عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد:
دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور گفت: اساسنامه این کانون‌ها در ماه مبارک رمضان امسال مصوب شد اما هنوز از سوی رییس‌جمهور ابلاغ نشده است.
عقیق:به نقل از روابط عمومی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حبیب‌رضا ارزانی؛ دبیر این کانون‌ها در نشست مشترک با اعضای‌کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بیست و ششمین سالگرد تاسیس کانون‌های مساجد گفت: فلسفه وجودی این ستاد، درخواست شورای انقلاب فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. چرا که شورای انقلاب فرهنگی در آن زمان از وزارت ارشاد درخواست کرد تا در راستای مقابله با تهاجم غرب مجموعه‌ای در چهارچوب مسجد تشکیل دهد و بر همین اساس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تشکیل شد. در طول سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در این ستاد انجام شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای انقلاب، باید اعضای موسس این ستاد شامل سه وزیر (وزیر آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و وزیر فرهنگ) با همراهی سازمان‌های مرتبط با مساجد از جمله مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان اوقاف، سازمان بسیج، سازمان امور اداری‌ و استخدامی‌کشور و...) در قالب ‌شورای سیاست‌گذاری این ستاد تصمیمات و راهبردهای لازم را اتخاذ کنند.
حجت‌الاسلام‌ ارزانی تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته متاسفانه جلسه شورای سیاست‌گذاری به صورت رسمی برگزار نشده است و نخستین نشست مشترک اعضای شورا، ۱۰ اسفندماه سال گذشته بعد از ۲۵ سال برگزار شد.
وی یادآور شد: در جلسه شورای سیاستگذاری ستاد عالی بسیاری از سوالات مربوط به نحوه تعامل سازمان‌ها با مساجد مطرح می‌شود، به عنوان مثال نوع ارتباط بسیج، سازمان اوقاف و هیئات مذهبی با مساجد مشخص می‌شود تا مبادا موازی‌کاری انجام شود. به عبارت دیگر این شورا مانع موازی‌کاری‌ نهادها می شود. تاکنون سه جلسه از سلسله نشست‌های شورای سیاست‌گذاری برگزار شده و نشست آینده آن ۱۸ شهریور ماه برگزار می شود.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، با اشاره به ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری این ستاد گفت: این شورا از سه وزیر و سازمان‌های مرتبط مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد، حوزه‌های علمیه کشور، سازمان تبلیغات اسلامی،کمیته زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شهرداری تهران تشکیل است.
اساسنامه کانون‌ها هنوز ابلاغ نشده است
ارزانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ستاد عالی‌کانون‌ها این است که این ستاد تا کنون اساسنامه‌‌ای نداشته‌ است که اخیرا اساسنامه آن تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است. این اساسنامه ششم ماه مبارک رمضان امسال مصوب شد اما هنوز از سوی رییس‌جمهور ابلاغ نشده است.
وی در ادامه متذکر شد:‌ براساس این اساسنامه، ستاد عالی کانون‌‌های مساجد، نهادی غیردولتی و غیرانتفاعی و زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بنابراین هیچ یک از نیروهای این ستاد در سطح کشور و در داخل ستاد، نیروی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب نمی‌شوند.
دبیر ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: امروز ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد درسطح کشور فعالیت می‌کنند که ظرفیت عظیمی برای نظام محسوب می‌شود از همین رو حتما باید به ثبت برسند. با ثبت رسمی کانونهای مساجد، نظر نهادهای اجرایی کشور بیش از پیش متوجه کانون‌ها می شود واین مسئله برای ما مبارک و مهم است.
حجت‌الاسلام ارزانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بررسی ظرفیت ها و اقدامات انجام شده توسط کانون‌ها در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای اساسی انجام شده در ستاد، نقد و بررسی ظرفیت‌ها و اقدامات انجام شده در طول 2۵ سال سابقه کانون‌ها بوده است. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به دلیل برخورداری از نیروهای جوان، مردمی، با انگیزه و بدون ادعا، ظرفیت و پتانسیل عظیمی در اختیار دارد و به به پشتوانه ی این ظرفیت می تواند کارهایی انجام‌ دهد که دیگران توان انجام آن را ندارند.
«طرح  تحول راهبردی» طراحی شده است
 وی همچنین درباره وظایف ذاتی ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: اقدامات ۲۵ ساله‌ مدیران پیشین این ستاد -که زحمات بسیاری کشیده‌اند- ارزیابی و آسیب‌شناسی‌ شده‌ و بر اساس آن «طرح  تحول راهبردی» ستاد طراحی شده است. در این طرح تصریح شده که کانون فرهنگی هنری مساجد، یک نهاد دینی و مردمی است که برای مقابله با تهاجم‌های فرهنگی در راستای همزیستی اجتماعی و توجه اجتماعی به مسجد زیر نظر امام جماعت آن فعالیت می‌کند.
دبیر ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، خاطرنشان کرد: بحث فضای مجازی از اولویت‌های اساسی کانون‌های مساجد است. ما به دنبال انسجام بخشی به کلیه رویدادهای دینی هستیم و ارایه محصولات فرهنگی، هنری دین‌محور مربوط به کودکان، نوجوانان و بانوان جزو اقدامات ویژه ما به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در بیانیه ماموریت این ستاد، چشم‌انداز ما برای سال ۱۴۱۴تعریف شده است و برای این مهم از سه استاد دانشگاه و مجموعه نظرات ائمه جماعات کشور استفاده کرده‌ایم. در این چشم انداز و در افق ۱۴۱۴، کانون‌های مساجد به «موثرترین شبکه فرهنگی هنری خانواده‌محور مسجدپایه» تبدیل می شوند که جریان همزیستی اجتماعی را در ایران و جهان اسلام برپا می کنند.
دبیر ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ادامه داد: درحال حاضر هفت بسته سیاست‌گذاری و ۳۳ سیاست برای کانونهای مساجد برنامه‌ریزی و در قالب یک برنامه سه ساله تعریف شده که از سال ۹۷ آغاز می‌شود و تا پایان سال ۹۹ ادامه می یابد.
ارزانی گفت: سه برنامه پنج‌ساله نیز تا سال ۱۴۰۰ تعریف شده که در پایان هر برنامه، اقدامات انجام شده ارزیابی می شود تا نسبت به درست و دقیق بودن بودن مسیر حرکت اطمینان پیدا کرده و خود را با سیاست‌های کلان حاکمیت، دولت و همچنین سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه کنیم.
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده تا به امروز این است که کلیه فعالیت‌های کلیشه‌ای کانون‌ها و علل کم‌توجهی‌های اجتماعی محله‌ای به آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و برای جلوگیری از تکرار اینگونه فعالیت‌ها، اقدامات مختلفی صورت گرفته است که برخی از این اقدامات تا پایان سال جاری به ثمر می رسد، برخی از آن‌ها در پایان برنامه سه ساله انجام خواهد شد و سایر آن‌ها نیز در قالب سه برنامه پنج‌ساله پیاده‌سازی می‌شوند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین