عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در کاظمین:
مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در کاظمین با اشاره به پیشرفت 90 درصدی صحن‌های شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین(ع)، از افزایش دو هزار و 500 مترمربعی فضای زیارتی این حرم خبر داد.

عقیق:عباس رضائی‌نسب مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در کاظمین با اشاره به پیشرفت 93 درصدی طرح مسقف‌سازی صحن‌های شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین(ع) خبر داد و گفت: با گشایش این صحن‌ها در عید غدیر، نزدیک به 2 هزارو 500 مترمربع به فضای مسقف حرم مطهر امامین جوادین(ع) افزوده می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه هم اکنون عملیات نصب دستگاه‌های هواساز و روشنایی صحن در حال اجراست گفت: با بهره‌برداری از این طرح، حدود یک‌هزار مترمربع به فضای زیارتی بخش بانوان و یک‌هزار و 500 مترمربع به بخش زیارتی آقایان افزوده می‌شود.

به گفته وی، صحن‌های شرقی و غربی افزون بر اینکه موجب بهبود تناسب بین فضای روباز و مسقف حرم مطهر خواهد شد، فضای مناسبی را نیز برای برگزاری نماز جماعت، آئین‌های مذهبی و بیتوته بیش از 2 هزار زائر فراهم می‌کند.

 

 

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر کاظمین با تجلیل از حمایت‌های مادی و معنوی دوست‌داران اهل بیت و همکاری مردم و مسئولان عراقی گفت: تمامی مصالح به‌کار رفته در این طرح از کارخانه‌های ایران خریداری شده و مهندسان، استادکاران و هنرمندان کشورمان اجرای آن را در کنار برادران عراقی برعهده دارند.

رضائی نسب امکان توسعه در طبقه منفی یک را یکی از ویژگی‌های این طرح برشمرد و افزود: سازه صحن‌های شرقی و غربی به‌صورتی اجرا و مقاوم‌سازی شده است که در صورت نیاز، طی سال‌های آتی بتوان یک طبقه زیر زمین نیز ایجاد کرد.

 

وی استفاده از معماری ایرانی اسلامی را از دیگر ویژگی‌های صحن‌های شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین(ع) اعلام کرد و گفت: با توجه به ارزش تاریخی و هویت معماری حرم که قدمت آن به عصر صفوی برمی‌گردد، تلاش بسیاری شد تا طراحی صحن‌ها نیز همگون با بنای تاریخی حرم و مکمل و احیا کننده معماری اصیل ایرانی و اسلامی آن باشد.

مدیر پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات  خاطرنشان کرد: با توجه به طولانی بودن فصول گرم سال در عراق و وسعت کم فضای مسقف حرم مطهر امامین جوادین(ع)، تولیت حرم درخواست اجرای این طرح را به ستاد بازسازی عتبات عالیات ارائه کرد که هم اکنون در مراحل پایانی است.

وی با بیان اینکه صحن‌های شرقی و غربی در دو سمت مسجد تاریخی صفوی که پشت مضجع مطهر امام موسی کاظم و امام جواد(ع) قراردارد، بنا شده است، افزود: در اجرای طرح مسقف‌سازی صحن‌های شرقی و غربی حرم مطهر امامین جوادین(ع) از روش‌های نوینی در گچ‌بری‌ها، آئینه‌کاری‌ها و... استفاده شده که کیفیت و طول عمر زیادی به این تزئینات داده است.

 

 

رضائی‌نسب یادآور شد: ایرانیان که از گذشته‌های دور امام رضا(ع) را ولی نعمت خود می‌دانند، ارادت خاصی نیز به پدر و فرزند گرامی ثامن الحجج دارند، از این رو در قرون متمادی، بیشترین نقش را در بازسازی و توسعه حرم مطهر امامین جوادین(ع) در شهر کاظمین داشته‌اند.

وی گفت: در بخش‌های مختلف حرم مطهر امامین جوادین(ع) از کاشی‌کاری‌ها گرفته تا کتیبه‌ها، سردر رواق‌ها و... اسناد متقن تاریخی مبنی بر نقش موثر ایرانیان در بنای آستان این دو امام همام وجود دارد از این رو ستاد بازسازی عتبات عالیات عملیات مرمت و احیاء آنها را نیز در دست اجرا دارد.

به گفته رضائی‌نسب، هموطنان علاقه‌مند به مشارکت در فیض توسعه اعتاب مقدسه می‌توانند کمک‌های خود را از طریق شماره‌گیری کد #110*780*(ستاره هفت هشتاد ستاره صد و ده مربع) اهداء کنند.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین