عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
استاد فاطمی نیا:
استاد فاطمی نیا در بخش پایانی سخنانشان به جوانانی که در جستجوی استاد برای سیر و سلوک هستند اشاره کرد و اظهار داشت: خیلی ها از من درباره استاد می پرسند که به چه کسی مراجعه کنیم؟

آيت الله فاطمي نيا در مراسم پنجاه و سومین سالگرد مرجع عالیقدر جهان تشیع «مرحوم آیت الله حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی» در خصوص "سرگردانی انسان در عالم و راه علاج آن"، اظهار داشت:ما معمولا سرگردان در ملک و ملکوت هستیم. این سرگردانی خصوصا برای جوانان هست و یکی باید دست ما را بگیرد لذا یک نفر را می خواهیم که ما را از این سرگردانی در بیاورد.

وی سپس با اشاره به نقش رهبران دینی در هدایت انسانها گفت: آن که ما را از این سرگردانی نجات خواهد داد کسی نیست جز علماء و مراجع تقلید. علماء و مراجع در عصر غیبت کبری خیلی زحمت کشیده اند و خیلی حق به گردن ما دارند".

این محقق بزرگ سپس به شخصیت آیت الله العظمی بروجردی به عنوان یکی از این علما و مراجع تقلید پرداخت و گفت: آیت الله بروجردی اعلم من فی الارض بود و به این درجه از علم رسیدن ساده نیست. ایشان به همه ابعاد مختلف علوم اسلامی تسلط داشت و صاحب نظر بود. ایشان در علم رجال یک دریا بودند و آثار زیادی دارند.

فاطمی نیا افزود: ما دانشمندان زیادی داشتیم که در تاریخ تشیع درخشیدند؛ اما یکی از  شخصیت هایی که علم و معرفت را با هم جمع کرده بود آیت الله العظمی بروجردی بود.

 

استاد فاطمی نیا سپس درباره "کرامات علماء" توضیحاتی داد و گفت: وقتی درباره کرامت حرف می‏زنیم یک وقت این کرامات "موضوعیت: دارد و یک وقت "کاشفیت" دارد.

وی افزود: ما نباید آنقدر ساده لوح باشیم که هر کس چیزی از افراد نقل کرد آن را قبول کنیم؛ زیرا این تفریط است. افراط هم این است که بگوییم اصلا کرامت وجود ندارد و آن را قبول نکنیم.

این خطیب شهیر با تأکید بر اینکه قطعا کرامت وجود ارد و نکار کرامات ناشی از بی‏اطلاعی و کم سوادی است به برخی از علمای صاحب کرامت در تاریخ اشاره کرد و گفت: مسأله مهم درباره کسانی که مصدر کرامات بودند این بود که آنان تلاش داشتند معنویاتی را که کسب می کردند حفظ کنند؛ اما ما خیلی ولخرجی می‏کنیم و اگر سحرگاهی موفق شدیم دو رکعت نماز شب بخوانیم فردای آن با یک غیبت و گناه آن را خراب می کنیم. اما آنان که به مقامات و کرامات رسیدند، اموال معنوی خود را خوب حفظ می کردند.

استاد فاطمی نیا در بخش پایانی سخنانشان به جوانانی که در جستجوی استاد برای سیر و سلوک هستند اشاره کرد و اظهار داشت: خیلی ها از من درباره استاد می پرسند که به چه کسی مراجعه کنیم؟ اولاً: این استادان محدود و کم هستند. ثانیاً استادانی که در این زمینه وجود دارند پیر شده اند و کهولت سن باعث شده که ظرفیت پذیرفتن کسی را نداشته باشند.

وی سپس دو توصیه زیر را به علاقمندان سیر و سلوک کرد: 1. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی تضمین فرمودند که هر کس به آنچه از دین می داند عمل کند خدا هم به او آنچه را نمی داند یاد می دهد. لذا «آیت الله العظمی بهجت(ره)» می فرمودند: در مواقعی که استادی یافت نمی شود به یقینیات خود عمل کنید. مثلاً ما می دانیم نباید غیبت کنیم، پس به آن عمل کنیم و از فردا دیگر غیبت نکنیم. 2.  تلاش کنید همیشه اموال معنوی یتان را حفظ کنید و کارهای خیر و مستحبات و اعمالی که انجام می دهید را با گناه و معصیت نابود نکنید.


منبع: خبرگزاري اهل بيت

/211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ع حبیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
1
4
سلام علیکم . سیرو سلوک بدون استاد مثل فتح اورست بدون راهنما و مربی است که ممکن است جان انسان به خطر بیافتد. در اینجا هم ممکن است روح انسان در خطر سقوط قرار گیرد. به عزیزان علاقه مند به سلوک الی الله در مکتب تربیتی علامه طباطبایی که از سلسله ملاحسینقلی همدانی و آیت الله قاضی اند کتاب بدایت السلوک(سیرو سلوک در محضر علامه طباطبایی و آیت الله سعادت پرور) انتشاررات وحدت بخش قم را معرفی می نمایم. در آن کتاب ویژگی های استاد کامل و نحوه یافتن آن و همچنین مقدمات سلوک الی الله توضیح داده شده. از پیدا کردن استاد نا امید نشوید که خود امام زمان استاد را می شناساند انشا الله. همینقدر عرض کنم که رسیدن به کمال انسانیت بدون سلوک الی الله میسر نیست وآن هم بدون استاد بسیار بسیار مشکل یا نا ممکن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
0
1
آیت الله قاضی فرمود اگر انسان حتی نصف عمرش هم به دنبال استاد بگردد می ارزد
ولی متاسفانه در حال حاضر پیدا کردن چنین استادی بسیار سخت است به قول آیت الله بهجت شما اون چیزی که میدانید عمل کنید آن وقت در دیوار استاد شما می شوند
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین