۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۹ : ۲۱
* آيه
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِى ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَ الْمَلآئِكَةُ وَ قُضِىَ الْأَمْرُ وَإِلَى اللَّهِ تَرْجَعُ الْأُمُورُ
* ترجمه
آیا جز این انتظار دارند كه خداوند و فرشتگان در سایههاى ابر به سوى آنها بیایند تا كار آنان یكسره شود؟ (در حالى كه بعد از نزول آیات روشن، نیازى به چیز دیگرى نیست.) و به سوى خدا تمام امور برمىگردد.
* نکته ها
دعوت انبیاء از طریق استدلال و معجزه است، ولى گاهى مردمِ بهانه جو، انتظارات دیگرى داشتند. خداوند بر انجام هركارى قدرت دارد، ولى مى فرماید: اگر بعد از برآمدن انتظار شما بازهم لجاجت كنید، قهر الهى شما را فرا خواهد گرفت و دیگر مهلتى براى عذرخواهى و توبه در كار نیست.
نمونه آن را در مائده آسمانى كه از حضرت عیسى خواستند و یا ناقهاى كه از حضرت صالح درخواست نمودند، مى بینیم كه هرگاه نوع معجزه به درخواست مردم صورت گیرد، باید اطاعت حتمى باشد و گرنه قهر حتمى است. البتّه این در مواردى است كه اصل انتظار محال نباشد، مانند دیدن خدا وگرنه اگر اصل توقّع نابجا باشد، پاسخ ردّ به آنان داده مى شود.
نظام آفرینش و تربیتى خداوند، بر محور انتظارات نابجاى شما نمى چرخد. ممكن است شما انتظار داشته باشید خداوند و فرشتگان در لابلاى ابرها، بالاى سر شما به صورت جسمى پیدا شوند و مستقیماً با خودتان حرف بزنند، ولى چنین چیزى ممكن نیست.
* پيام ها
1- با وجود دلائل روشن بر رسالت پیامبر، توقّع نابجا ممنوع است. «هل ینظرون»
2- انتظار رؤیت خدا و فرشتگان، بهانه اى براى فرار از پذیرش حقّ است. «ینظرون... یأتیهم اللّه و الملائكة»
3- سرچشمه و بازگشت همه چیز به سوى خداست. چرا در انتظار دیدن خود او هستید، مگر آثار او را نمى بینید. «هل ینظرون... و الى اللّه ترجع الامور»