عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۱
آیت‌الله جوادی آملی:
آیت‌الله جوادی آملی بر اساس روایتی از امام صادق(ع) به معرفی موحد واقعی پرداخت.
عقیق:همواره  سه نوع نگاه نسبت به رویدادها وجود دارد؛ یکی نگاه خدامحورانه که در این نوع نگاه، خداوند اثرگذار در وقایع نظام عالم و آدم است. در این فرآیند افراد و اشیاء به‌صورت تکوینی به‌سوی اهداف الهی حرکت داده می‌شوند.

دومین نگاه مربوط به رویکردهای مادی‌گراها یا به‌تعبیری دیگر ماتریالیست‌ها است. این نظریه الحادی در صورت کلی می‌گوید تمام رویدادهای عالم را قوانین طبیعت رقم می‌زند و ماده اصالت دارد، لذا قائل به تأثیرگذاری امور غیرمادی بر عالم نیستند و خداوند را نیز مؤثر بر عالم هستی نمی‌دانند.

سومین نگاه، شریک دانستن مخلوقات عالم با خداوند در تمام مسائل عالم است و دین مبین اسلام از آن به‌عنوان «شرک» یاد می‌کند که البته دارای درجات متعددی است که حتی ممکن است مؤمنان درجات پایین‌تری از شرکت در وجودشان باشد.

آیت‌الله جوادی آملی در کلاس تفسیر خویش با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به چگونگی آلوده شدن مؤمنین به شرک را توضیح داد. در این روایت آمده است:  شخصی نزد حضرت آمد و گفت "چطور اکثر مؤمنین مشرکند؟"، و امام صادق(ع) پاسخی را ارائه کردند که ادامه این روایت را در بیان آیت‌الله جوادی آملی می‌بینید.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین