عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
آیت الله مهدوی تبیین کرد:
عضو خبرگان رهبری گفت: بحث نگاه به نامحرم و مراوده با نامحرم چون خوردن آب شور به جای آب شیرین است، نگاه به نامحرم سیری ناپذیر است و شهوت را ایجاد می کند.
عقیق: آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در سلسله مباحث اخلاقی در  ماه رمضان به عوامل پنج گانه  شهوت اشاره و اظهار کرد: این پنج عامل که منتج به شهوت می شوند همگی به صورت یک سلسله و زنجیره هستند، به نحوی که اولی علتی برای دومی و چهارمی علتی برای پنجمی است.

وی با بیان اینکه این علت ها، علت منحصره نیست به این معنی که فقط منحصر به موضوع شهوت و منتج به شوت شوند، گفت: اولین عامل در تولید شهوت، جهل است که در قرآن جهل را عامل عمل مذموم قود لوط معرفی می کند، جهل فقط علت شهوت نیست  بلکه  علت غضب هم می شود.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: تضعیف عقل از عوامل شهوت است، وقتی نور عقل پایین باشد، شهوت و مشکلات حاصل می شود، هرچه عقل در وجود  انسان کم شود نفس در وجود قوی تر می شود.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: سومین عامل ایجاد شهوت، ضعف ایمان است. دین یکی بیشتر نیست، دین همان دینی است که مراجع تقلید و عالمان دینی مطرح می کنند و این  دین نتیجه عقل است. کسانی  که در دنیا دین ندارند، عقل دارند، ولی تعقل ندارند؛ خداوند عقل را برای تحقیق در دین و شناخت امامان قرار داده است، وقتی ایمان ضعیف باشد جرأت گناه کردن ایجاد می شود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: کسی  که ضعف ایمان دارد او را به انجام یکسری  از مقدمات شهوت می کشاند مثل خلوت با نامحرم، نگاه به نامحرم، صحبت کردن، خندیدن و نشستن و برخاستن با نامحدم از آن جمله است.

وی بیان کرد: مرحله پنجم عامل مستقیم شهوت این است که هرچه نفس من می خواهد به او بدهم، به عنوان مثال نفس از من تنبلی می خواهد، ذات نفس این گونه  است که حریص تر می شود.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: بحث نگاه به نامحرم و مراوده با نامحرم  چون خوردن آب شور به جای آب شیرین است، نگاه به نامحرم سیری ناپذیر است و شهوت را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: حال در مقابل عوامل پنج گانه شهوت موانع چندگانه نیز وجود دارد، موانع شامل علم و آگاهی است البته نه هر علمی، علمی  چون خداشناسی، علمی  که مانع از شهوت باشد، فقط علم دین است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: تقویت عقل، تقویت ایمان و ترک مقدماتی که ما را به انجام گناه و شهوت می رساند از دیگر موانع بر سر راه شهوت محسوب می شود. امام علی(ع)  می فرماید فکر گناه انسان را به گناه می کشاند. همچنین انجام عمل صالح مطابق با آیه 59 سوره مریم، مانع بر سر راه شهوت می شمارد.

وی بیان کرد: کسی که اهل نماز اول وقت باشد از شهوت دور است، کسی که اول وقت نماز نخواند، نماز را ضایع کرده است. رشید بودن طبق آیات قرآن کریم به معنای رشد عقلی و دینی از دیگر موانع شهوت است.

آیت الله مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: روزه گرفتن و گرسنگی  از دیگر عوامل مانع از شهوت است، یکی از ثمرات روزه گرفتن طبق احادیث کشته شدن نفس آدمی است.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین