عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در کاظمین با اشاره به آغاز برداشت سنگ کف و دیوارهای اطراف ضریح حرم امامین جوادین(ع)، گفت: تاکنون یک متر از کف اطراف ضریح خاکبرداری شده و در مرحله مقاوم‌سازی و مستحکم‌سازی بستر هستیم.

عقیق:عباس رضائی‌نسب مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین در گفت‌وگویی با اشاره به آغاز برداشت سنگفرش‌ها و دیوارهای اطراف ضریح حرم امامین جوادین (ع)، اظهار داشت: سنگ‌های اطراف و کف حرم امامین جوادین و همچنین کتیبه قرآنی معرق روی دیوار که برای دوره صفویه بود و آینه کاری بالای آن از مدت‌ها دچار آسیب شده بود که پس از تحقیق کارشناسان ما، دلیل اصلی آن رطوبت اعلام شد.

 

 

وی با بیان اینکه رطوبت کف به بدنه و اطراف ضریح امامین جوادین (ع) نفوذ می‌کرد، افزود: ما از مدت‌ها قبل تأئید سنگ‌ها را از عتبه گرفته و تمامی سنگ‌ها را به کارگاه منتقل کردیم و از هفته گذشته تخریب سنگ کف و دیوار قسمت شمالی گنبدخانه را آغاز کردیم. همچنین قبل از آن کتیبه معرق دوره صفوی بالای سنگ‌های دیوار را مقاوم‌سازی کردیم تا بعد از تعویض سنگ‌ها بتوانیم آن را نیز مرمت کنیم.

رضائی‌نسب با اشاره به اینکه تاکنون یک متر خاکبرداری شده و در مرحله مقاوم‌سازی و مستحکم‌سازی بستر هستیم، تصریح کرد: تخریب از هفته گذشته آغاز شده است در حال مقاوم‌سازی بستر هستیم و بعد قرار است هواکش‌هایی را در کف ایجاد کنیم تا رطوبت به بدنه بالایی منتقل نشود و در زیر کف در ارتفاع مناسبی از کف باقی‌ بماند تا به بدنه نازک‌کاری آسیبی نرساند.

 

 

وی با بیان اینکه گنبد دو قسمت شده تا محدودیت کمتری برای زائران ایجاد شود، گفت: برای اینکه محدودیتی برای زیارت ایجاد نشود، نصف ضریح را بسته‌ایم به طوری که از قسمت مسجد صفویه عملیات آغاز شده است و بعد از اتمام این بخش، نصف دیگر اطراف ضریح را بسته و عملیات خاکبرداری و سنگ کف و دیوار را آغاز خواهیم کرد.

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین با اشاره به اینکه تمامی هنرمندان و کارگران در حرم برای انجام این پروژه ایرانی هستند، خاطر نشان کرد: برای تسریع در روند انجام عملیات، تمامی فعالان این بخش در دو شیفت به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا هر چه سریع‌تر این بخش آماده شود و زائران بتوانند به راحتی به زیارت بپردازند.

رضائی‌نسب به زمان اتمام عملیات سنگ کردن کف و دیوار های اطراف ضریح امامین جوادین (ع) اشاره کرد و افزود: ما دو ماه و نیم برنامه زمان‌بندی گذاشتیم که این روند ۱۰ روز گذشته آغاز شده است؛ به طوری که در بخش نخست اصلاح کف و زیرسطح انجام می‌شود و بعد از اتمام اقدامات، عملیات نصب سنگ‌های کف و دیواره انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود رطوبت در زیر حرم کار را سخت کرده است، گفت: آب زیرسطحی در کاظمین، مثل کربلا و سامرا بالاست و عمق کمی دارد به طوری که فنداسیون ساختمان‌ها در رطوبت قرار دارد تا جایی که با سه متر کندن به آب می‌رسیم به همین دلیل کارهایی انجام می‌دهیم تحت تاثیر نم و رطوبت است؛ بنابراین تمهیدات خاصی دارد که با  نظارت کارشناسان خبره در حال انجام است.

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین با اشاره به استفاده از سنگ سبز مرمر در حرم مطهر امامین جوادین (ع)، افزود: همه سنگ‌ها را از ایران تهیه کردیم و با نظر عتبه حرم رنگ و طرح و کیفیت مورد تایید دو طرف قرار گرفته است. 

وی در ادامه به نحوه عملیات اجرایی سنگ کف و دیوار حرم امامین جوادین (ع) اشاره کرد و گفت: برای انجام این کار یک متر و ۲۰ سانتی‌متر خاکبرداری کردیم، زیر بستر را با بتن مقاوم‌سازی و با آجر هواکش‌هایی زیر کف ایجاد کرده و قرار است کانال‌هایی به منظور خروج رطوبت بزنیم.

رضائی‌نسب با بیان اینکه در تمامی رواق‌های حرم کاظمین کانال‌هایی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به کف و دیوارها زده‌ایم، خاطر نشان کرد: پس از نصب کانال‌ها در اطراف ضریح، این بخش را به کانال‌های سایر قسمت‌های حرم وصل می‌کنیم. حتی در مسجد صفویه که صحن جامع جوادین است و حدود ۹ سال گذشته خودمان کانال‌های زیر آن کار کردیم عملکرد خوبی دارد و رطوبت را به خوبی خارج می‌کند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین