عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۳۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خبر داد:
حجت الاسلام جعفری فراهانی از برگزاری همایش علمی بین المللی «حضـرت ابـوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)»، در سال آینده خبرداد.
عقیق:حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، در گفت و گویی با اعلام برگزاری همایش بین المللی «حضـرت ابـوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» گفت: بنابر پیشنهاد استادان و محققان تاریخ و به دلیل آنکه تاکنون کار عظیم علمی درباره حضرت ابوطالب(ع) انجام نشده و به برگزاری نشست های کوچک اکتفا شده است، مقرر شد این همایش به همت مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار شود.
وی در تشریح اهداف کلان این همایش بیان کرد: نخست شناخت شخصیت حضرت ابوطالب(ع) مد نظر است چراکه هرچند ایشان به عنوان عموی پیامبر(ص)، بعد از حضرت عبدالمطلب(ع)، سرپرستی پیامبر(ص) را بر عهده گرفته و نقش مهمی در تربیت و رشد ایشان داشته است، اما در حوادث مختلف به ویژه حراست از رسول خدا(ص) در مقابل دشمنان نیز نقش آفرین بوده، لذا جا داشت به طور مفصل به شناخت نسب خانوادگی پیامبر(ص) با تمرکز بر شخصیت حضرت ابوطالب(ع) پرداخته شود.
حجت الاسلام جعفری فراهانی اضافه کرد: دومین هدف در برگزاری این همایش پاسخ به شبهاتی است که از سوی معاندان و دشمنان به ویژه کسانی که در تاریخ به نواصب شهرت دارند درباره حضرت ابوطالب(ع) مطرح می شود؛ باید توجه داشت چون ایشان پدر حضرت امیر(ع) به عنوان امام و جانشین بعد از پیامبر(ص) هستند بیشتر در معرض شبهات قرار گرفته اند، مثل اینکه می گویند ایشان اسلام نیاورده و ایمان نداشته است، در حالی که شیعه ایشان را جزء مومنان و مسلمانان می داند چراکه اگر ایمان نیاورده بود این همه حمایت هایش از پیامبر(ص) معنا نداشت.
دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام درباره دیگر اهداف برگزاری همایش بین المللی «حضـرت ابـوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» بیان کرد: با توجه به آنکه کتب تاریخی درباره ایشان به صورت جسته و گریخته مطالبی آورده اند، این همایش می کوشد تا میراث مکتوب درباره شخصیت ابوطالب(ع) را در آثار اهل سنت و شیعه احیاء کند.
وی تاکید کرد: هدف چهارم در برگزاری این همایش، فرهنگسازی برای نسل آینده است، به عبارت دیگر، درصدد هستیم با این همایش مطالب متقن و محکم را برای اقشار مختلف اعم از دانش آموزان، دانشجویان و طلاب در داخل و خارج از کشور با استفاده گسترده از فضای رسانه های مختلف تبلیغ کنیم تا از یک سو پیروان اهل بیت علیهم السلام تحت تاثیر شبهات و القائات قرار نگیرند و از دیگر سو با مخالفان احتجاج کرده و شبهات شان را با زبان روز پاسخ دهیم.
حجت الاسلام و المسلمین جعفری فراهانی درباره محورهای پیش بینی شده برای این همایش ابراز کرد: همانطور که در فراخوان آمده، دبیرخانه در چهار کمیسیون و محور آثار را می پذیرد که عبارتند از: تاریخ و سیره، کلام و عقاید، شعر و ادب و مصنَّفات و مصنِّفین که البته هر یک از این محورها زیرشاخه هایی دارند که علاقمندان می توانند به تناسب آنها آثارشان را تولید کنند.
وی درباره تقویم زمانی این همایش اعلام کرد: آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات 30 دی ماه سال جاری است و در صورت تایید اولیه چکیده مقالات، اصل مقالات باید تا 31 فروردین 98 به دبیرخانه ارسال شود، همایش نیز در سال آتی برگزار می شود.
دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام درباره امتیازات پیش بینی شده برای مقالات برتر، گفت: ثبت در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که با اعمال معیارهای خاص انجام می شود و گواهی تاییدی برای طلاب و دانشجویان به شمار می رود، برای مقالات برتر این همایش پیش بینی شده است.
وی درباره تاثیر برگزاری همایش هایی از این دست در تولید علوم انسانی اسلامی، تاکید کرد: قطعا برگزاری نشست ها، همایش ها و کنگره های علمی با محوریت مسائل دینی در ایجاد جو علمی و رفع مشکلات و نیاز جامعه بسیار موثر است.
حجت الاسلام  جعفری فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت مراکز علمی با نیازسنجی اقدام به برگزاری همایش می کنند، مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز با این نیازسنجی اقدام به برگزاری همایش بین المللی «حضـرت ابـوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» کرده است چراکه درباره ایشان بویژه در خارج از کشور کاری که باید، نشده است لذا این همایش می تواند با فضاسازی تبلیغی بخشی از مظلومیت حضرت ابوطالب(ع) و اتهامات نسبت به ایشان را برطرف کند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین