عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
زائرانی که از مدینه منوره عازم مکه مکرمه می شوند در مسجد شجره لباس دنیایی از تن به در می‌کنند و احرام سفر عشق می پوشند.
عقیق:به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ جمعه شب راهی شجره شدیم؛ برای حضور در حال و هوای زائرانی که برای بستن احرام آمده اند و آماده اند تا راهی خانه دوست شوند.

وقتی به آمدن و رفتن ها در "شجره" عمیق می شویم، اینگونه به نظر می رسد که اینجا نقطه رهایی و کندن از جهان فانی آدم هایی است که انگار در حال گذر از زمان و مکان هستند، درست همانطور که درباره روز قیامت شنیده ایم و خوانده ایم.
این محل درحدود 8 کیلومتری جنوب شهر مدینه است که به نام های ذوالحلیفه و میقات هم معروف است؛ میقات که "وقت محدود وعده شده" معنایش می کنند و حاجیان از همینجا احرام می بندند تا شاید بار دنیا را زمین بگذارند و راهی شوند؛ راهی وعده گاه.
چرا شجره ؟؛ می گویند ، این مکان قدم گاه رسول خدا بوده و روایت هایی است مبنی بر اینکه حضرت در مسیرحج تمتع و عمره در همین مکان زیر درختی محرم می شده است و بعدها آنجا مسجدی بنا کردند که حالا به مسجد شجره معروف شده است.


عصر هنگام ، به شجره رسیدیم، درست زمانی که یک کاروان از اهالی زنجان تازه از اتوبوس هایشان پیاده می شدند. با هرکدامشان که صحبت کردیم، به جای کلام ، احساس ناب بود که فوران می کرد، همانطور که با کاروانیانی از سایر نقاط که صحبت کردیم همین گونه بود؛ گویی ابهت این قطعه از زمین انسان را به لکنت می اندازد؛ چرا ؟ راستش نفهمیدم.
با چند نفری از آنان هم کلام شدیم تا از مشکلات راه بپرسیم، از کمبودها، نواقص و کوتاهی ها، اما ذوق و شوق بر هر چیز غلبه داشت، راضی بودند، رضایت داشتند، از همه و از هرچیز که بر سر راهشان قرار گرفته بود.
همزمان حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز که عازم مکه بود، از راه رسید و در جمع زنجانی ها حاضر شد. دقایقی با آنها هم کلام شد و از تلاش نیروهای تحت مدیریتش گفت و حاجیان هم در حالی که به دورش حلقه زده بودند، از دست اندرکاران کاروانشان تقدیر کردند ، از پرواز به موقع هواپیمایشان یاد کردند و بارها برای سلامتی خادمان حجاج صلوات فرستادند.
رفته رفته، دسته های 30 ، 40 نفری حجاج از سایر نقاط از راه رسید. از اهواز و از بردسکن و از سایر کشورها نیز بودند که آمده بودند محرم شوند.


همگی از قبل لباس احرام برتن کرده بودند و حالا به سوی حمام های تمیز و مرتب مسجد شجره روان بودند تا وضو کنند و در این مسجد که به قدمگاه پیامبر گرامی خدا - پیامبر خوبی ها و مهربانی ها- معروف است، نماز مغرب وعشا بپا دارند.
با پایان نماز، احرام بستگان راهی خانه خدا، به حرکت در آمدند؛ گروه گروه، مردان و زنان آواز"لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ، وَالنِّعْمَةَ، لَكَ وَالْمُلْكَ، لاَ شَرِيكَ لَكَ..." سردادند و به سمت اتوبوس ها حرکت کردند.
نواها و صداها هماهنگ بود، انگار یک گروه کر آموزش دیده آن را اجرا می کرد، با آهنگی دلنشین و زیبا که فضای مسجد شجره را به وجد آورد.
هنگامی که زائران خانه حضرت دوست سوار بر اتوبوس ها شدند، رئیس سازمان حج و زیارت هم از فرصت استفاده کرد و در چند دستگاه از این اتوبوس ها حاضر شد و در سخنان کوتاهی، توفیق حج ابراهیمی را به آنان تبریک گفت و در عین حال اطمینان داد که او و همکارانش در ستاد حج ، برای تسهیل امور حجاج و خدمات رسانی در شان حاجیان، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد.
حرکت حاجیان تمتع امسال به مکه مکرمه ، از روز اول مرداد ماه شروع شده است و عملیات انتقال حجاج از مدینه به مکه، به گفته رئیس سازمان حج و زیارت تا 24 مرداد ماه ادامه خواهد داشت.
براساس آخرین آمارها تا پنجشنبه گذشته دستکم 18 هزار تن از حجاج بیت الله الحرام وارد مکه و مدینه شده اند و تا پایان عملیات انتقال حجاج، 86 هزارتن وارد کشور عربستان خواهند شد. پیش بینی می شود، حج امسال برای ایرانی ها، در نهایت 24 شهریور آینده با خروج آخرین کاروان از عربستان خاتمه یابد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین