عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۸۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
همراه با مشاهیر استان بوشهر/
آیت الله شیخ عبدالکریم تنگستانی فرزند علی در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی مطابق با سال ۱۳۰۹ هجری قمری در روستای گورک مزارحسینی در خانواده­‌ای مذهبی و متدین چشم به جهان گشود.
عقیق:علما و بزرگان همواره در طول تاریخ کشور نقش موثری در مبارزه و استعمارستیزی داشته اند و سبب شدند تا دست بیگانگان از این کشور کوتاه شود؛ در این راستا خبرگزاری حوزه قصد دارد تا به معرفی علمای مبارز و استعمارستیز استان بوشهر بپردازد.

آیت الله عبدالکریم تنگستانی

آیت الله شیخ عبدالکریم تنگستانی فرزند علی در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی مطابق با سال ۱۳۰۹ هجری قمری در روستای گورک مزارحسینی در خانواده­ای مذهبی و متدین چشم به جهان گشود. از دوران کودکی علاقه وافری به کسب علم و دانش داشتند. ابتدا مدت یک سال از محضر آیت الله شیخ حسن گنخکی والد محترم آیت الله حاج میرزا احمد دشتی نجفی (گنخکی) در روستای گنخک دشتی کسب فیض نمودند و پس از آن از محضر آیت الله سید مرتضی علم الهدی اهرمی که آن زمان در روستای گورک مزارحسینی سکونت داشتند به کسب علوم دینی پرداختند .تا این که در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی (۱۳۳۶ هجری قمری) همراه با سید محمد و سید علی علم الهدی دو فرزند ایشان راهی عراق و به نجف اشرف مشرف شدند.

آن جناب در چند صباحی که در آن دیار بودند با زحمت و تلاش و با حضور در دروس اساتید آن حوزه خود را مزین به اخلاق و خصائل حمیده کرده تا آنجاییکه استادشان آیت الله آقابزرگ تهرانی در وصف آنجناب، در اجازه نامه خود صفاتی از قبیل الشیخ العالم الفاضل الکامل ابوالمکارم والفضائل المولی الصالح التقی النقی الصفی العدل المرضی الدارج فی المدارج العلوم و الکمالات اعلی الدرجات والحائز فی میدان السبق مضامیر السعادات صاحب النفس الزکیة والهمة العلیة الجامع بین العمل والعلم والرافع لاعلام التقی والحلم علم الاعلام و العلم القماقم مولینا الاجل و صاحبنا الاغر الوفی الولیبر شمرده اند.

اجتهاد در سن ۳۹ سالگی

همانطور که در بالا اشاره رفت آنجناب به تشویق آیت الله سید مرتضی علم الهدی و با معیت دو فرزندشان در سال ۱۳۳۶(ه.ق) ۱۲۹۵ (ه.ش) جهت ادامه تحصیل راه نجف را در پیش گرفت. آن سال در حالی که تنها ۲۵ بهار از عمرشان میگذشت وارد عراق شدند و در حضور اساتیدی بزرگ هم چون ۱- آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی ۲- آیت الله آقابزرگ تهرانی ۳- آیت الله شیخ ضیاءالدین عراقی ۴- آیت الله شیخ محمد حسین نایینی ۵- آیت الله شیخ محمد کاظم شیرازی ۶- آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی مشهور به کمپانی اصفهانی ۷- آیت الله شیخ عبدالله مامقانی ۸- آیت الله العظمی ابراهیم حسینی شیرازی مشهور به میرزا آقا ۹- آیت الله غلامعلی قمی ۱۰- آیت الله العظمی محمد عسکری طهرانی معروف به میرزا علی آقا ۱۱- آیت الله محمد خراسانی دروس خارج خود تکمیل نمود و پس از ۱۴ سال جد وتلاش توانستند به درجه اجتهاد نائل شوند و از ۱۱ تا ۱۲استاد و مجتهد بارز اجازه نامه در اجتهاد و نقل روایت و امور حسبیه دریافت نمایند و در سال ۱۳۰۹ه.ش ( ۱۳۵۰ه.ق)به دیار خود باز گردند.

شروع زندگی مشترک

پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۰۹ (ه.ش) با دختر عموی خود سکینه (فرزند مرحوم زایر عباس و خواهر مرحوم ملا غلام حسین) ازدواج نمودند. ابتدا به مدت ۲ سال در روستای گورک کله بندی اقامت داشتند که اولین و تنها فرزند پسرشان به نام حجت الاسلام آشیخ محمد علی در آنجا پای به عرصه ی گیتی نهادند. سپس به زادگاه خود روستای گورک مزارحسینی مراجعت نمودند و دیگر فرزندشان به نام فاطمه به دنیا آمدند.

فعالیت های مذهبی و اجتماعی

۱)  برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم بویژه در ماه مبارک رمضان

۲)  برگزاری مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر در مسجد روستا و منزل شخصی با حضور انبوه مردم روستاهای همجوار،بویژه در روزهای تاسوعا وعاشورا و اربعین و ۲۸ صفر

۳) مسافرت به مناطق مختلف استان (تنگستان، بوشهر و دشتستان) جهت ترویج دین اسلام و آگاه نمودن مردم به احکام و دستورات  اسلامی و حضور در مساجد و منازل و تکایا

۴) دریافت وجوهات شرعی (خمس و زکات و نذورات) و مصرف آن بین افراد مستمندان و فقرا

۵) داشتن سکوی قضاوت و حل و فصل مشکلات حقوقی مردم، به طوری که کلیه مشکلات و دعاوی منطقه با قضاوت خاتمه پیدا می کرده است.

۶) عقد ازدواج در منطقه با واسطه و بی واسطه ایشان.

۷) متولی اکثر موقوفات از قبیل باغ و زمین حتی تا چند سال پیش نیز مناطق اطراف از جمله روستاهای انبارک، باغک، عالی چنگی و … در آمد حاصل از این موقوفات را تحویل فرزند ایشان حجت الاسلام شیخ محمد علی تنگستانی (ره) می دادند.

۸) ایجاد یک فضای صلح و صفا و آرامش در روستا و روستاهای هم جوار.

۹) در هرس درختان مخصوصا نخل اهتمام  می ورزیدند و تلاش می کردند که  محصولاتشان بین مردم نیازمند تقسیم شود.

۱۰) اهتمام در کاشت گندم و جو در زمین های اطراف روستا با همکاری اهالی

۱۱) استقبال و مهمانداری از مردم در طول روز. برای همینکار اتاق بزرگی (مجلسی) را ساخته بودند تا به طور اکمل از مردمی که از اکناف و اطراف می آمدند پذیرایی به عمل آورند.

شاگردان

۱)  مرحوم سید غلامحسین هاشمی فرزند سید حسین بن سید جبار ساکن گورک سادات

۲)  مرحوم سید علی هاشمی بن سید حسین بن سید جبار ساکن گورک سادات

۳) مرحوم ملا غلامحسین عالی حسینی فرزند زایر عباس فرزند حاج حسین ساکن گورک مزار حسینی

روحانیون معاصر در منطقه دشتی و تنگستان

۱)  سید عبدالنقی (مرحوم آل نقی) فرزند مرحوم حاج سید محمد رکنی ساکن میانخره دشتی

۲)  مرحوم شیخ محمد علی ماحوزی اهرم

کدخدای معاصر ایشان

رئیس علی تنگستانی (چاه پیری)

فرزندان

از ایشان یک دختر و یک پسر به جای ماند وتنها پسر خود محمد علی را جهت تحصیل علوم دینی راهی شیراز کرد و بعد از مدتی ایشان را به شهر مقدس قم فرستاد تا نزد علمای آنجا تلمذ کنند.

غروب آفتاب

سرانجام پس از ۶۷ سال عمر پر برکت در روز دوشنبه ۱۲ اسفند سال ۱۳۳۶ هجری شمسی مطابق ۱۲ شعبان سال ۱۳۷۷ (ه.ق)  بدون حضور فرزندشان و دور از چشم پسر به علت بیماری در مسقط الراس خود (گورک) جان را به جان آفرین تسلیم کرد و دنیای فانی را وداع گفتند و به جوار رحمت الهی پیوستند.

پیکر پاک و مطهرش را در جوار امام زاده امیر عبدالله واقع در روستای گورک سادات به خاک سپردند.

روحش شاد و یادش گرامی باد

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین