رئیس مجمع علمای لبنان:
امید ما به رهبری امام خامنهای است
قابل توجه است که شیخ احمد الزین در کنار شیخ ماهر حمود، برجستهترین علمای اهل سنت لبنان محسوب میشود. از وی کتب و مقالات زیادی در زمینة وحدت اسلامی به چاپ رسیده است.
عقیق:شیخ
احمد الزین، رئیس مجمع علمای لبنان و همچنین امام جمعه مسجد عمرالکبیر
بیروت است. قابل توجه است که شیخ احمد الزین در کنار شیخ ماهر حمود، از
برجستهترین علمای اهل سنت لبنان محسوب میشود. از وی کتب و مقالات زیادی
در زمینه وحدت اسلامی به چاپ رسیده است. آنچه در زیر میآید، گفتوگویی است با وی در مورد جریانهای تکفیری و ضرورت اتحاد مسلمان در دنیای کنونی.
خوارج و تکفیر امام علی(ع)
شیخ
احمد الزین در ابتدا گفت: مشکل در اصل این جریانها و دعوتشان نیست.
هنگامی که در تاریخ اسلام دقت میکنیم، حتی در پایان دوره خلفا، یعنی در
زمان امام علی(ع)، آنجا هم گروهی از مردم مسلمان را میبینیم که در عقیده
سیاسی و طرح آن عقیده تندروی کردند و امام علی(ع) را تکفیر نمودند؛ چرا که
آنها برای ایجاد حکمیت، توافق کردند. در آن روز، خوارج هر دو گروه را تکفیر
کردند. در طول سالها در تاریخِ امت اسلام، شاهد این تندرویها و تکفیر
یکدیگر هستیم،اما در این روزها و در دو دهه اخیر، این تندروی به صورت
گسترده مورد استفاده دشمنان اسلام قرار گرفته است تا از این طریق،
جنایتهایشان را مرتکب شوند. غرب در این راستا، یک استراتژی را در پیش
گرفته است؛ بخصوص از زمانی که سلطنت عثمانی و رهبری متحد اسلامی سقوط کرد و
مسلمانان به کشورها و قومیتهای مختلف تقسیم شدند و بین آنها تفرقه ایجاد
شد و رد کردن اتحاد اسلامی و امت اسلام در درون مسلمانان تعمیق یافت و
تجمعها و هویت آنها منحصر شد به محدوده کشور، مذهب و امثال آن.
اختلاف مذهبی یک امر طبیعی است
او تاکید
کرد: میخواهم تأکید کنم که این رویکرد در آن زمان از انگلیس و فرانسه
وارد شد و ایالات متحد آمریکا آن را دنبال کرد و الان این رویکرد را در
صهیونیسم جهانی شاهد هستیم و تمام آنها خواستار تفرقه بین مسلمانان هستند و
بر آن اصرار دارند و اموری را آشکار و پررنگ میکنند که در اصل باعث
اختلاف نیستند. آنها اختلافات مذهبی را پررنگ میکنند؛ در حالی که اختلافات مذهبی، یک مسئله طبیعی است که نتیجه اجتهاد و تفاوت جوامع است که در وضع احکام شرعی به آن نیاز داریم؛
حتی در یک مذهب نیز شاهد بیش از یک رای در بین بیشتر مراجع و علما هستیم و
به آن نیاز هست؛ پس این اختلافات اجتهادی در فقه و در غیر فقه حتی در امور
عقائدی، علت اصلی و مستقیم تفرقه، جنگ، تکفیر و تقسیم نیست و چیزی که این
را شدت میدهد و از اختلافات مذهبی به عنوان یک وسیله استفاده میکند،
وابستگیهای قومیتی است؛ مثلا از وابستگی ایرانی یا فارسی استفاده میکنند و
میگویند که دشمن شما این فارسها و ایرانیها هستند که نسبت به کشور شما
طمع دارند و ایران دشمنی است که باید از آن ترسید و اسرائیل با وجود پروژه
صهیونیستیاش دشمن نیست.
با پول عربستان و با پشتیبانی آمریکا و انگلیس
این
آن چیزی است که از طرف غرب و علیالخصوص اسرائیل به ما میرسد تا استراتژی
تفرقه بین مسلمانان را اجرا و عملی کند. متاسفانه امروز در قضیه تکفیر و
تندروی از جانب برخی از علما و شیوخ، هم در اهل سنت و هم در شیعه، شاهد این
هستیم. این رویکرد از طرف ایالات متحد آمریکا، صهیونیسم جهانی، انگلیس و
فرانسه تغذیه و از طریق ثروت نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس بهخصوص عربستان،
حمایت و پشتیبانی میشوند که بدین وسیله، تفرقه را بین مسلمانان منتشر
میکنند؛ با این ادعا که شیعیان در طمع فلان چیز هستند و فلانی خارج از
اسلام است و قرائت سوره حمد بر قبور کفر است و زیارت امام حسین(ع) چنین و
چنان است. عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با ثروتهایشان و با تشویق ایالات متحد آمریکا و سیاست صهیونیستی این را انجام میدهند
و بعضی گروهها و علما و شیوخ را با هدف ایجاد تفرقه تغذیه میکنند و
متاسفانه بین علما و شیوخ کسانی وجود دارند که از طریق رسانهها این رویکرد
را تقویت میکنند. نمیدانم آیا با نیت خالص و از روی سادهدل بودنشان
این را انجام میدهند و گمان میکنند که مردم، پیرو آنها هستند یا اینکه
این با تشویق این غربیهاست که به آنها پول میدهند تا دراین مسیر پیش روند.
آمریکا و اروپا متحد و مسلمانان در تفرقه
چیزی که شاهد آن هستیم این است که ما الان در جهان متحد و یکپارچه زندگی میکنیم. کشور آمریکا با 52
ایالت، یک کشور وسیع و در واقع میتوان گفت که یک قاره کوچک متحد است و با
یک رهبری اداره می شود. اروپا با وجود جنگهایی که در گذشته با میلیونها
کشته داشت، بهخاطر حمایت از منافعشان متحد شدند؛ اما مسلمانان در عین
اینکه به این وحدت نیازمندترند، دچار تفرقه هستند. ما باید به یک امت
اسلامی واحد برگردیم و پایبند به کتاب خدا و آموزههای پیامبر(ص) و ارزشها
و احکامی که دین مبین اسلام آورده، باشیم تا ارزشهای انسانی و اجتماعی را
به جهان صادر کنیم؛ جهانی که به عدالت، محبت و حمایت از مقدسات و زندگی
انسانی، علم راستین و حمایت از عقل و دانش نیاز دارد تا از تخریب ویرانی
جلوگیری کند. مسلمانان باید به وسیلة اتحادشان و التزامشان به اسلام، به
سوی تمامی این اهداف حرکت کنند.
در جمهوری اسلامی، رهبری پایبند به اسلام وجود دارد
وی در پایان عنوان
داشت: برای اینکه سخن ما به دور از واقعگرایی و صرف سخنرانی نباشد،
میخواهم مسئولیتهای بزرگی را از جمهوری اسلامی ایران بخواهم؛ به دلیل
اینکه جمهوری اسلامی از ابزارهای قدرتمند و تاثیرگذار بهرهمند است که آن
را نزد دیگران نمییابیم؛ در جمهوری اسلامی، رهبری پایبند به اسلام وجود
دارد که این شرط اول است؛ ثانیاً مجلس علمایی وجود دارد که مانع از انحراف
میشود و رهبر و جامعه را به حکم شرعی، کتاب خدا و آموزههای پیامبر(ص)
ملزم میکند. جمهوری اسلامی از زمان ظهورش به رهبری امام خمینی(ره) مسئله
وحدت اسلامی و امت اسلامی را مطرح کرد و مسائل جهان اسلام و در رأس آن
مسئله فلسطین را در همه جا بر عهده گرفت. امید ما به رهبری امام خامنه ای(حفظها…) است. ایشان داری تقوا، اخلاص و شایستگی علمی استو
امید ما به جمهوری اسلامی فراوان است که این مسئولیت بزرگ و این بار سنگین
را به خاطر متحد ساختن جهان اسلام و رسیدن به این هدف با مسئولیتپذیری،
امانت و صداقت تمام به دوش بکشد؛ هدفی که در درجه اول، رضای خدا و التزام
به دین و در درجه دوم مصلحت حقیقی مسلمانان، محقق ساختن بیداری جهان اسلامی
و بنای تمدن اسلامی مطلوب، مصلحت بشریت و نشر ارزشهای انسانی و اسلامی در
کل جهان را دنبال میکند.منبع:تقریب