عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
در کم‌تر از یک ماه مانده به محرم
بنیاد دعبل خزاعی با تشکیل شورای مشورتی ستایشگران اهل‌بیت (ع) موسوم به «شمس» به استقبال محرم امسال رفت.

عقیق:شورای مشورتی ستایشگران اهل‌بیت (ع)، سازوکاری برای جمع‌اندیشی و هم‌اندیشی صاحب‌نظران و کارشناسانِ آشنا با مسائل جامعه ستایشگری اهل‌بیت است و این شورا در پی نهادینه‌سازی مشارکت و همفکری فرهیختگان، پیشکسوتان و صاحب‌نظران و ورود اندیشه‌ها و خواست‌های آنان به چرخه سیاست‌گذاری عمومی خواهد بود.

 

بر اساس این گزارش، در نشست‌های عمومی و همچنین کمیسیون‌های تخصصی، اعضای این شورا برای شناسایی و اولویت‌بندی مسائل و ارائه پیشنهادهای راهبردی و کاربردی به گفت‌وگو می‌نشینند که نخستین جلسه دبیران کمیسیون‌های شورای شمس در هفته جاری برگزار شد.

 

مسائلی همچون وضعیت کنونی جامعه ستایشگری اهل‌بیت (ع)، آینده ستایشگری اهل‌بیت (ع) و سیر تحولات آن، مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل پیش روی جامعه ستایشگری، راهکارهای موجود برای حل چالش‌ها و مشکلات فرهنگی این جامعه، ویژگی‌های جامعه مطلوب ستایشگران اهل بیت (ع) از جمله موضوعاتی است که از سوی شورای مشورتی ستایشگران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شورای مشورتی ستایشگران از سازوکارهای مرسوم در هیئت‌های اندیشه‌ورزی (جمع اندیشی) پیروی می‌کند. در نتیجه یک ساختار به معنای متعارف و مرسوم آن نیست. بلکه مجموعه‌ای فرانهاد است که بنای ورود به عملیات اجرایی را هم ندارد. مهم‌ترین کارکرد این فرانهاد تحلیل راهبردی، ایده‌پردازی، ارائه راهکار و تصمیم‌سازی است.

 

این گزارش می‌افزاید: محتوای تولیدشده در این شورا می‌تواند توسط تشکل‌ها، سازمان‌ها، نهادها و رسانه‌های فعال در این عرصه مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به تأسیس شورای هماهنگی تشکل‌های ستایشگران اهل‌بیت (ع)، شورای مشورتی ستایشگران می‌تواند به عنوان هیئت اندیشه ورزی این تشکل‌ها، ایفای نقش کند.

«تقویت انسجام اجتماعی»، «راهبری فکری»، «ترمیم تصویر رسانه‌ای» جامعه ستایشگران اهل‌بیت (ع) و همچنین «ترمیم و تقویت ارتباط این جامعه با سایر صنوف و اقشار» از دیگر اهداف این جمع مشورتی خواهد بود.

این شورا می‌تواند با استفاده از ظرفیت استانیِ تشکل‌های ستایشگران و همچنین فرصت‌های فضای مجازی، برای ایجاد خوشه‌های استانی و شهرستانی خود و جذب حداکثر نخبگان و صاحب‌نظران در سراسر کشور نیز اقدام کند.

 

دبیر علمی این شورا، محمدرضا سنگری (شاعر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه) و دبیر اجرایی و سخنگوی شورا، محسن طاهری (مداح پیشکسوت) است.

این شورا در قالب ۱۱ کمیسیون فعالیت خواهد کرد که در طول هر ماه نشست‌های تخصصی خود را به صورت مستقل برگزار خواهد کرد. اعضای همه کمیسیون‌ها در هر فصل یک بار دور هم جمع خواهند شد و نتایج مذاکرات خود در هر کمیسیون را در جمع عمومی شورای مشورتی طرح خواهند کرد.

جلسه دبیران کمیسیون‌های شمس برای برنامه‌ریزی اولین نشست عمومی شمس و همچنین دستور جلسات کمیسیون‌ها در دفتر مرکزی بنیاد دعبل برگزار شد که در این جلسه، محسن طاهری، سیداحمد صالحی خوانساری، سیدعلی سادات رضوی، عباس دلجو، داوود نورصالحی، حمیدرضا بهاری، حسن آهی، رسول فغانی‌پور، حمید محمدی محمدی و تنی چند از مدیران بنیاد دعبل خزاعی در آن حضور داشتند.

دومین نشست شورای مشورتی ستایشگران، دوشنبه آینده در این بنیاد تشکیل خواهد شد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین