عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی در حرم رضوی؛
در روز های پایانی و باقیمانده ماه شعبان، از انجام کارهای بیهوده و سخنان بیهوده خودداری کنید. براساس این دستور ما باید از امروز تمرین کنیم که با چنین آمادگی وارد رمضان شویم.
به گزارش خبرنگار عقیق، مراسم معنوی سخنرانی و بیان معارف اسلامی شب گذشته با حضور هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم ملک پاسبان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حسین قمی، استاد حوزه و دانشگاه به سخنرانی کرد و آقای ابوطالب خالق پور به مداحی و نوحه خوانی پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی در این مراسم برای تبیین جایگاه رفیع اباصلت هروی به بیان واقعه‌ای تاریخی اشاره کرد و گفت: مأمون پس از شهادت امام رضا علیه السلام بسیاری از اصحاب آن حضرت را زندانی کرد و یکی از این افراد اباصلت بود. اباصلت هروی در زندان به امام جواد متوسل شد و آن حضرت با معجزه‌ای وی را از زندان بیرون آوردند، سپس آن حضرت فرمودند «می خواهی پس از آزاد شدن به کجا بروی؟» گفت «می خواهم به خانه ام در هرات بروم» ایشان فرمودند «چشمت را ببند» سپس فرمودند «چشمانت را باز کن» و او باز کرد و خود را مقابل منزلش دید. بنابراین شخصیت اباصلت هروی، شخصیتی بسیار بزرگ بوده است.
وی در ادامه با بیان این که امام رضا علیه السلام 6دستور به اباصلت جهت ورود به ماه رمضان را بیان کرده اند، افزود: نخست آن که در روز های پایانی و باقیمانده ماه شعبان، از انجام کارهای بیهوده و سخنان بیهوده خودداری کنید. براساس این دستور ما باید از امروز تمرین کنیم که با چنین آمادگی وارد رمضان شویم. ما فرصت های فراوانی را از ماه رمضان از دست می دهیم و این بسیار حیف است.
این استاد حوزه علمیه نیز اشاره کرد: مرحوم علامه محمد تقی جعفری، در لحظات رحلت شیخ مرتضی طالقانی، از ایشان در خواست نصیحتی نمود و این عالم فرزانه در پاسخ شعری را می خواند و می گوید «تا که دستت می رسد شوکارگر؛ چون فتی از پای خواهی زد به سر» بنابراین ضرورت دارد که انسان از تک تک لحظات عمرش قدر بداند. به عنوان مثال فرصت زیارت امام رضا علیه السلام، فرصت دست نیافتنی است، از این روز زائران باید از تمام لحضات شان استفاده کنند.
وی سپس به توصیه دوم امام رضا علیه السلام به اباصلت اشاره و خاطرنشان کرد: این امام همام می فرمایند « ـ در روز های پایانی شعبان ـ دعای بسیار بخوان، استغفار زیاد داشته باش و قرآن فراوان بخوان» بنابراین ورود به ماه رمضان آدابی دارد که باید رعایت شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی در مثالی توصیه کرد: افرادی که برای زیارت به حرم مطهر مشرف می شوند باید آداب زیارت را بدانند و یکی از این آداب قرائت قرآن و هدیه کردن ثواب آن به امام هشتم است.
وی با تأکید بر این که باید به قرائت قرآن اهمیتی دو چندان بدهیم، بیان داشت: پسر مرحوم مقدس قمی(صاحب مفاتیح الجنان) بیان می کند «پدرم در طول سال حداقل یک ساعت قبل از نماز صبح بیدار بود و نماز شب می خواند و معتقد بود بهترین مستحب تحجد و نافله شب است».
سپس اشاره می کند «در شبی پس از نماز شب مشغول تلاوت قرآن شد و به آیه 63 سوره یس رسید و به قدری ایشان در این آیه گریه کرد که دیگر نتوانست ادامه سوره را تلاوت کند» از این جهت ضرورت دارد که زائران با برنامه ریزی برای اوقات زیارت، بتوانند حداقل به این ویژگی شیخ عباس قمی عمل کنند.
سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه یادآور شد: مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی می گویند «ما زمانی که در خانه پدرمان بودیم، برخی از روزها بعد از نماز صبح صدای گریه امام راحل(ره) به گوشمان می رسید، وقتی علت گریه را از مادرمان جویا می شدیم ایشان می فرمودند، حتما دیشب نماز شب پدرتان قضا شده، چرا که ایشان هر گاه نماز شبشان قضا شود با صدای بلند گریه می کند».
وی در پایان گفت: اگر انسان می خواهد برنامه ای برای شب زنده داری داشته باشد، باید در زمان بیداری خود را بیشتر از گناه کنترل کند.
شعر قرائت شده توسط ابوطالب خالق پور:
پیوسته نام توست ذکر زبان من
شش گوش قبر توست محراب جان من
من دل شکسته ام، بیمار و خسته ام، دل بر تو بسته ام
مولا حسین حسین، مولا حسین حسین
 
هر دل اسیر توست، حاجت روا شود
وای آن دلی که از، کویت جدا شود
ای کشتی نجات، ای چشمه حیات، ما را بده برات
مولا حسین حسین، مولا حسین حسین
 
یا حسین ای که غمت شور محرم دارد
هرکه دارد، غم تو شادی عالم دارد
غم تو جوهر عشق است، ندارد هر کس
نعمت بی بدلی را، ز نعم کم دارد
تا ابد زنده عشق است و نمیرد هرگز
آن که در دل ز غمت حلقه ماتم دارد
نظر فاطمه را جلب کند، جانب خود
آن که در بزم غمت، دیده پر نم دارد
غم تو توشه زاد و سفر آخرتم است
غم عالم نخورد، هرکه همین غم دارد
ای پسر فاطمه، ای ذبح عظیم
غم مظلومی تو، عالم و آدم دارد
ای که در چرخ چهارم، ز غم غربت تو
ناله و آه و فغان عیسی مریم دارد
ای حسینی که نظر بر تو زوار است
علی و فاطمه و حضرت خاتم دارد
ای حسینی که عزادار تو را دوست هنوز
با همه جرم و خطا، ایزد اکرم دارد

گزارش: سید امیر حسین ارشادی/مشهد مقدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
0
0
خدا خیرتون بده
این مطالب آموزنده خیلی خوبه
به نظر من جای بعضی مصاحبه های جنجالی و این و اون و به جون هم انداختن باید از این کارهای فرهنگی انجام بدید
خدا خیرتون بده انشاءالله...
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین