عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
امام رضا (ع) فرمود: زیتون را بخور و آن را بر بدنت بمال ؛ زیرا هرکس آن را بخورد و با آن روغن مالی کند ، شیطان چهل روز به آن نزدیک نمی شود .

عقیق: خواص بیشمار مصرف میوه و سبزیجات بر هیچ کس پوشیده نیست و هرروز پژوهشگران لایه جدیدی از فواید ثمره طبیعت را می شکافند ، اما قران بیش از 14قرن پیش امتش را به مصرف بعضی از میوه ها سفارش داده است.

 
قران می فرماید: « وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَیْنَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآکِلِینَ »

وبرایتان درخت زیتون که از کوه طور سینا بیرون می آید رویاندیم و از آن روغن به دست می آید و به مصرف طعام می رسد .

 قران در آیات سورة نور 35 ، انعام 99 ، انعام 141 ، نحل 11 ، عبس 21 ، مؤمنون 20، از زیتون یاد کرده است.

 همچنین پیامبر (ص) می فرمایند : « کلوا الذیت و ادهنوا به فأنه من شجرة مبارکة « از روغن زیتون بخورید و با آن روغن مالی کنید که از درخت مبارک است »

 همه محققین معتقدند روغن زیتون بهترین روغن دنیا است . زیتون سبز 70 درصد و زیتون سیاه 73 درصد آب دارد .

 پژوهشگران برای برگ و میوه زیتون خواصی چون کاهندگی فشار خون ، مقوی معده ، اشتهاآور ، قابض ، تسکین دهنده دردهای روماتیسم ، نقرس ، درد مفاصل ، تب بر ، ادرارآور ، صفرابر ، ضد دیابت را برشمرده اند.

روغن زیتون نیز به عنوان یک عامل ضد پیری و ضد سرطان ، کمی ملین ، یک عامل ضد انعقاد خون و انسداد شریانی ، ضد برخی بیماریهای قلبی و کاهنده کلسترول و توتال خون ، رفع کننده قولنج ، دل پیچه ، خارج کننده کرم معده ، خرد کنده سنگ مثانه ، دفع کننده سنگهای صفراوی ، رفع کننده یبوست مزمن ، افزایش ترشحات ادرار ، حیض ، عرق ، تسکین دهنده درد مفاصل ، سیاتیک ، وسرین است.

زیتون در روایات :

 امام رضا (ع) از پیروانش ، از حضرت علی(ع) نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود : زیتون را بخور و آن را بر بدنت بمال ؛ زیرا هرکس آن را بخورد و با آن روغن مالی کند ، شیطان (میکروب)چهل روز به آن نزدیک نمی شود .

امام رضا(ع) از پدرانش نقل نموده که پیغمبر (ص) فرمود : زیتون را داشته باشید ، چون آن سره ( زهره ) را می شکافد ، بلغم را می برد ، پی ها را محکم می نماید ، اخلاق را خوب می کند ، نفس را پاک می گرداند و غم را می برد .


امام صادق(ع) به خوردن زیتون به ام هانی چنین فرمودند :در یک ظرفی آب و زیتون و نمک بریز و بخور .


امام علی(ع) فرمودند :خانه کسی که که سرکه و زیتون در آن باشد ، بی خورشت نیست که آنها خورشت پیامبران است .

امام صادق (ع) می فرمود : محبوب ترین غذای رنگی بر رسول خدا (ص) سرکه و زیتون بود که غذای انبیاء است .


حلبی می گوید: از امام صادق(ع) درباره غذا پرسیدم ، فرمودند : سرکه و زیتون که هضم کننده است .

سلمه فلاسفی درباره غذا از امام صادق (ع) می پرسد : آن حضرت می فرماید : بر تو باد قلیت گوشت ، اگر گوشت نباشد ، پس سرکه و زیتون است .

 امام صادق(ع) می فرمایند : " الزیتون یزید فی الماء" یعنی: روغن زیتون نطفه سرد را زیاد می کند .

 امام علی(ع) فرمود : زیتون روغن مالی کنید ، آن را خورشت کنید که روغن برگزیدگان است ، خورشت اختیار شدگان ، درد و جای قرآن و در دو ملت عظمت یافته ، در حالت روی آوری و رو گردانی مبارک گشته ، بدین جهت هیچ سرفهی با آن ضرر ندارد .
  
امام رضا(ع) فرمودند : زیتون بوی بد دهان را پاک می کند ، بلغم را می برد ، رننگ را صاف می نماید، پی ها را محکم می گرداند ، مرض را می برد و خشم را خاموش می کند .

توصیه ستفاده از روغن زیتون برای درمان بیماری قلبی و پایین آورنده چربی خون 

فاطمه معراجی، کارشناس تغذیه  گفت: زیتون از گذشته مورد استفاده افراد قرار می گرفت و تاثیر زیادی در کاهش فشار خون و کلسترول بد (ldl) و افزایش کلسترول خوب (hdl) خون شده و تاثیر به سزایی در درمان کاهش بیماری های قلبی دارد.

وی افزود: روغن زیتون باعث جلوگیری از چاقی و افزایش وزن می شود ولی در عین *ال دارای انرژی و کالری بالایی است .

معراجی خاطر نشان کرد: روغن زیتون برای درمان سرطان پروستات، دستگاه گوارش، دیابت، آلزایمر و جلوگیری از ریزش مو تاثیر به سزایی دارد.

وی تاکید کرد: می توان به جای استفاده از روغن زیتون از روغن های جایگزین آن مانند روغن کنجد، روغن مایع، و یا هسته انگور استفاده کرد و همچنین از دم کرده برگ زیتون در بیماری های قلبی و پائین آوردن فشار خون نیز می توان استفاده کرد.

 

منبع: شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین