عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۲
قطره ای از دریا؛
كسانى كه در راه ازدواجِ مشروع دیگران، كارشكنى و مشكل آفرینى مى‏كنند، باید در ایمان خود نسبت به خدا و قیامت شكّ كنند. «لا تعضلوهنّ... ذلك یوعظ به من كان منكم یؤمن باللّه والیوم الاخر».
عقیق: استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 232 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ الْنِّسَآءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْواجَهُنَّ إِذَا تَرَضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذ لِكَ يُوعَظُ بِهِ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ ذَ لِكُمْ أَزْكَى‏ لَكُمْ وَأَطْهَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ‏

* ترجمه                      

و هنگامى كه زنان را طلاق دادید و مهلت (عدّه) خود را بپایان رساندند، مانع آنها نشوید كه با همسران (سابق) خویش ازدواج كنند، البتّه در صورتى كه میان آنها به طرز پسندیده ‏اى، توافق برقرار گردد. هر كس از شما كه ایمان به خدا و روز قیامت دارد، به این دستورات پند داده مى‏شود. (مراعات) این امر مایه ‏ى پیرایش و پاكى بیشتر شما است و خداوند مى ‏داند و شما نمى‏ دانید.

* نکته ها                     

اگر زنان مطلّقه، با همان شوهران سابق خود توافق كرده و ازدواج كنند، در پاكى و تزكیه فرد و جامعه، تأثیر بسیار دارد. «ذلكم ازكى لكم واطهر» زیرا در این نوع ازدواج، اسرار یكدیگر مخفى مانده و فرزندان به آغوش والدین و سرپرست واقعى خود بر مى ‏گردند و چون زن و شوهر طعم تلخ طلاق را چشیده ‏اند، از جدائى مجددّ نگرانند.

* پيام ها                      

1- رأى زن مطلقه، در انتخاب شوهر محترم است و در ازدواج مجدّد، اجازه از دیگرى لازم نیست. «فلاتعضلوهنّ»

2- با یك طلاق، براى همیشه بدبین نباشید. چه بسا بعد از طلاق، دو طرف پشیمان شده و آماده زندگى مجدّد به نحو شایسته‏ اى باشند. «ینكحهنّ ازواجهنّ»

3- شرط اصلى ازدواج، رضایت طرفین است. «تراضوا بینهم»

4- توافق بر ازدواج، باید بر اساسى عقلایى و عادلانه باشد. «تراضوا بینهم بالمعروف»

5 - كسانى كه در راه ازدواجِ مشروع دیگران، كارشكنى و مشكل آفرینى مى‏كنند، باید در ایمان خود نسبت به خدا و قیامت شكّ كنند. «لا تعضلوهنّ... ذلك یوعظ به من كان منكم یؤمن باللّه والیوم الاخر»

6- از جاذبه‏ هاى طبیعى و مشروع جلوگیرى نكنید. چه بسا زن و مردى كه میان آنها طلاق جدایى افكنده، از یكدیگر خاطرات شیرینى نیز داشته باشند و گاه و بیگاه آن خاطرات را یاد بیاورند كه اگر به طور طبیعى و مشروع به هم نرسند، خطر انحراف وجود دارد. «ینكحهنّ ازواجهنّ ... ذلكم ازكى لكم و اطهر»

7- براى حفظ سلامتى جامعه، زنان مطلقه نباید بى ‏همسر بمانند. «ینكحن... ذلكم ازكى لكم و اطهر»

8 - بركات ازدواج مجدّد و بازگشت به همسر اوّل و همچنین مفاسد طلاق و بى‏ همسرى، فوق درك بشر است. «واللّه یعلم وانتم لا تعلمون»


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین