۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۱ : ۱۴
بیشتر بخوانید:معنای اقامه ولایت امیرالمؤمنین(ع) در روز غدیر
وی با انتقاد از اینکه اهل سنت معقتدند موضوع غدیر مطرح کردن محبت علی(ع) بود، افزود: اگر این اعتقاد صحیح باشد پس چرا در ادامه میفرماید خدا تو را از مردم مصون میدارد «وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»؟ پس واضح است موضوع غدیر یک بحث حکومتی و سیاسی است. ضمن اینکه همگان تا آن زمان میدانستند پیامبر(ص) نسبت به امیرالمؤمنین(ع) حب شدید دارد و نیاز نبود مردم را سه روز معطل کند تا این امر را ابلاغ کند.
حجتالاسلام اصلانی با تأکید بر اینکه خداوند از اسلامی راضی است که در آن ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اهلبیت(ع) باشد، خاطرنشان کرد: باید دقت کرد که خداوند در ادامه آیه اکمال دین میفرماید «وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِیناً». یعنی خداوند از اسلامی راضی است که همگان تحت ولایت اهلبیت(ع) باشند نه از اسلام با مدل سقیفه. متأسفانه فراموشی غدیر باعث شد تاکنون اسلام منهای غدیر بر سایر مدلهای حکومتی غلبه کند لذا جهان اسلام از تکفیریها، سلفیهای تندرو و داعشیان در عذاب است. اگر قرار باشد خلافت بر مسلمین را هر شخص و گروهی بر عهده گیرد و در مسیر ولایتاللهی نباشد بیش از این توقعی نداریم همچنان که همین معضلات را پس از غصب خلافت امیرالمؤمنین(ع) تاکنون شاهدیم. از این جهت باید جایگاه و اهمیت غدیر را به تمام دنیا آنطور که بایسته است معرفی کنیم. اسلام منهای اهلبیت(ع) هیچ جایگاهی ندارد.
وی
با اشاره به اینکه ما شیعیان نیز با وجود باور به غدیر باز معرفت به پیام
آن نداریم، گفت: شیعیان اهلبیت(ع) باید خطبه غدیریه را به خوبی مطالعه
کنند و مقید عملی به ولایت امام علی(ع) و سایر اهل عترت(ع) باشند. در
روایت میخوانیم «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛
هرکس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد با مرگ جاهلیت از دنیا رفته است».
اینطور نیست که با قبول قضیه غدیر خود را از شیعیان حقیقی بدانیم.