عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
استاد حوزه علمیه قم:
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام رضا(ع) با قبول ولایتعهدی آن هم به صورت اکراه آمیز، موجب فراهم شدن شرایطی شد که در نهایت باعث روشنگری مردم و شناخت بهتر آن ها نسبت به دستگاه خلافت مامون عباسی گردید.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در گفتگویی ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و تاکید بر این که بی شک اقدام مأمون در انتصاب امام رضا(ع) در مقام ولایتعهدی، برآمده از دوستی و محبت نسبت به اهل بیت(ع) نبوده است، اظهار داشت: اساساً جنگ پنج‏ساله مأمون با برادرش برای کسب حکومت و خونریزی که او در بغداد برای کسب خلافت می کند شاهدی است بر شدت دلبستگی او به قدرت و لذا به این طریق فرضیه دوستی مامون با اهل بیت(ع) به طور کلی رد می شود.
وی افزود: مامون با این حرکت خود اولاً به دنبال خاموش کردن قیام ها و حرکت های شیعیان در گوشه و کنار خلافت بزرگ عباسی بود و ثانیاً هم این که با فریب شیعیان مبنی بر این که امام شما ولیعهد حکومت من شده ، به تحکیم پایه های قدرت عباسیان در ممالک اسلامی بپردازد.
این استاد حوزه ادامه داد: از سویی مأمون با این‏کار، امام رضا (ع) را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بوده را به خیال خود در کنترل خویش قرار می دهد و در عین حال به تدریج میان امام و مردم فاصله می اندازد و حال آن که اتفاقاً برعکس حضور امام در خراسان و سخنرانی های ایشان در جمع گسترده مردم باعث می شود تا ایشان مجال بهتری پیدا کنند تا مردم را با حقیقت اسلام و شیعه آشنا کرده و با ظرافت های خاصی به هدایت آنها در برابر دستگاه ظالم بنی عباس بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر سو، مأمون از فرآیند ولایت‏عهدی می خواست این سوء استفاده را بکند و به زعم خود جایگاه و منزلت امام را در میان ممالک اسلامی پایین بیاورد و به امامت ایشان لطمه زند ، چه آن که به هر حال امام همچون پدران طاهرینش به زهد و پارسایی‏ نسبت به دنیا و دوری از کسب جاه و مقام مشهور بوده و مأمون خواست با ولایتعهدی به مردم اعلام کند که کناره‏گیری امام فقط به‏خاطر این است که دنیا از امام روی‏گردانده است که این مطلب به‏صراحت در بیانات امام رضا(ع) در گفتگو با مأمون مشخص است.
حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی همچنین ابراز داشت: با این همه مامون و دستگاه عباسی در رسیدن به این اهداف خود ناکام ماندند و امام رضا(ع) به گونه ای رفتار کردند که حتی مامون نیز در مقاطعی به حقانیت اهل بیت (ع) و ظلم و ستمی که بر آن ها رفته اشاره می کند. همچنین امام رضا(ع) با اقامه دین و احیای سنت در مدت ولایتعهدی با توجه به جایگاهی که یافتند در مسیری خلاف خواست مامون حرکت کرده و به نوعی بساط ظلم عباسیان و نفاق و دورویی آن ها را برچیدند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین