عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
مسجد ذوقبلتین در مدینه منوره مسجدی است که در آن خداوند به پیامبر اعظم(ص) وحی کرد تا قبله خود را از بیت‌المقدس به سمت مسجدالحرام تغییر دهد.

عقیق:مسجد قبلتین یا ذوقبلتین در مدینه منوره، مانند مسجد قبا در همه ساعات روز باز است و زائران حرم از این مسجد دیدن کرده و در آن نماز می‌گزارند.

این مسجد در غرب مدینه منوره، متعلق به طایفه بنوسلمه از مساجد بسیار قدیمی و در نزدیکی چاه معروف این شهر، بئر رومه قرار دارد. پانزدهم رجب مصادف با سالروز تغییر قبله مسلمانان از بیت‌المقدس به خانه کعبه است. بنابر نقل تاریخ، 19 ماه پس از هجرت پیامبر قبله تغییر یافت، هنگامی که پیامبر در این مسجد نماز ظهر اقامه کرده بود، به رکعت دوم که رسیدند، وحی آمد «ای پیامبر صورت خود را به سوی مسجد الحرام بر گردان»؛ و بدین مناسبت به این مسجد ذوقبلتین گویند.

 

 

تغییر قبله از مسائل مهم کلامی و تاریخی اسلام است. به علت وجود بُت‌ها در کعبه مسلمانان در ابتدا وظیفه داشتند که به سوی بیت المقدس نماز بگزارند و چون بیت‌المقدس در اصل قبله یهود بود، یهودیان به این سبب مسلمانان را سرزنش می‌کردند و می‌گفتند نماز خواندن شما به سمت بیت‌المقدس دلیلِ بر حق بودن یهود است.

این سبب شد که حضرت محمد(ص) که به مدت 13 سال پس از بعثت در مکه، و چند ماه (بین هفت تا هجده ماه) بعد از هجرت در مدینه، به سوی بیت المقدس نماز می‌خواندند، به دستور الهی مأمور شوند به سوی کعبه نماز بگزارند.

 

 

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده کارشناس مذهبی این مسجد را نماد استقلال مسلمانان می‌داند و معتقد است با تغییر قبله مسلمانان از بیت‌المقدس به کعبه، چیزی از قداست مسجدالاقصی کم نشده است.

وی می‌افزاید: آمدن به اینجا(مسجد قبلتین) ما را به یاد آزادی قدس شریف می‌اندازد تا برای آزادی مسجدالاقصی و سرزمین‌های اشغالی فلسطین دعا کنیم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین