عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
مسئولان برخی دستگاه‌های فرهنگی کشور آمارهای متفاوتی درباره تعداد مساجد در ایران ارائه داده‌اند که از ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار را شامل می‌شود.
عقیق:بیست و یکم اگوست مصادف با ۳۰ مردادماه، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است، توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد.

 

خبرنگار ما به این مناسبت به بررسی تعداد مساجد در ایران پرداخت که مشروح آن در ادامه می‌آید:

 

شمارش تعداد مساجد چه در ایران و چه در جهان کاری مشکل است، زیرا مسلمانان تقریبا در تمام کشورهای جهان سکونت دارند و در بسیاری از این کشورها نظام آمارگیری توجه یا توانی برای شمارش مساجد ندارند.

 

اقلیت بودن مسلمانان در بسیاری از کشورها و نیز توسعه‌نیافتگی برخی کشورهای مسلمان‌نشین هم ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند، با این وجود برخی آمارها که در وب منتشر شده است، از وجود ۲ میلیون و پانصد هزار باب در سراسر جهان وجود دارد، اما اگر از جهان بگذریم، آماری دقیق از تعداد مساجد در ایران وجود ندارد.

 

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی؛ رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی از وجود بیش از ۷۰ هزار مسجد در سطح کشور خبر داده بود در حالی که ستاد اقامه نماز از وجود ۷۲ هزار باب مسجد در کشور خبر داده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی؛ دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز ۲۶ مردادماه ۱۳۹۷ با حضور در گفت‌وگوی ویژه قرآنی در شبکه قرآن سیما، گفته بود «بیش از 79 هزار مسجد در کشور وجود دارند اما همه آن‌ها حیات ندارند به این معنی که نماز مستمر در آن‌ها اقامه نمی‌شود.»

 

از این موضوع که بگذریم باید به این مطلب اشاره کرد که طبق برخی آمارها تعداد مساجد کشور در طول ۴۰ سال گذشته، حدود ۳ برابر شده است و از ۲۵ هزار باب مسجد در سال ۱۳۵۷ به ۷۳ هزار باب در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

 

بررسی سرانه مساجد در کشور نیز نشان‌دهنده وضعیت نامناسب در این باره است، حجت‌الاسلام تقی قرائتی؛ مدیر موسسه مسجد، در مصاحبه ای با خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه ایران به ساخت و احداث ۲۵۰ هزار مسجد نیاز دارد، گفته بود «با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی در کشور ما باید به ازای هر ۲۵۰ نفر یک مسجد وجود داشته باشد ولی در حال حاضر به ازای هر ۳ هزار نفر یک مسجد فعال وجود دارد.»

 

جالب است بدانید طبق برنامه‌ ششم توسعه، قرار است تعداد مساجد در افق ۱۴۰۴ به رقم ۹۲ هزار باب برسد، با این فرض که جمعیت کشور در آن هنگام ۹۲ میلیون نفر باشد باز هم تعداد مساجد با وضعیت مطلوب فاصله خواهد داشت.

 

موضوع دیگر، تعداد مساجد شهرهای مختلف کشور است که در این باره می‌توان گفت شهر سنندج به نسبت جمعیتی که دارد، در رتبه نخست قرار دارد و به همین دلیل از آن به عنوان «شهر مساجد ایران» یاد می‌شود.

 

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهند که در تهران حدود ۲ هزار باب مسجد وجود دارد، آن‌طور که اطلس شهری تهران روایت می‌کند «بیشترین دسترسی به مساجد در نواحی واقع در مرکز و مرکزی جنوب و شرق شهر تهران و به ویژه مناطق ۴، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴،۱۷ و ۲۰ است، ولی در نواحی حاشیه‌ای شرقی، غربی و جنوب غربی میزان دسترسی به مساجد چندان مناسب نیست.»

 

سخن آخر اینکه، اگر به آمارهای موجود اعتماد کنیم، از میان حدود ۷۰ هزار مسجد در كشور، ۶۰ هزار باب آن متعلق به شيعيان و ۱۰ هزار مسجد نيز براي اهل سنت است.

 

همچنین طبق اعلام مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون نفری کشور، ایران نیازمند حداقل ۱۰۰ هزار مسجد و ساخت حدود ۲۸ هزار مسجد جدید است که امیدواریم با برنامه‌ریزی دستگاه‌های متولی و پشتیبان مسجدی، این تعداد مسجد در آینده نزدیک ساخته شوند.

 

نگارنده: مرتضی خواجوند سریوی

 


پی نوشت:

ـ جام جم

ـ جهان نیوز

ـ آخرین خبر

ـ خبرگزاری مهر

ـ خبرگزار ی صدا و سیما


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین