم وظیفت بود جمع کنی این سنج طبل را و جز وظیفه کاری نکردی شما اگه ولایت مداری فقط بگو چشم چون چرا نیار حضرت آقا اگه یروز بفرمایند سینه نزنید ما میگیم چشم ما هیئت میریم که تبعیت از ولایت را یاد بگیریم نه حال کنیم
صادق
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
"ما با توجه به احترامی که برای دوستان قائل بودیم، فقط به فرمایش رهبر انقلاب این وسایل را جمع کردیم، چون باور داشتیم که کار درستی را انجام می‌دهیم. یعنی اگر ایشان نمی‌فرمودند به کار خود ادامه می‌دادیم"
من از مستمعین ایشان هستم و خواهم بود ولی برادر بزرگوار ولایت پذیری یعنی حرف ولایت ، اعتقاد ما شود. شما باید بگویی که مطمئنا کار ما اشتباه بوده نه اینکه هنوز بگویی کار ما درست بوده ، این چه نوع ولایت پذیر بودن است که انقدر شما از اون دم میزنید
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
طبل و دمام زنی در جنوب ایران قدمتی دیرینه دارد منع آن توسط آقا هم به دلیل جایگاه هیئت است.
این روش شیوه ی جدیدی برای جذب جوانان به امام حسین بود. دیگر با روش های قدیمی نمی شود جلوی تکنولوژی غرب ایستاد.اکثر سینه زنان هیئت حاج محمود جوان ها هستند و این نشان می دهد ایشان موفق بوده . الان با مداحی 20 سال پیش جوان ایرانی p.m.cو فارسی 1رو ترجیح می ده.حاج محمود هم اعتقاد به این داره که هیئت نباید جای خالی کردن هیجان باشه . بهتره کمی جدید فکر کنیم .
الیاس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
8
25
خدا حاج محمود برا ما حفظ کنه
پاسخ ها
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
برا شما ....
حسام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
14
7
شما که اینقدر بلدی صحبت کنی یاد بگیر خوب گوش بدی،آقای کریمی خودشان فرمودند من از رهبر سوال کردم میشود در موالید روضه خواند فرمودند روضه ی امام حسین نمک مجلس هاست، و باز خود آقای کریمی فرمودند در مجلس میلاد حضرت زهرا بنده در خدمت رهبر روضه خواندم و دیدم آقا شروع به گریه کردند،و اینکه رهبری با سینه زدن در شب و روز میلاد مخالفت فرمودند.یاحق
حسام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
11
2
راستی ببخشید فراموش کردم که دستور دمام زنی را از خود رهبی استفتا کردند که رهبری اجازه فرموده بودند تا اینکه حضرت آقا در مراسم میلاد حضرت زهرا فرمودند:آقای کریمی دیگه تو جلساتتون دمام نزنید،این دمام زنی در همه جای ایران استفاده میشه
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
0
8
اگر خط قرمز محمود کریمی مقام رهبری است ایشون سنج و دمام را نهی کردند بقیه حرفها توجیه هست همین
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
کجا حضرت آقا سنج و دمام را نهی کردند ؟ چرا حرفی رو که راجع بهش اطلاع ندارید رو میگید ؟
حضرت آقا به گفته ی حاج محمود کریمی فقط فرمودند که طبل و دمام زدن داخل هیئت را انجام ندهند . این طور که شما میگی از امسال دیگه دسته های عزاداری هم نباید تو خیابون بیان.

درست فکر کنیم و با فکر صحبت کنیم
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
اگه آقا منع کردن چرا گفتن تو خیابون باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شاید خیابون در فقه دین فررررررررررررررررررررررررررررق می کنه
عبدالحسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
8
9
بسمه تعالی
انصافا درایت و دوراندیشی حاج محمود کریمی در نوشتار فوق جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمیگذارد
مثالهای ایشان و نمونه های تاریخی اجتماعی ایشان هرچند در این نوشتار بسیار کوتاه است اما نشانگر رشد فکری و بالندگی ذهنی ایشان است
انصافا جایگاه واعظ را خوب مشخص کردند و در مورد استفاده از وسایل مجاز به جهت رونق بخشی و تنوع در جلسات سیدالشهدا(ع) اظهار نظر خوبی کردند اما در هر صورت همانطور که از حاج اکبر ناظم ایراد گرفتند از ایشان هم ایراد میگیرند و خرده گرفتن دیگران کاملا طبیعی است
خدا ایشان را خیر کثیر کرامت فرمایند
یا علی مدد
lمجتبی ایوطالبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
7
5
جوابیه ای به نظر های دوستان :
با اینکه دلم از حاج محمود خیلی پره...... ولی حاج محمود این همه جوون رو از پای گناه به هیئت می کشونه....... ولایت پذیریش هم از ما ها خیلی بیشتره...... مگه حضرت آقا نگفتن کالای ایرانی بخرید ...... کدوماتون گوش کردید..... نکنید این کارا رو......... نوکر ارباب رو هواشو خود ارباب داره..... نکنید....
عبدالله مهدوی از امل هیات یازهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
5
4
حرف حاج محمود برای ما حجت هست چون در خانه ولایت زانو زده اقایونی که دارید چوب لا چرخ میزارید ببینید ببینید چها کردید که از اصل خارج شده و به دنبال نیمه خالی لیوان هستید یه کمی هم خدا را در نظر بگیرید بد نیست فردای قیامت باید جوابگو در یوم تبلی السرائر باشید
امین
|
UNITED STATES
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
7
11
جواب بعضی از منتقدان حاج محمود کریمی :
1- حضرت آقا به ایشون گفتند که دیگه در هیئت طبل و دمام نزنید ( طبل و دمام زدن در دسته عزاداری اشکالی ندارد )
2- حضرت آقا به ایشون گفتند که در ولادت ها دم نگیرید و سینه نزنید ( یک کم شعر و وصف حال ائمه شامل این موضوع نمیشود )
3- قطعا و حتما حاج محمود کریمی از شما بیشتر به توصیه های حضرت آقا گوش میدهند و فدائی رهبری هستند .

خدا واقعا حاج محمود رو خیر بده چون من خودم ساکن چیذر هستم و به خاطر دوری از هیئت های پائین شهر نمیتونم برم هیئت و چشم و دلم به هیئت حاجی هستش .

یا علی
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
6
7
جواب بعضی از منتقدان حاج محمود کریمی :
1- حضرت آقا به ایشون گفتند که دیگه در هیئت طبل و دمام نزنید ( طبل و دمام زدن در دسته عزاداری اشکالی ندارد )
2- حضرت آقا به ایشون گفتند که در ولادت ها دم نگیرید و سینه نزنید ( یک کم شعر و وصف حال ائمه شامل این موضوع نمیشود )
3- قطعا و حتما حاج محمود کریمی از شما بیشتر به توصیه های حضرت آقا گوش میدهند و فدائی رهبری هستند .

خدا واقعا حاج محمود رو خیر بده چون من خودم ساکن چیذر هستم و به خاطر دوری از هیئت های پائین شهر نمیتونم برم هیئت و چشم و دلم به هیئت حاجی هستش .

یا علی
پاسخ ها
میاندار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
جناب آقای امین ضمن سلام ، درباره بند دوم جوابیه شما فرامایشات رهبر معظم در سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها (قسمت مورد نظر) یادآور می گردد که فرمودند: «من در اين سالهاى طولانى، خيلى اوقات به برادران مداح كه اينجا ميخواندند، اين اعتراض را ميكردم كه جلسه‌ى جشن و مولود را تبديل ميكردند به مجلس عزادارى؛ مفصّل روضه خواندند و اشك گرفتند! هر چيزى به جاى خودش. به شما ميگويند مداح. مداح يعنى چه؟ شاخصه‌ى اصلى شما مداحى است، نه روضه‌خوانى. روضه بخوانيد، بنده طرفدار روضه‌خوانى‌ام، خودم هم روضه‌خوانم. اينجور نيست كه در مجلس مولودى‌خوانى ائمه (عليهم‌السّلام) هم حتماً بايد يك روضه‌اى خوانده شود، يك دمى داده شود، يك اشكى گرفته شود؛ هيچ لزومى ندارد. بگذاريد عواطفى كه مردم نسبت به ائمه (عليهم‌السّلام) دارند، در خارج اينجور وانمود نشود كه منحصر است در قضيه‌ى گريه و سينه‌زنى و عزادارى؛ نه، عزادارى به جاى خود، مديحه و مولودى‌خوانى و شادى هم به جاى خود؛ اينها را نبايد با هم مخلوط كرد.» فلذا:
1- اشکال آقا به مداحان در جلسات شادی منحصر به دم نیست بلکه ایشان روضه خواندن و اشک گرفتن را نیز اشکال گرفتند.
2- اینکه حضرت آقا فرموده اند سالهای طولانی و خیلی از اوقات این اعتراض را به مداحان فرموده اند سوال جدی دیگری مطرح است که چرا در طول این مدت طویل مداحان بزرگوار ما از جمله مداح ارزشی و گرامی جناب آقای کریمی این دغدغه رهبر معظم را به اجرا در نیاورده اند؟
3- سوال دیگر این است که چرا حتی بعد از این بیانات روشن حضرت آقا که صریحا می فرمایند اشک و روضه و دم در مجالس شادی هیچ لزومی ندارد چرا این مداح بزرگوار در اعیاد شعبانیه کما فی السابق و حتی پر رنگتر از قبل اصرار به اشک و روضه داشتند؟
با نگاه به سابقه درخشان این مداح بزرگوار ، در ولایتمداری وی هیچگونه تردیدی نیست. اما مناسب است در باره این تناقصات جواب منطقی داده شود. ظاهرا این بزرگوار سوای سابقه درخشان خود در این مورد مرتکب اشتباه شده اند که می بایست توضیح منطقی برای آنکه اشتباهی صورت نگرفته داده شود و یا با عذر خواهی از امت ولایتمدار از تکرار این موارد خودداری نمایند. موفق باشید یا علی
سیدمحمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
6
4
آقایون چراافتادید به جون هم؟؟
Navid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
11
2
اقاي كريمي ضمن احترام
جاز و تمبو و بيانو هم جلسه رو متحول ميكنه برو بيار!
تو جلسه شما ...... و مي كفتن ياحسين!!
اين جه مدلي بود؟!
اكه .......... اين كار رو مي كرد همين شما بدرشو در مياوردي..
هر كاري ....... مي كنه توام تو هياتت ميكني
مردم يه كم دقت كنين ...........
عاغا هتمن عين نزر رو بذاريدا يني اكه نظاري..
مدیر پایگاه بخشی از نظر شما حذف شد!
پاسخ ها
امین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
آقا لطفا مودب صحبت کنید ، شما در جایگاهی نیستی که بخوای به حاج محمود بگی چی بیاره چی نیاره تو هیئت ، ایشون بخواد آب بخوره تو هیئت از شخص مقام معظم رهبری اجازه میگیرن ، جریان طبل و دمام هم یک جریان شخصی بین ایشون و حضرت آقا بوده و به کسی مربوط نمیشه که بیاد بگه چرا آوردی و چرا نیاوردی....
اگر آوردن با کسب اجازه بوده و اگر هم دیگه نمیارن باز هم با توصیه حضرت آقا به ایشون بوده که به من و شما مربوط نمیشه .
شخصیت حاج محمود آقای کریمی در نزد رهبری انقدر بالا هست که آقا با ایشون صحبت میکنند و به کار هیئتشون نظارت دارند .
شما هم اگه دلت از جای دیگه ای پر هستش ، گفتنش اینجا و بدین نحو درست نیست .

یا علی
هادي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
5
6
احست اقاامين
پاسخ ها
مدیریت پایگاه حاج محمود کریمی www.1nafastakarbala.blogfa.com
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
با سلام و قبولی طاعات و عبادات نزد ایزد منان
. بسیار از جواب و لحن اقای نوید ناراحت شدم و ب طبع با جواب کامل و عالی اقاامین مشعوف . جوابی ک بنده قرار بود مطابق با این مضمون بنویسم ایشون زحمتش رو کشیدند . موید باشید . یاعلی
مدیریت پایگاه حاج محمود کریمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
5
3
با سلام و قبولی طاعات و عبادات نزد ایزد منان
. بسیار از جواب و لحن اقای نوید ناراحت شدم و ب طبع با جواب کامل و عالی اقاامین مشعوف . جوابی ک بنده قرار بود مطابق با این مضمون بنویسم ایشون زحمتش رو کشیدند . موید باشید . یاعلی
پاسخ ها
امین (محمد جواد گلبازیان)
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
بسم رب الشهداء و الصدیقین
از آقا هادی و مدیریت پایگاه هواداران حاج محمود کریمی برای نظر لطفی که به بنده ی حقیر داشتند ممنونم .
در حقیقت جواب من جواب خود حاج محمود آقا بودش که بارها داخل هیئت گفتند و این مسائل رو از هم تفکیک کردند ولی باز هم شاهد همچین برخوردهایی از اشخاصی هستیم...
کسی که دغدغش نوکری برای ائمه اطهار (ع) باشه با این لحن و گفتن این آقا و اون آقا صحبت نمیکنه ، آقا نوید امیدوارم که از دست بنده ناراحت نشده باشید ولی من به عنوان یک نوکر کوچک در این دستگاه بزرگ ، وظیفم بود که اون مطالب رو بنویسم .
ان شاءا... شاهد حضور پر شور جوانان در مراسم شب های مناجات هیئت باشیم .

یا علی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
9
0
چرا هر کاری محمود و امثال محمود میکنن درسته ولی حالا اگه مثلا جواد مقدم میکرد کافر وملحد میشد . جمع کنید بابا!!!!!
ی مشت بچه راجع به همه چی نظر میدن ....
پاسخ ها
امین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
آقایی که حتی اسم خودتم ننوشتی ، بچه اون کسی هستش که فکر میکنه محمود کریمی رو باید در مقابل جواد مقدم قرار بده و حتما یا طرفه این باشه یا طرفه اون .
نه آقا جان این طور که شما فکر میکنی نیست.
هر دوی این عزیزان مداح این کشور هستند و بالا تر از اون این که نوکر ائمه (ع) هستند پس توی جایگاهشون با هم مشکلی نداریم ، مشکل از این جایی شروع میشه که به سبک و روش مداحی کردن نقدی وارد میشه که این از من بچه به شمای بزرگسال نصیحت : اولا نقد کردن باعث پیشرفت و پیدا کردن نقاط ضعف درون یک فرد میشود
دوما نقد کردن یعنی اصلاح جزء از کل که از نگاه دیگران وارد شده است ( به اصل و ریشه موضوع مربوط نمیشود )
سوما نقد با مغالطه فرق میکند ، متنی که شما نوشتی یک مغالطه منصوب میشود و هدف از نوشتن آن خراب کردن و به چالش کشیدن موضوع اصلی است .
متاسفانه در طول چند سال اخیر روند هیئتی شدن مردم در ایران به سمت گروه گرایی و دفاع بدون منطق از یک مداح و جانب داری های الکی شده است که این خود باعث ضربه زدن های وحشتناکی به پیکره ی هیئت و قشر هیئتی جامعه خواهد شد .
شما اگر از جواد مقدم خوشت میاد ، اگر با صدای ایشون دلت آروم میگیره ، اگر از محیط هیئتش خوشت میاد دلیل نمیشه که بخوای محمود کریمی رو بد بدونی و فقط به یک نفر وابسته بشی . سعی کنیم یک خورده از این حساسیت های بیجا و بی موردمون کم کنیم و به قول معروف یک طرفه به قاضی نریم .
ینده درباره ی مساله ی طبل و دمام در پاسخ یکی از دوستان در بالا جوابمو دادم ، شما اون نوشته رو هم بخون ، بعد دلیل دفاع من از حاج محمود آقای کریمی رو متوجه میشی .


و من ا... توفیق
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
0
0
یعنی چی؟
یعنی حاج محمود به تذکر رهبری انتقاد کرده است؟
این از ایشان بعیده.
لطفا یکی به من به صورت ساده توضیح بده
پاسخ ها
امین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
سلام آقا حسین
عده ای از دوستان دلشون از جای دیگه ای پر هستش ، حالا اومدن اینجا و فکر میکنن با درست کردن یک جو درهم و ایجاد نوشته های مغالطه آمیز میتونن که شخصیت حاج محمود آقای کریمی رو زیر سئوال ببرن

برادر/خواهر من شما نه محمود کریمی هستی و نه حضرت آقا ، پس اون حرفی که بین این دو بزرگوار بوده رو نمیدونی ، پس خواهشا نتیجه گیری غلط نکن و حرفی رو نزن که جلوی بقیه توی اون دنیا بخوای براش دلیل بیاری و نتونی

این موضوع کاملا خصوصی هستش و به خود حاج محمود آقای کریمی مربوط میشه نه به هیچکس دیگه ای
ایشون رفتن با حضرت آقا یه صحبتی کردن حالا هزار نفر پیدا شدن که به این حرف همش شاخ و برگ میدن و پیچیدش میکنن

بیاین درست زندگی کنیم

و من الله توفیق
میاندار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
سلام حسین آقا
البته آقا امین بسیار بی انصافی می نمایند که برای حمایت از آقای کریمی (که بسیار محترم و بزرگوار هم هستند) از حضرت آقا مایه می گذارند. آقا امین وقتی حضرت آقا در مهمترین مسائل فرمایشاتشون را بطور شفاف به ملت هم می گویند این توهین و جسارت است که بپندارید حرفهای مگویی بین حضرت آقا و این مداح بزرگوار بوده است. بی شک اگر چنین اعتقادی دارید در بصیرت و شناخت خود از ولایت دچار اشکال هستید. آقای کریمی اشتباه محض در مورد عدم حذف عزاداری و گریه در مراسم جشن علیرغم تاکیدات موکد حضرت آقا انجام داده است. یا توضیح منطقی (نه کلی گویی که چیزی بوده بین حضرت آقا و ایشان و ... ) بدهند که اشتباهی صورت نگرفته و یا از امت ولایتمدار عذر خواهی نموده و منبعد این اشتباه را تکرار نکنند. بی انصافی است اقدامات و فعالیتهای مخلصانه جناب آقای کریمی نادیده گرفته شود لذا با همه احترامی که برای ایشان قائلیم اما خط قرمز ما فرمایشات رهبر معظم است که باید بی چون و چرا اوامرشان توسط همه و مخصوصا از مدعیان ولایتمدار اجرا شود. والسلام
هادي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
3
2
وظيفمونه ازحاج محمود دفاع كنيم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
درست آنست بگوییم: وظیفمونه از حق دفاع کنیم
ف خانلرخانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
2
4
با سلام به همه بچه هیئتی های دیروز و امروز .حتی اونایی که فقط دهه اول محرم موقع شام پیداشون میشه ! خدا حاج محمود و مداحان متعهد رو حفظ کنه . خودم تو مکه ومدینه تمام وقت دعا و نوحه ایشونو گوش میکردم . سالها آرزوی کربلا و نجف داشتم و وقتی 2 ماه پیش مشرف شدم دائم نوحه و شعرهای حاج محمود توی ذهنم بود و هست . دوتا پسر دارم که به جای شعرهای آنچنانی ذکرشان این اشعار است .رهبرمان راهنمایی میکنند و ما اجرا اما فراموش کردید که این حاج محمود هم فرزند شهید است و هم برادر شهید ..... انصاف خیلی خوب است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
0
3
غرور و خودبینی انسان رو هلاک میکنه.
هادي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
0
0
باتشكرازپاسخ دادن شما اقاي ياخانم ناشناس حرف شما كاملا متين
هادي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
0
0
منظورم ناشناسي كه به من پاسخ داد
ثابت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
2
0
با سلام خدمت برادران عزیز
کاری به هیچ کدام از نظرات شما دوستان ندارم اما وجدانا کمی به حرفهایمان که باعث جنجالمان شده فکر کنیم که ذره ای هم بوی امام حسین (ع)را نمی دهد.دفاع از حق سیره ی ما شیعیان است اما حرفهای توهین امیز ودفاعات اغراق امیز هردو اشتباه است درضمن طبق گفته ی برادر محترم در کاری که در ان اطلاع دقیق نداریم بهتر اظهار نظر نکنیم.
ودر اخریادمان نرود که ما از هر رودی سرچشمه بگیریم در نهایت به یک دریا خواهیم رسید.ما فدایی عاشورا و ولایتیم با هر رنگ و نگاه
بهتراست این روزهای غربت اهل بیت فکری برای دفاع از ناموس اسلام حضرت زینب (س)کنیم این حرف و حدیث های دنیایی نباید دغدغه ما شیعیان شود.والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
اگه کاری به هیچ کدوم از نظرات نداری پس چرا خودت نظر میدی؟ اقلا یه کم منطقی نظر بنویس
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
2
0
آقا به کریمی یه چیزی گفتن کریمی هم گوش کرده
به جای ایراد گرفتن به کریمی، یکم به این فکر کنیم که ما چقدر حرفای آقا رو گوش میکنیم
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
0
وقتی آقا به حاج محمود گفتند این کار را نکند چون با توجه به شرایط زمانه بوده است.دلیلی بر اشتباه این کار وجود ندارد.فقط بخاطر شرایط زمانه است و بس.بعضی مردم حواشی ایجاد میکنند.کمی هم تفکر بد نیست.خدا ایشالله هم حاجی رو و هم آقا رو حفظ کنه.التماس دعا
شریف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
0
0
با سلام
دوستان عزیز این مسایل و مباحث جای خاص خودش را دارد و نباید در ملأ عام بین بشه.جناب کریمی مدت های مدیدی هست که در خدمت ائمه و در جهت ولایت خدمت میکنند و اینبار ابتکاری داشتند،بنده در جایی نیستم که صحت و رد این مسئله را بیان کنم اما نباید طوری با خادمین این نهضت نبوی برخورد کنیم که بیشترین سود را دشمنان ائمه و ولایت فقیه ببرند.اگر تذکری لازم است میبایست به صورت کاملا خصوصی و نرم بیان شود که سخن نرم بر جان مینشیند.
با تشکر و التماس دعا
یاعلی
دانیال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
0
0
اقا جمع کنین من یه جوون 23 سالم . اگه بخوام یه مجلس برم میرم مجلس حاج محمود. اگه بخوام مداحی تو ماشینم بزارم . مداحی حاج محمودو میزارم چون هیچوقت یه نواخت نخونده . و اینم بدونین که وقتی به این مداحیش گوش میدم خود جنگ کربلا جلو چشام میاد . چون اطبلو سنج اون زمان با این ریتم تو جنگاشون استفاده میکردن . خلاصه که حسود نباشین با دل من که خیلی بازی میکنه . دیوونم میکنه یا حسین
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
0
0
حاج محمود ما فقط طرفدار شماییم.
خوندن نوحه با طبل و سنج خیلی خیلی بهتر از نوحه هاییه که مداحای دیگه میان به تقلید از اهنگها میخونن.
واقعا مگه مشکل فقط همین طبل و سنجه؟هیچ مشکلی تو جامعه وجود نداشت که شما بیاین گیر بدین به این ؟
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
0
0
سلام همه. اول جواب اقای شریفو بدم: اگه باید با کل مداحان ب خوبی رفتار بشه پس چرا هر کسی ک نمیدونه مداحی چیه میاد نظر میده جواد مقدم جووووووون کافره؟ پاسخ اقای . اقا دانیال جمع کنید!!!!!!!!!!!؟؟؟؟ ینی چی اینارو تو هیئت یاد میگیری؟!!! پاسخ اقای خانلری: ایا دلیلی وجود داره ک هر کسی خانواده ی شهید هست معصوم و بی گناه و هر کاری دلش خواست بکنه یا همه کاراش درسته؟ البته بخدا این حرفم منظور دار نیست و اصلا با اقای محمود کریمی نیستم.اقا علی منم هیئت برم فقط هیئت اقا جواد میرم بعدشم لحن اهنگ بهت از اینه که بیای تو هیئت اهنگ بزنی خخخخخخخخ. پاسخ ب اون اقایی ک میگفتن من بچه هام مداحی گوش میکنن ب جای ترانه اقا من تا ی سال پیش اصلا مداحی گوش نمیکردم مداحا رو نمیشناختم ولی از وقتی مداحی مقدمو گوش کردم ترانه رو گذاشتم کنار ذکر لبم نوحه های جواد مقدم شده اون منو متحول کرد. تذکر: هیچ کس در دنیا نمیتواند با صراحت و دقیق قضاوت کند قضاوت حق با خداست انقدر ب خود اجازه ندهیم در هر مورد قضاوت کنیم عادتمون شده زشته. اگه نظرمو بذارین چون من طرفدار مقدمم. خداحافط همه.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین