عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
با توجه تمایل طرف سعودی به برقراری عمره مفرده در ایران، مسؤولان سازمان حج و زیارت برقراری عمره مفرده را منوط به پذیرش شرایط ایران از سوی عربستان عنوان کردند.
عقیق:سفر عمره یکی از سفرهایی است که بسیاری از مسلمانان آرزوی آن را دارند تا جایی که مسلمانان از نقاط مختلف جهان در ایام مختلف برای این سفر معنوی به عربستان سفر می‌کنند، به طوری که در هیچ زمانی از سال، مکه مکرمه و خانه خدا خالی از زائر نیست و در هر زمان هزاران زائر به دور کعبه طواف می‌کنند.

از سال ۱۳۹۴ پس از بی‌کفایتی آل‌سعودی در فاجعه منا و شهادت بیش از هشت هزار مسلمان در ایام حج تمتع و در ادامه آن اختلافات سیاسی ایران و عربستان، روابط سیاسی بین دو کشور قطع شد و بر همین اساس به دلیل عدم اطمینان ایران از طرف سعودی به منظور تأمین سلامت و امنیت زائران کشورمان، حج تمتع در سال ۹۵ برگزار نشد و حتی پس از آن اعزام زائران به عمره مفرده قطع شد.

سال بعد یعنی سال ۹۶ با یک سال تأخیر حج برپا شد و عاشقان به این سفر معنوی مشرف شدند.امسال هم بر اساس توافقنامه طرف ایرانی و سعودی حج تمتع در آرامش و سلامت برگزار شد و مسؤولان کشورمان بر اساس وعده‌ای که مبنی بر برقراری مجدد عمره مفرده داده بودند، چندین بار با طرف سعودی جلسه داشتند تا موضوع عمره مفرده را پیگیری کنند.

البته با توجه به عدم ارتباط سیاسی بین ایران و عربستان، امکان توافق رسمی برای برپایی عمره مفرده وجود ندارد و سازمان حج و زیارت باید با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور عمره مفرده را همچون حج تمتع برپا کند.

بر همین اساس هفته گذشته حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در جلسه‌ای با مسؤولان حج عربستان به موضوع عمره مفرده نیز اشاره کرد.

مسؤولان سعودی نیز در جلسات متعدد از تمایل به برقراری عمره مفرده در ایران خبر دادند که حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت و یکی از نمایندگان فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی نیز در جلسات مختلفی با طرف سعودی، این امر را پیگیری کرده و خواستار تحقق شرایط ایران برای برقراری عمره مفرده شدند.

همچنین رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما نسبت به برخی امور به دلیل عدم وجود ارتباط سیاسی با عربستان نگران هستیم، معتقد است که تا زمانی که امنیت، عزت و کرامت زائران ایرانی تأمین نشود، برای از سرگیری عمره مفرده اقدام نمی‌کنیم.

البته بر اساس گزارش‌ها، طرف سعودی در تلاش است تا شرایط ایران برای برقراری عمره مفرده را تأمین کند تا عمره مفرده در صورت تأیید سازمان حج و زیارت مجدد برپا شود که با این امر احتمال برقراری عمره مفرده افزایش خواهد یافت؛ اما در هر صورت، برقراری عمره مفرده در گرو پذیرش شرایط ایران از سوی طرف سعودی خواهد بود.

به گزارش فارس، انعقاد تفاهم‌نامه ایران و عربستان برای از سرگیری عمره مفرده ممکن است در سفر حج مسؤولان سازمان حج و زیارت و یا پس از این سفر معنوی انجام شود.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین