عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
استاد حوزه در اجلاسیه اساتید خراسان مطرح کرد:
استاد حوزه با بیان این که باید شما اساتید، افرادی را تربیت کنید که در جامعه اسلامی پرجاذبه باشند تا بتوانند در جامعه اثرگذاری داشته باشند، گفت: مبلغان، مدیران، طلاب و روحانیون موفق در حوزه تبلیغ باید به میدان بیایند.
عقیق:محرم کم کم از راه می رسد و تکایا و حسینیه ها در حال آماده سازی و پذیرایی از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

روز عاشوای محرم سال 61 هجری، عظیم ترین رویداد تاریخ جهان اسلام است که قطعاً شکی در آن نیست، بطوری که از آن به عنوان "اعظم المصائب” یاد شده است و به راستی اگر این رویداد بزرگ نبود، شاید تا به حال اثری از انقلاب های نشأت گرفته از آن همچون انقلاب اسلامی ایران هم نبود.

عاشورا دانشگاه بزرگی است که همه ی مردم از تمام اقشار مختلف در آن به یادگیری و تمرین آزادگی و سربلندی مشغول هستند ولی متأسفانه تاکنون ماها نتوانسته ایم آن طور که شایسته است ابعاد این حادثه ی بزرگ را به جهانیان بشناسیم. دشمنان قسم خورده ی قیام عاشورا نیز ازهمان ابتدا چه در زمان حادثه ی کربلا و چه امروز با استفاده از انواع آسیب های رایج چون تحریف وتفسیر غلط و دروغین عاشورا،استفاده ابزاری از شعرها و آهنگ های مبتذل تحت عنوان مداحی و روضه خوانی در رسای امام حسین(ع) و یارانش سعی در کم اهمیت جلوه دادن این حادثه ی تأثیرگذار کرده و می کنند.

در این خصوص نقش برجسته ی مداحان و شاعران نوحه سرا به عنوان گردانندگان اصلی تجمعاتی که بیشتر مردم خصوصاً جوانان حول محور اهل بیت تشکیل می دهند اساسی و تأثیرگذار است. به عبارتی می توان گفت شخصیت مداح به عنوان نماد مجالس اهل بیت و هیئت های مذهبی شناخته می شود. مداح می تواند احساسات عاشورایی و وقایع مرتبط با حوادث کربلا را در قالب نوحه و مقتل بیان کند. اگر چه نقش شاعر هم به همین صورت است. مداحی و روضه خوانی سنتی است که از عصر خود ائمه وجود داشته و روایات زیادی در مدح و عزاداری سیدالشهداء وجود دارد. بخشی از تصویری که  جامعه ی کنونی ایران در حال حاضر از عاشورای حسینی در ذهن خود دارد حاصل دیدگاه های مداحان و روضه خوانان می باشد. پس می توان گفت مداح از نظر تأثیرگذاری بیشترین تأثیر را بر مردم دارد و این یک نکته ی مهم و اساسی است.

 به جهت اهمیت ماه محرم و نقش مداحان در این ایام، م همچنین هدایت مداحان، همایشی تحت عنوان اجتماع اصحاب صاحب الزمانی با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و مداح کشوری مهدی رسولی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، در این همایش اظهار کرد: امیدواریم محرم امسال شاهد تحول و تغییر در بخش‌های مختلف باشیم.

وی با بیان اینکه همه ائمه(ع) مصباح‌الهدی و سفینه نجات هستند اما شرایطی ایجاد می‌‌شود که این امر شاخصه امام حسین(ع) شود افزود: نه تنها در دوران زندگی امام حسین(ع)، بلکه هر چه گذر زمان بیشتر می‌شود به اعجاز سخن پیامبر اکرم(ص) مبنی بر سفینه‌النجات بودن امام حسین(ع) بیشتر پی می‌بریم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی گفت: ایام محرم که می‌شود نه تنها مسلمانان بلکه زرتشتیان و هندوها نیز برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه 40 سال است که آمریکا، اروپا و فرانسه برای کشور ما خواب‌های آشفته می‌بینند اما هیچگاه خواب آنها برای ملت و کشور ما تعبیر نمی‌شود، ادامه داد: 40 سال است که دشمنان انقلاب اسلامی تصور دارند تا کشور ایران را از دست مردم بگیرند اما خیال آنها باطل و خواب آنها آشفته است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه متحد عمل کردن، شرط پیروزی در برابر دشمن و خواب‌های آنهاست، گفت: باید قوی‌تر از دشمن عمل کنیم و جوانان با آرمان‌های انقلابی طرح و برنامه‌های خود را منسجم بیان کنند و هیچگاه از فتنه نترسند چون فرج پشت سر فتنه است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: مداحان به گونه‌ای عمل کنند که در مراسمی که برای امام حسین(ع) است از علائم ظهور برای مردم سخن بگویند.

رحیم آبفروش، یکی از مداحان معروف کشوری نیز در این همایش اظهار داشت: اربعین امسال باید نسبت به سال‌های دیگر تفاوت داشته باشد تا با وحدت و همدلی بتوانیم خاری بر چشم دشمن فرو کنیم چرا که دشمن سال‌هاست که برای اربعین برنامه‌ریزی می کند. 

وی با بیان اینکه در اربعین امسال باید همه با وحدت آتش بر دل دشمن بزنیم افزود: نباید امسال در سطح کشور هیئتی ها در فضای لاکچری با دیگر هیئت‌ها برای صوت در رقابت باشند و به درد مردم توجه نکنند، زیرا اگر هیئت‌های مذهبی رقابتشان برای سیستم صوت باشد گرفتار بچه بازی خواهند بود، غافل از اینکه دشمن یا برنامه‌ریزی خود دین و ناموس ما را می‌برد.

این مداح کشوری خاطر نشان کرد: هیئتی‌های امروز باید عَلم دردهای مردم را بر دوش بکشند و در کمک کردن در بخش‌های مختلف از هم سبقت بگیرند و به عنوان مبلغ برای کمک‌رسانی به مردم باشند.

آبفروش بیان کرد: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و در مقطعی قرار گرفتیم که دشمنان جنگ احزاب راه انداختند و تمام پلیدی‌ها علیه جمهوری اسلامی یکی شدند.

وی تصریح کرد: عجایب تاریخ مرور می‌شود و سلطنت‌طلب‌ها با منافقان دست می‌دهند و یکی می‌شوند و در این زمان مردمان جمهوری اسلامی قوانین دهکده جهانی را برهم زدند چرا که اهل توحید هستند.

این مداح کشوری ادامه داد: در چهل سال گذشته آب خوش از گلوی استکبار و ایادی استکبار پایین نرفته و هیئت‌هایی که بر مبنای حدیث ثقلین پا گرفته بودند تمام معادلات استکبار را برهم زده اند.

آبفروش بیان کرد: اربعین در چشم دشمنان فرورفته و خون به جگر آنها کرده است و دشمنان سال‌ها برای اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند و همان اتاق فکری که برای اغتشاشات در داخل ایران برنامه‌ریزی می‌کند برای عراق و اربعین هم برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با بیان اینکه آماده  می‌شویم در اربعین امسال نیز برادری خود را در عراق ثابت کنیم، گفت: یک فرد هیئتی باید خریدار دردهای نهفته مردم باشد، اگر قرار است هیئت درددار مردم باشد گفتمان هیئت باید به فکر مردم باشد و اگر نباشد بی‌بی‌سی بلندگوی دردهای مردم می‌شود و اگر غافل شویم دشمنان پرچم و علم را از ما می‌گیرند.

سخن پایانی

مداح، عاشورا و اربعین حسینی زنجیروار به هم متصل هستند، اگر یک کدام از آن ها دچار آسیب شود، دیگری را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود تا از هدف اصلی دور گردد، لذا امروز مداح حسینی از جایگاه بالایی برخوردار است.

متأسفانه باید اقرار کرد که امروزه مسائل دروغ و غلو در شعر شاعران و مداحی ها زیاد شده که لازم است مداحان عزیز به جای پرداختن به مسائل دروغ و افسانه سرایی به آموزه های واقعی عاشورا چون آزادگی و عزت نفس امام حسین(ع) بپردازند.

به علت ارتباط مستقیم و تأثیرگذاری که مداحان با مردم در جامعه دارند و تأثیر نوحه سرایی آنان این قشر باید سعی کنند در ابعاد مختلف زندگی شخصی و اجتماعی خود طوری رفتار کنند که خدای ناکرده باعث انحراف و یا گمراهی کسی نشوند اگر چه می دانیم بیشتر مداحان ما در جامعه ی کنونی با ارادت و خلوص پاک از اینگونه مسائل حاشیه ای مبرا هستند.

امید است امسال محرم دیگری را سپری کنیم و آن را نقطه عطف انقلاب 40 ساله ایران بنامیم و تمامی نقشه های دشمنان را همانند گذشته خنثی کرده و بینی مستکبران جهان را به خاک ذلت فرو بریم و فریاد بزنیم "هیهات من الذله".

گزارش: ابوالفضل طالبی


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین