عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
آیت‌الله رشاد خطاب به نمایندگان مجلس:
رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در تجمع اعتراضی طلاب نسبت به اوضاع معیشتی مردم گفت: چطور مجلس مسأله خسارت‌باری مثل برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب می‌کند، اما نمایندگان ملت، نسبت به فساد اقتصادی آنچنان که باید عمل نمی‌کنند؟

عقیق:طلاب استان تهران در اعتراض به وضعیت معیشتی مردم و مطالبه اقدام مؤثر از قوای سه گانه در برابر مفسدان اقتصادی، صبح امروز بیستم مرداد، تجمعی اعتراضی در مدرسه علمیه مروی تهران برگزار کردند.

علما، طلاب، فضلا، اساتید، امام جمعه موقت تهران و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با تجمع در مدرسه مروی تهران، ضمن اعتراض به وضعیت بد معیشتی مردم، شعارهای عدالتخواهانه از جمله «اجرای حد شرعی، تنها راه رهایی»، «مفسد اقتصادی، اعدام باید گردد»، «مسامحه با مفسد، اسلام آمریکایی» سر دادند.

 

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، مؤسس و رییس حوزه علمیه امام رضا (ع) و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در این تجمع اعتراضی گفت: مطلع انقلاب اسلامی، روحانیت است و هرگاه روحانیت از صحنه انقلاب اسلامی خارج شوند، ادامه انقلاب به خطر می‌افتد. پیش از انقلاب، میدان‌های نبرد، عمدتا مدارس علمیه بودند و ما همواره خاطرات مبارزه طلاب را در خاطر داریم. بارها و بارها فیضیه آغشته به خون شد.

وی ادامه داد: در قیاس با سایر اصناف، قشر روحانیت از تعداد بسیار کمتری برخوردارند، اما همین تعداد کم، همت گذاشتند و در قالب یک تیپ، به جبهه‌ها اعزام شدند. در نقاط مختلف جبهه، روحانیت حضور داشتند.

 

رییس حوزه علمیه امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: سالیان بعد از انقلاب در کوی و برزن، روحانیت در معرض ترور جسمی و شخصیتی قرار گرفت. امروز هم آماج حمله‌هاست، اما همچنان پای کار است. عمامه‌ای که روحانی بر سر بسته است، کفن خود است که با خود حمل می‌کند و این تجمع، تفسیر عملی فلسفه وجود روحانیت است.

آیت‌الله رشاد با اشاره به وضعیت بد معیشتی مردم و طلاب افزود: امروز به رغم آنکه حکومت اسلامی است، قشر طلبه از فقیرترین طبقات است. امروز اکثر طلاب در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از این وضعیت گله‌ای ندارند. حسب اطلاعی که دارم بالای ۹۵ درصد در تنگنای شدید اقتصادی هستند. من شرمنده مدرسین عالم و توانا هستم که هر روز از صبح تا شب وقت‌شان را صرف مطالعه و تدریس و پاسخگویی می‌کنند، اما در آخر ماه حقوق‌ دریافتی‌شان نهایتا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. با این همه روحانیت همیشه در کنار مردم بوده و خواهد بود. وقتی رهبر انقلاب که تاج سر ما حوزویان است، به صراحت می‌فرماید که من دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام، طبعا همه طلاب اینگونه هستند.


آیت‌الله رشاد

 

وی تأکید کرد: امروز اعتبار مالی کل حوزه‌های علمیه کشور به اندازه نیمی از بودجه سالانه دانشگاه تهران است. البته این مسأله به معنی اعتراض به بودجه دانشگاه‌ها نیست، بلکه بودجه دانشگاه‌ها و مراکز علمی هم باید افزایش پیدا کند.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به فضاسازی دشمنان برای ناکارآمدی انقلاب اسلامی ادامه داد: امروز چنان فضاسازی می‌شود که گویی انقلاب هیچ خدمتی نکرده است. درست است که مشکلات فراوان است و طلاب هم با جان این فشار را احساس می‌کنند، اما این انقلاب در مسائل مختلف مخصوصا مسائل علمی، جایگاه ایران را در جهان بالا برده است.

 

وی آن‌گاه به موضوع قدرت موشکی و نظامی کشورمان اشاره کرد و گفت: موشک‌های انقلاب اسلامی، خواب را از کفار و مستکبرین و دشمنان اسلام ربوده است. امروز نقطه ضعف دشمنان اسلام است که بتوانیم موشک‌ها را دوربردتر بسازیم. این تکلیف شرعی است که برای صیانت از امنیت و استقلال و حمایت از مکتب اهل بیت (ع) اقتدار را روزافزون افزایش دهیم تا دشمنان در خانه‌شان هم احساس امنیت نکنند. امروز دشمن اصلی ما آمریکاست.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: دستاورد دیگر انقلاب، امنیت بی‌نظیر در کشور است. در کشوری که در میان اقیانوس متلاطم ناامنی و کشتار و غارت است، آرزوی دشمنان است که بتوانند امنیت ما را بهم بزنند. اگر می‌توانستند لحظه‌ای کشور را آرام نمی‌گذاشتند.

 

وی با تأکید بر این‌که امنیت ما متکی بر مردم است، اظهار داشت: قدرت امنیتی ما متکی بر زور و قدرت پلیسی نیست، بلکه متکی بر مردم غیور و شهید پرور ایران اسلامی است. این نوع از امنیت است که می‌تواند امنیت سایر بلاد را هم تأمین کند. وقتی سوریه و عراق و لبنان به ناحق به خطر می‌افتند، از ما استمداد می‌طلبند و با حضور نیروهای ما امنیت آنها نیز برقرار می‌شود. ما نه تنها امنیت خود را برقرار کردیم، بلکه امنیت منطقه را نیز فراهم کردیم.

رییس حوزه علمیه امام رضا (ع) افزود: اگر اقتدار ما نبود، امروز وضعیت منطقه فاجعه بارتر بود. کشورهای حاشیه خلیج فارس باید اقتدار ایران را قدر بدانند. اگر جمهوری اسلامی مقتدر نبود، معلوم نبود چه بر سر امنیت‌شان می‌آمد. در مسأله کویت، جمهوری اسلامی کمی از موضوع فاصله گرفت، دیدیم که در عرض چند ساعت حکومت کویت سقوط کرد.

 

مؤسس و رییس حوزه علمیه امام رضا (ع) خطاب به همه گروه‌های مردم گفت: امروز و در این شرایط، حفظ وحدت از اوجب واجبات است. امروز تجارب را به کار ببندید. نتیجه اعتماد به دشمن و کدخدا را امروز می‌بینیم. وفای به عهد دشمن را دیدید. امروز باید مسؤولان را هم نقد کرد، اما حظ وحدت از اوجب واجبات است. حفظ وحدت هم در گرو حل مشکلات است. وحدت اساس است، اما مشکلات مردم و مطالبات رهبری از قوای ثلاثه چه می‌شود؟ آقا در افطاری ماه رمضان خطاب به مسؤولان گفتند: «موجودی بخش ارزی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهید تا اقتصاد رونق بگیرد.» الان چند ماه از این ماجرا گذشته است و ما حق داریم از مسؤلان سؤال کنیم مطالبات رهبری چقدر عملی شده است؟

آیت‌الله رشاد همچنین گفت: اگر کسی با تصمیم غلط کاری کند که ارزش پول پایین بیاید، از جیب مردم، پول برداشته است. این حق الناس است. از قوه قضائیه سوال می‌کنم: در بین این همه مفسدان اقتصادی، به ۲۰ – ۳۰ نفر نمی‌توان عنوان مفسد فی‌الارض اطلاق کرد؟

 

وی در ادامه این بحث، خاطرنشان کرد: فرآیندهای تشریفاتی دیوان‌سالاری بسیار زیاد و کُند است. اگر کسی در جبهه جنگ نظامی خیانت کند، آیا او را از جبهه به تهران می‌فرستند تا او را محاکمه کنند یا در همانجا حکم خدا را اجرا می‌کنند؟ امروز ما در جنگ مستقیم اقتصادی هستیم. باید مجازات کنید، کیفر کنید و به اطلاع مردم برسانید. حتی اگر ملاحظاتی نباشد، باید اعدام‌شان علم شود. کُندی در دادرسی‌ها بسیار خسارت بار است.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران تصریح کرد: امروز زمان تخفیف قوانین نیست. مجلس در این شرایط باید انقلابی عمل کند. نباید قوانین قابل تفسیر ارائه کنند. من شنیده‌ام تخلفات ارزی جریمه بسیار سنگینی دارد، اگر جریمه‌های سنگین اجرا شود، آیا تخلفی صورت خواهد گرفت؟ مجلس، وکیل مردم است. در این شرایط باید به موکلان‌شان یعنی مردم رجوع کنند و حرف مردم را در مجلس منتقل کنند. چطور مسأله خسارت‌باری مثل برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب می‌کنند، اما راجع به مسائل فساد اقتصادی آنچنان که باید عمل نمی‌کنند؟


این مدرس درس خارج حوزه‌های علمیه در پایان گفت: احتکار حرام است. آمریکا به عنوان دشمن خارجی نمی‌گذارد کالا وارد کشور شود. برخی سودجوهای داخلی هم کالایی را که از قبل وارد شده یا در داخل تولید می‌شود را پنهان می‌کنند. اینها پیاده‌نظام آمریکا هستند.

وی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: ناکارآمدی افراد را به پای ناکارآمدی نظام نگذارید. شبیه به این مسائل در زمان حضرت رسول الله (ص) هم بود. در هر دو جنگ بدر و احد، پیامبر اکرم (ص) فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند، اما در احد به علت ناکارآمدی افراد، آن اتفاقات رخ داد.


حجت‌الاسلام والمسلمین احسان بی‌آزار تهرانی

 

در پایان تجمع بیانیه‌ای توسط حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی قرائت شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین