عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
آیت‌الله جوادی‌آملی:
آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه ارز، سکه و نقدینگی کافی در کشور وجود دارد اما بازار ملتهب است، گفت: برخی با احتکار کالا از حیوان‌ پست‌تر هستند و این بی‌عقلی است که روزی پیش‌بینی نشده را احتکار کنیم.
عقیق:آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در حسینیه احمدآباد شهر دماوند اظهار کرد: عید سعید فطر بدرقه ماه رمضان و عید سعید قربان بدرقه حج تمتع است.

وی با بیان اینکه وقتی بنده‌ای به پیشگاه پرودگار متعال خود نزدیک شد، جشن می‌گیرد، افزود: اعیاد دیگر نیز از همین سنخ و غدیر هم عیدی برای ولایت است؛ همه مسلمانان باید این عید را به برکت خطبه‌های امام جشن بگیرند.

*هیچ مخلوقی به بی‌راهه نمی‌رود/ هدف اصلی خلقت تکوین است

این مرجع تقلید گفت: باید خداوند متعال را شاکر باشیم در نظامی زندگی می‌کنیم که از سوی شاگردان اهل‌بیت (ع) اداره می‌شود و هدف اصلی این خلقت آن است که همه در یک مسیر مستقیم حرکت کنند و هیچ مخلوقی به بی‌راهه نمی‌رود.

جوادی‌آملی با بیان اینکه همه موجودات دارای نقص و عیب هستند، تصریح کرد: عیب این است که درون موجودی پوسیدگی وجود داشته باشد و نقص آن است که پوسیده نیست، اما کم است و در این راستا، نقص و عیب با یکدیگر تفاوت دارند؛ در جهان هستی همه موجودات می‌دانند که دارای عیب و نقص هستند و در این جهت به مسبح مراجعه می‌کنند تا معایب خود را برطرف کنند و پس از رفع مشکل شکرگزار او هستند.

وی، هدف اصلی خلقت را تکوین دانست و ادامه داد: عده‌ای در نظام تشریع معصیت می‌کنند، اما آنها در نظام تکوین مطیع هستند؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم به این دنیا آمده‌ایم، هستیم و خواهیم رفت، اما اینکه چطور از این دنیا برویم در اختیار ما قرار دارد.

قربانی کردن از بهترین مسائل عبادی است/ ذبح دام تربیت‌یافته خود خلاف عاطفه و نهی شده است

این مفسر قرآن با اشاره به اینکه در نظام تکوین عیب و نقصی وجود ندارد، بیان کرد: کسی که به بی‌راه برود هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌زند؛ امیدواریم تمام حجاج و زائران خانه خداوند با طواف مقبول در کمال سلامت برگردند.

جوادی‌آملی در خطبه‌ دوم نماز عید سعید قربان به مسأله قربانی کردن اشاره کرد و افزود: قربانی کردن از بهترین مسائل عبادی است و مستحب بوده کسی که می‌تواند حتی قرض و قربانی کند؛ دستور دیگری برای افراد وجود دارد که اگر در منزل دامی را تربیت کردند به دست خود او را قربانی نکنند و این نهی شده و خلاف عاطفه است.

وی تأکید کرد: مؤمنان باید قربانی‌های محکم و سالم را انتخاب کنند؛ آنها وقتی می‌خواهند چیزی برای خانواده خود تأمین کنند، نباید پوسیده و معیوب باشد؛ اشرافی‌گری نکند، اما چشم خانواده و فرزندانش به دست اوست.

امروز نباید موش‌صفت و اهل احتکار بود/ عده‌ای از حیوان‌ هم پست‌تر هستند

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از حیوانان همچون موش اهل ذخیره و احتکار هستند، گفت: پرندگانی نظیر کبک و کبوتر در فواصل زیادی مهاجرت می‌کنند و با دست خالی می‌روند که خداوند روزی آنها را در مبدأ، طول راه و مقصد می‌دهد؛ امروز نباید موش‌صفت و اهل احتکار بود و در پی ذخیره کالاها نباشید، چراکه خداوند روزی همه را می‌دهد.

جوادی‌آملی با اشاره به اینکه موش هم به اندازه روزی خود می‌خورد، تصریح کرد: امروز عده‌ای با ذخیره کالا از حیوان‌ هم پست‌تر هستند و این بی‌عقلی است که روزی پیش‌بینی نشده را احتکار کنیم؛ برخی باور نکردند که به صورت موش محشور می‌شوند.

جایی که خون شهید ریخته شده، آن کشور طیب و طاهر است

وی بیان کرد: شهدای گران‌قدر کار سیاسی اساسی انجام دادند و کشور را پاک و مطهر کردند؛ در جایی که خون شهید ریخته شده، آن کشور طیب و طاهر است؛ در کشوری که خون شهدا آن را مطهر کرده باید میوه پاک بدهد؛ چرا شخصی دو تن سکه تهیه و گاهی فردی خود را بی‌آبرو می‌کند؟

این مرجع عالی‌قدر جهان تشیع خاطرنشان کرد: ارز، سکه و نقدینگی کافی در کشور وجود دارد، اما بازار ملتهب است و ما نباید موش و گرگ باشیم و باید همچون کبوتر و کبک آزادانه زندگی کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین