عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی:
دبیر شورای دین پژوهان کشور، با تاکید بر این که خطر نهادینه شدن فرهنگ غیر اسلامی در مساله ازدواج را باید جدی بگیریم، گفت: متاسفانه نهادهای تبلیغی ، رسانه ای و آموزشی ما در زمینه ازدواج ضعیف عمل کرده اند.
عقیق:دکتر آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که متاسفانه ما از الگوهای دینی در بحث ازدواج به خوبی استفاده نکرده ایم، ابراز داشت: ایراد اصلی کار آن جاست که نتوانسته ایم به درستی به اعضای جامعه و به ویژه نسل جوان تعلیم دهیم که چگونه از سیره و زندگی اولیای دین در امر مقدس تشکیل خانواده و تحکیم و ثبات آن الگوگیری کنند ، ضمن آن که ما آن طور که باید و شاید فرهنگ اسلامی ازدواج را در جامعه ترویج نکرده ایم و لذا بعضاً از سنت ها و عادات نامطلوب و چشم و هم چشمی ها و برخی مناسبات غلط پیروی کرده ایم.

وی افزود: تجملات، اسراف کاری و تشریفات زاید باعث شده که مساله ازدواج حقیقتاً برای خانواده های قشر متوسط به پایین جامعه سخت و دشوار شود و به همین خاطر جوان های جامعه اعم از دختر و پسر به خاطر الگوهای نامناسب تا حدودی از ازدواج امتناع کرده و به این وسیله سن آن ها برای ازدواج بالا رفته و کم کم این مساله به عرف غلطی در جامعه تبدیل شده است.

دبیر شورای دین پژوهان کشور همچنین گفت: این بالارفتن سن ازدواج و کم رغبتی به آن در حال تبدیل به سنت سیئه ای در جامعه ماست که باید خطر این مساله را جدی گرفت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دستگاه های متولی فرهنگ و تعلیم و تربیت و امور دینی و تبلیغی ، در این باره غفلت کرده و به موقع این نسبت به اشاعه این رویداد بد در جامعه جلوگیری نکردند و حال آن که ما در اسلام آموزه های مشخصی در این باره داریم و آیات نورانی قرآن نیز تصریح می کند که شما فرزندان خود را به نکاح همدیگر درآورید و از فقر نترسید که خداوند برکت و فضل خود را به آن ها می بخشد.

این محقق ادامه داد: از این رو فقر و بی پولی نباید مانع از ازدواج شود؛ متاسفانه ما دست روی دست گذاشتیم که فرهنگ مقابل این مساله رواج پیدا کند به این معنا که باید شغل طرفین و منزل و ماشین و درآمد مکفی آن ها مهیا باشد تا بعد بتوانند ازدواج کنند و حال آن که نگاه اسلام این گونه نیست.
پیمان همچنین گفت: از زمان حیات نورانی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) الگوهای فراوانی در زمینه ازدواج داریم که مربوط به پیشوایان دینی و اصحاب و یاران امام است با این وجود البته بهترین الگوی ازدواج  مربوط به پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است اما با این حال ما ازدواج هایی زمان پیامبر داریم که به عنوان مثال ایشان برای یک غلام ، دختر یکی از اشراف را خواستگاری کرده و این ها متاسفانه برای نسل جدید ما در مساجد و مدارس گفته نشده است.

وی اضافه کرد: به عقیده بنده ما نباید بگوییم که این نسل کنونی نسبت به دین و ارزش های دینی گسست پیدا کرده بلکه در این زمینه ها ما ضعف آموزش و تعلیم و تربیت و ضعف دستگاه های تبلیغی و از جمله در صدا و سیما داشته ایم. ما این ها را به موقع نگفته ایم و وقتی الان می گوییم خیلی دیر شده است
وی بیان داشت: در واقع وقتی هنوز فرهنگ اشرافی گری رایج نشده و چشم و هم چشمی ها به سنت تبدیل نشده بود باید این ها را می گفتیم تا فرهنگ صحیح ازدواج رواج پیدا می کرد و جلوی سنت ها و بدعت ها گرفته می شد.
رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چه بسا برخی از جوانان به خاطر مشکلات از طریق نامشروع به نیاز جنسی خود پاسخ بدهند و از این طریق باعث آسیب ها و معضلات اخلاقی و فرهنگی شوند و حال آن که در شرایط کنونی شاید سن ازدواجشان گذشته و غریزه جنسی بر آن ها غلبه پیدا کرده است.

وی افزود: این در حالی است که خدای متعال بر اساس حکمت چنین غریزه ای را در وجود فرد قرار داده که در جای خود و با شرایط و اقتضائات خود برای بقای نسل آدمی است و بر اساس آیات قرآنی ،
ازدواج زمینه ساز آرامش و امنیت طرفین است اما متاسفانه این قدر ازدواج کردن را سخت گرفته ایم که الگوهای غلط غربی همچون بحث ازدواج سفید در بین عده ای مطرح شده که خودش مشکلات و مفاسد و تبعات نامطلوب بسیاری به همراه دارد.

پیمان گفت: با همه این ها و در حالی که در زمینه تبیین درست فرهنگ ازدواج صحیح و بر اساس آموزه های ناب دینی ما فرصت سوزی کرده و آسیب های زیادی دیده ایم اما در عین حال نباید ناامید باشیم بلکه با کار مضاعف و فعالیت های فرهنگی موثر و تعلیم و تربیت و آموزش صحیح و نیز استفاده از ظرفیت های رسانه ای به خصوص رسانه ملی ، این کم کاری ها و نقصان ها در مساله ازدواج را جبران کنیم تا بلکه به این وسیله، آسیب های موجود چاره شود.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین