عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۱
کیفیت بهره مندی اهل زمین از امامی که در پس پرده غیبت قرار دارد از سوالات رایجی است که درباره امام مهدی(عج) مطرح می شود و با مرور روایات می توان به پاسخ های مطلوبی برای آن دست یافت.
عقیق:یکی از سوالات رایج درباره امام زمان(عج) و مسئله مهدویت، پرسش از برکات و فواید وجودِ امام غایب(عج) است، به عبارت دیگر پرسش از اینکه مردم چطور از امامی که در جامعه حضور فیزیکی ندارد، بهره مند می شوند و چگونه می توانند در سایه لطف و کرم شان قرار گیرند.
بی تردید مرور روایات می تواند بهترین پاسخ به این دست از سوالات باشد و باب شبهات را ببندد.
چنان که از پيامبر اکرم (ص) سوال شد وجود مهدي (عج) در عصر غيبت چه فايده اي دارد؟ حضرت(ص) فرمودند: «به خداوندي که مرا به پيامبري مبعوث فرموده است، مردم از وجود آن امام غايب منفعت مي برند و از نور ولايتش در طول غيبتش بهره مي گيرند، چنانچه از آفتاب پشت ابر استفاده مي کنند.»
در این باره از وجود مقدس حضرت صاحب الزمان(عج) نیز نقل است که فرمودند: «همانگونه که مردم از خورشيد پشت ابر بهره مند مي شوند، از من در زمان غيبتم بهره مند مي شوند و همانا من سبب آرامش و امنيت مرده روي کره زمين هستم چنانچه ستارگان امان اهل آسمان باشند.»
به تصریح روایات یکی از برکات حضور امام و حجت الهی در زمین، امنیت و امان اهل آن است چراکه اگر نبود وجود مقدس آن حضرات(ع) زمین، اهل اش را فرو می برد؛ چنان که از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد آیا زمین بدون امام باقی می‌ماند؟ حضرت(ع) فرمود: «اگر زمین بدون امام بماند هر آینه اهل خود را فرو می‌برد.»
علاوه بر این، وجود مقدس حجت خدا و امام حتی در دوران غیبت، سبب مصونیت مردم از بلایا است چنان که قرآن کریم در این باره، خطاب به پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «وَ ما کانَ اللهُ لیعذبهم و أنتَ فِیهِم ...؛ [ای رسول ما] تا زمانی که تو در میان ایشان [مسلمانان] هستی، خداوند هرگز آن‌ها را به عذاب [عمومی] گرفتار نخواهد کرد».
از دیگر برکات وجود امام معصوم حتی در پس پرده غیبت آن است که ایمان و اعتقاد به امام غایب(علیه السلام) سبب امیدواری مسلمانان نسبت به آینده پرمهر و صفای خویش در عصر ظهور امامشان می‏ گردد. این امیدواری از بزرگ‏ترین اسباب موفقیت و پیشرفت است. جامعه شیعی، طبق اعتقاد خویش به وجود امام شاهد و زنده، همواره انتظار بازگشت آن سفر كرده را كه صد قافله دل همره اوست می‏كشد. هر چند او را در میان خود نمی‏بیند، اما خود را تنها و جدا از او نمی‏ داند. باری، امام غایب(علیه السلام) همواره مراقب حال و وضع شیعیان‏اند و همین مسئله باعث می‏ شود كه پیروانشان به امید لطف و عنایت حضرتش، برای رسیدن به یك وضع مطلوب جهانی تلاش كرده و در انتظار آن منتظر به سر برند. چنان‏كه خود فرموده ‏اند: «ما در رسیدگی و سرپرستی شما كوتاهی نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ‏ایم؛ پس تقوای الهی پیشه كنید و ما را یاری نمایید تا از فتنه‏ ای كه به شما رو می‏ آورد، شما را نجات بخشیم.»
یکی دیگر از برکات وجودی امام غایب(عج)، دعای آن حضرت(عج) برای سعادت مردم و به ویژه شیعیان و نیز درخواست آن بزرگوار برای آمرزش گناهان آن‌هاست. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «به راستی من هر روز و شب هزار بار برای آمرزش شیعیان گنهکارم به درگاه خدا دعا می‌کنم.»
امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز در دعای خود می‌فرماید: «الهی بحق من ناجاک و بحق من دعاک فی البر و البحر، صل علی محمد و آله و تفضّل علی فقراء المؤمنین و المؤمنات بالغنی و السعة ...؛
پی نوشت ها:
1-ينابيع الموده، ج3، ص170؛
2-کمال الدین، ص 485؛
3- کافی، ج 1، ح 10، ص 179؛
4- سوره انفال، آیه 33؛
5- احتجاج طبرسی، ج2، ص497؛
6- منتخب الاثر، فصل 10، ص 658؛
7-همان.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین