عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
نیم نگاهی به شیوه برگزاری نمایشگاه عطر سیب
همه این ها در حالی است که چند ماه پیش از این ، سازمان تبلیغات اسلامی در اولین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه عطر سیب از بسیاری تولید کنندگان و توزیع کنندگان اقلام هیئت ها دعوت به همکاری کرد تا شرایط برای هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه تسهیل گردد ، اما در ادامه با عدم همکاری از سوی مدیریت شهری مواجه شد. حال از نمایشگاه عطر سیب ، خبر رسیده که به هر هیئت دو مرغ منجمد و ده کیلو برنج داده می شود!
عقیق: هر ساله در آستانه ماه محرم نمایشگاه عطر سیب توسط شهرداری تهران برگزار می‌شد.  امسال اما برگزاری این نمایشگاه از همان ابتدا در هاله ای از الهام بود.
نمایشگاه عطر سیب طی ده سال  گذشته توسط شهرداری تهران قبل از آغاز محرم برگزار شده و هیئات مذهبی اقلام مورد نیاز خود را از نمایشگاه با تخفیفات ویژه و البته به صورت رایگان تهیه می‌کردند. در دوره جدید برگزاری این نمایشگاه با اما و اگرهایی همراه بود  و حتی  احتمال عدم برگزار شدن آن نیز وجود داشت.


برگزاری نمایشگاه عطر سیب ضرورتی ندارد!


تعدادی از اعضاء شورای شهر تهران هم ضمن مخالفت با برگزاری این نمایشگاه ، آن را در جزء اولویت های مدیریت شهری ندانستند.
به طور مثال محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: امسال بنایی برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب نداریم چراکه اعتقاد داریم، حمایت‌های اینگونه باعث شائبه‌دار شدن حرکت هیئت‌های مذهبی می‌شود.
از دیگر مخالفین جی برگزاری این نمایشگاه ،  ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران بود . وی ضمن انتقاد از برگزاری دوباره نمایشگاه عطر سیب از محل بودجه شهرداری تهران گفت: برگزاری این نمایشگاه ردیف بودجه مشخصی ندارد و شهردار قصد دارد از محل بودجه در اختیار برای این نمایشگاه هزینه کند. این مسئله دارای دو ایراد اساسی است، اولاً قرار بود نمایشگاه عطر سیب دیگر با هزینه شهرداری تهران برگزار نشود، زیرا علاوه بر آنکه برگزاری این نمایشگاه ضرورتی ندارد، جزو وظایف و مأموریت‌هاى شهرداری تهران نیز محسوب نمی‌شود.
وی افزود :  برخی به شهردار برای برگزاری این نمایشگاه اصرار کرده‌اند اما شهردار نباید تسلیم شود. بودجه شهردارى از عوارض پرداخت شده توسط مردم تأمین مى‌شود و می‌باید صرف نگهداشت و امور شهر شود نه خرج مواردی که جزو وظایف شهرداری نیست.

پیگیری رسانه ها جواب داد

انتشار خبر عدم برگزاری نمایشگاه عطر سیب ، واکنش های متعددی را از سوی هیئت ها و رسانه ها در پی داشت. بسیاری از مسئولین هیئات مذهبی با بیان این که در شرایط بغرنج اقتصادی فعلی ، بسیاری از هیئت های کوچک چشم امیدشان به همین کمک های ناچیز بود ، اعتراض خود را به تصمیمات مدیریت شهری اعلام کردند .
مجتبی شاکری عضو سابق شورای شهر تهران در همین رابطه گفت: متاسفانه در دوره جدید مدیریت شهری توجهی را به هیئات مذهبی ندارند.
وی با اشاره به کاهش بودجه‌های فرهنگی و توجه به هیئات مذهبی در این دوره گفت: امیدوار بودیم که در این دوره نیز عنایتی به هیئات مذهبی شود اما این موضوع از سوی مسئولان مربوطه نادیده گرفته شده است.
پس از پیگیری های مختلف از سوی رسانه ها ، شش روز مانده به آغاز ماه محرم ، ولی‌الله شجاع پوریان معاونت اجتماعی شهرداری تهران از برپایی شانزدهمین نمایشگاه بزرگ عطر سیب  در بوستان ولایت خبر داد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد:نمایشگاه عطر سیب از 17 الی 22 شهریور در بوستان ولایت برگزار می شود و هدف از نمایشگاه عطر سیب حمایت از فرهنگ‌ عاشورا و حمایت از هیات های مذهبی است و به صورت متمرکز تجهیزات در اختیار هیات ها قرار خواهد گرفت.
سرانجام شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب در دوره مدیریت شهری اصلاح‌طلبان صبح هفدهم شهریورماه  و در غیاب رسانه‌ها و بدون حضور مسئولان شهری از شهردار تهران تا اعضای شورای شهر تهران افتتاح شد، نمایشگاهی که در گذشته با حضور شهردار تهران و معاونت‌ فرهنگی وقت شهرداری تهران برگزار می‌شد ولی این نمایشگاه امسال با رویکرد دیگری و در سکوت افتتاح شد.
شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب امسال با تفاوت بسیار افتتاح شد؛ تفاوت‌هایی که نمی‌توان آن را انکار کرد؛ عدم‌حضور آقای شهردار در این مراسم و سایر معاونانش نشان‌دهنده سطح توجه شهردار تهران به برنامه‌های مذهبی و حمایت از هیئت‌های مذهبی است.

وقتی آقای شهردار از برگزاری نمایشگاه بی خبر است!

از دیگر سو محمدعلی افشانی در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا شما در مراسم افتتاح شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب شرکت نکردید، اظهار کرد: بنده در خصوص افتتاح این نمایشگاه بی‌اطلاع بودم.
وی در پاسخ به این پرسش که مگر معاونت فرهنگی شهرداری تهران در خصوص افتتاح این نمایشگاه اطلاعات لازم را به دفتر آقای شهردار ارسال نکرده است، گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم.
شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که چرا مدیریت شهری در این دوره توجهی را به موضوعات مذهبی و حمایت از هیئات ندارد، گفت: قطعاً اینطور نیست و البته باید در این خصوص در نشست خبری توضیح داده شود.

نکته حائز اهمیت در این دوره از نمایشگاه عدم‌توزیع بن به هیئت‌های مذهبی است به‌طوری که در سال‌های گذشته مدیریت شهری در این حوزه کمک‌های محدودی را انجام می‌داد اما در این دوره این کمک‌های محدود هم پایان یافته است.



کمک های قطره چکانی به هیئت ها

به‌گفته رفیعی دیرکل امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران امسال هیچ بنی در اختیار هیئت‌ها قرار نمی‌گیرد و تنها برنامه نمایشگاه عرضه مایحتاج هیئت‌ها با تخفیف 20 تا 40 درصدی خواهد بود.
رفیعی همچنین در خصوص اعتبارات تخصیص‌یافته برای نمایشگاه عطر سیب اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در پی برنامه‌ریزی صورت‌گرفته اعتباری برای برپایی بزرگداشت آیین عاشورایی و اربعین حسینی(ع) پیش‌بینی شده است که البته قرار نیست این رقم به‌صورت بن در اختیار هیئت‌ها قرار بگیرد.
همه این ها در حالی است که چند ماه پیش از این ، سازمان تبلیغات اسلامی در اولین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه عطر سیب از بسیاری تولید کنندگان و توزیع کنندگان اقلام هیئت ها دعوت به همکاری کرد تا شرایط برای هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه تسهیل گردد ، اما در ادامه با عدم همکاری از سوی مدیریت شهری مواجه شد.
حال از نمایشگاه عطر سیب ، خبر رسیده که به هر هیئت دو مرغ منجمد و ده کیلو برنج داده می شود!
اقدامی که در شرایط فعلی اقتصادی بسیار جای سوال دارد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
خدا لعنتشون کنه
اسماعیل کرمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
به اندک بودجه ای ام که برای هیئات مذهبی بود رحم نکردند اونم بالا کشید تا کی....
ان شاء الله خود امام حسین دست اینارو از انقلاب و ملت و کشور کوتاه کنه بحق علی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
آقایان شهرداری مشکل از مردم اینه که به شما رای دادند
برید خجالت بکشید
تو مملکت امام زمان .عج. بودجه برا جشنواره گیلاس تو لواسان وجود داره 8 میلیارد تومن برا 8 روز
برا محرم و صفر هیچی نیست
میخان با امام حسین.ع. در بیفتن
انشاله که اقا جوابشونو میده در عمل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
یشی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین