عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۴
تعدادی از کارشناسان مذهبی با بیان اینکه مسئولان زمینه ازدواج جوانان را تسهیل کنند، بر لزوم ترویج معیارهای اسلامی در امر ازدواج جوانان تاکید کردند و گفتند: رفتارهای ناصحیح و مغایر با سبک زندگی ضررهای سنگینی به ازدواج زده است.
عقیق:اولین روز از ماه ذی‌الحجه سالروز زیباترین پیوند آسمانی و تکرار نشدنی در تاریخ است؛ در این روز فرخنده، حضرت علی(ع) با برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت، برکت ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، عمری به گستردگی آفتاب دارد، همچنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد.

نخستین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) به‌عنوان روز ازدواج نام‌گذاری شده و روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی داده‌اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند.

تنی چند از کارشناسان  مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ابعاد مختلف عوامل ازدواج دیرهنگام، بالا رفتن سن ازدواج، عوامل طلاق در جامعه، مهریه‌های سنگین و معیارهای اسلامی در امر ازدواج پرداخته‌اند که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

مسئولان زمینه ازدواج جوانان در جامعه را تسهیل کنند

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) با حضرت زهرا (س) اظهار داشت: ازدواج یکی از سنت‌های پیامبر اکرم (ص) است که امروز متأسفانه جوانان ما در این راه با مشکلات عدیده بیکاری، معیشت و اقتصادی روبرو هستند.

نماینده ولی‌فقیه در سمنان با بیان اینکه مسئولان در امر ازدواج جوانان موظف هستند تا نسبت به تأمین مسکن و اشتغال جوانان اهتمام ویژه‌ای داشته باشد و تحقق مطالبات این قشر را در اولویت قرار دهند، تصریح کرد: در جامعه امروز معیارهای اسلامی در امر ازدواج کمرنگ‌تر شده است و مسائل مادی جوانان بیش از معیارهای اسلامی موردتوجه و معیار اصلی ازدواج قرارگرفته است که این امر باید در جامعه اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه ازدواج همچون فریضه واجب نماز دارای مقدمات، مقارنات و تعقیبات است که باید تمام این مراحل اسلامی و درست انجام شود، افزود: آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق در سطح جامعه افزایش پیداکرده است و جوانان ما باید با پیروی از الگوی والای ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) با صفا و سادگی زندگی خود را آغاز کرده و از هزینه‌های سنگین در ازدواج پرهیز داشته باشند.

لزوم ترویج معیارهای اسلامی در امر ازدواج جوانان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی مهدی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) با حضرت زهرا (س) و با تأکید بر ترویج ازدواج آسان در جامعه اظهار داشت: ازدواج آسان در جامعه موجب تقویت و تحکیم بنیان خانواده و نشاط جوانان و نیز آرامش در زندگی‌ها می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به شرایط دشوار جوانان برای اقدام در امر ازدواج، تصریح کرد: مسئولان با توجه به شرایط امروز جامعه باید برنامه‌ریزی جدی و ویژه‌ای در حوزه ازدواج جوانان داشته باشند زیرا اقدام به برنامه‌ریزی در این خصوص نشان می‌دهد که اهمیت و ضرورت جایگاه سنت پیامبر اکرم(ص) در جامعه است.

وی با تأکید بر ترویج معیارهای اسلامی در امر ازدواج جوانان افزود: متأسفانه در جامعه امروز در برخی از عروسی‌ها و جشن‌های ازدواج مشاهده می‌شود که ازدواج آن‌ها از معیارهای اسلامی در امر ازدواج به دور است و به تجمل‌گرایی، اشرافی گری و ریخت‌وپاش‌ها و هزینه‌های سنگین روی آورده‌اند؛ درصورتی‌که با برخی از این هزینه‌های سنگین برخی از این عروسی‌ها می‌توان شرایط بسیاری از جوانان را برای ازدواج فراهم کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی نژاد با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های به تأخیر افتادن ازدواج جوانان مشکل فرهنگی و عدم فرهنگ‌سازی صحیح برای ازدواج جوانان است، خاطرنشان کرد: روحانیت و مبلغان وظیفه‌دارند تا فرهنگ ازدواج آسان و شرعی و ایرانی - اسلامی را درست در جامعه و در میان جوانان ترویج و تبیین کنند.

رفتارهای ناصحیح و مغایر با سبک زندگی ضررهای سنگینی به ازدواج زده است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس امینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س)، ضمن تأکید بر ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی در سایه تأسی از سیره اهل‌بیت (ع) اظهار داشت: بهره‌مندی از سبک زندگی اسلامی و پیروی از سیره اهل‌بیت(ع) می‌تواند پایه‌های خانواده را مستحکم کند.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه امروز رفتارهای ناصحیح و مغایر با سبک زندگی مانند زندگی تجملاتی متأسفانه ضررهای سنگینی به زندگی و درنتیجه آرامش خانواده و جامعه زده است که باید در این بخش برنامه‌ریزی جدی‌تری از سوی متولیان امر صورت گیرد، تصریح کرد: یکی از بحران‌های امروز در جامعه طلاق است که از مشکلات و معضلات اجتماعی محسوب می‌شود و باید درمان آن نیز در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم‌ عروسی در جامعه سخت شده است و افزایش توقعات و تشریفات در ازدواج سبب شده تا سن ازدواج جوانان به تأخیر بیفتد، گفت: سخت‌گیری والدین و تعصبات شهری و باورهای غلط در سنت حسنه ازدواج یکی از موانع فرهنگی در ازدواج جوانان جامعه است.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه در جامعه امروزی مسائلی نظیر جهیزیه و مهریه سنگین بر ازدواج حاکم شده و گریبان گیر جوانان شده و آنان جرئت ازدواج را ندارند و یا گرفتار این مسائل شده‌اند، خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشاهده می‌شود که به مقوله سبک زندگی در رسانه‌ها نیز به‌خوبی پرداخته نمی‌شود و تجمل‌گرایی بسیار پررنگ شده با این وجود که به برکت انقلاب اسلامی امروز فرصت بسیار خوبی برای ترویج معنویات در سایه ارزش‌های انقلاب اسلامی برای روحانیت فراهم‌شده است.

موانع ازدواج و لزوم اصلاح فرهنگ‌های غلط در ازدواج جوانان

حجت‌الاسلام محمد بارانی نیز با اشاره به سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) با حضرت زهرا (س) اظهار داشت: ازدواج آثار و برکات و حسنات فراوانی را با خود به دنبال دارد و ایجاد فضای سرشار از آرامش، ایجاد فضای آرام اجتماعی و سلامت و امنیت اجتماعی از برکات ازدواج در جامعه به شمار می‌رود.

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه تأمین نیازهای جنسی و تکامل معنوی از دیگر آثار و برکات و حسنات ازدواج در جامعه محسوب می‌شود، تصریح کرد: در جامعه امروزه سن بلوغ پسران در 13 سالگی هست اما متأسفانه سن ازدواج در جامعه به 27 سالگی رسیده و دراین‌بین جوانان با دور بودن از حلال خداوند متعال در مسائل جنسی بعضاً آلوده به گناه می‌شوند که این هشدار جدی در حوزه اخلاقی برای مسئولان است.

وی با ابراز تأسف از آمارهای تکان‌دهنده و نگران‌کننده طلاق در سطح کشور و این استان افزود: در گذشته اگر طلاقی صورت می‌گرفت همگی از این اقدام رخ‌داده ناراحت می‌شدند اما در جامعه امروز دشمنان آن‌چنان از طلاق قبح‌زدایی کرده‌اند که برای طلاق در برخی از استان‌ها جشن و پای‌کوبی و شادی می‌گیرند.

حجت‌الاسلام بارانی با بیان اینکه مهریه‌های سنگین، حاشیه‌های پرخرج و نگرانی از آینده شغلی از موانع اقتصادی ازدواج محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی در ازدواج جوانان، امروز یکی از آسیب‌های جدی در ازدواج است و سبک و سیره زندگی اهل‌بیت (ع) این‌طور نبوده است که این مشکلات و آسیب‌ها باید با تدبیر و درایت مسئولان فرهنگی مرتفع شود.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین