عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۲
اختصاصی/ تذکرات حاج منصور ارضی به شعرا در موسسه قدیم الاحسان
در ارتباط با ماه مبارك رمضان به مناجات ها كه سرمايه گرانبهايي در اختيار ما هست اهميت ويژه قائل باشید. اين درست نيست كه از مناجات بزنيم و به مصيبت بپردازيم. شعرها بايد مردم را بيدار كند.

عقیق: جمعی از شاعران اهل بیت در آستانه ماه مبارک رمضان، در موسسه قدیم الاحسان جمع شدند و پای صحبت های حاج منصور ارضی نشستند. گزیده ای از سخنان استاد ارضی را در ادامه می خوانید و گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید:

 

نقش برائت در شعر

* در شرايط كنوني و در عصر ارتباطات و دنياي رسانه ها، بايد مراقب باشيم كه شعرها با دقت تمام سروده شود و طوري نشود كه اين اشعار باعث تفرقه ميان مسلمانان شود. نباید روی موضوع برائت از خود چیزی بگوییم.

* ما اگر فضائل اهل بيت(ع) را بگوييم برائت حتما ايجاد خواهد شد. ما در درون خود قطعا از افرادي كه ظلم به اسلام و مسلمين كرده اند و الان هم همان راه را ظالمین میروند برائت جسته ايم و برائت می جوییم.

**زبان شعرا، زبان عقل، اندیشه و عاطفه

* بايد شيريني زبان و بیان خود را جملات رهبري قرار دهيم. ايشان در آخرين ديداري كه با شعرا داشتند به نكته مهمي اشاره كرده و فرمودند: زباني كه شعرا بايد استفاده كنند زبان انديشه و عقل و عاطفه بايد باشد؛ اين ها مسير و جريان عقلي را هموار مي كند. عقل و انديشه و معرفت را بايد در كنار هم به كار برد؛ بطور مثال در ماه مبارک رمضان زيرساخت اشعار را مناجات و ادعيه قرار دهيم.

* وقتي حضرت آقا مي فرمايند كه در ميلاد مدح بخوانيد، خب مدح بخوانيد، چند مداح که مولودی می خواندند از قدیم رسم بوده است که نفر آخر گریز مختصری به روضه می زند، آنهم به اندازه! نه اینکه همه ی شعر روضه باشد.

* از طرفی ديگر الآن زمان خواندن ديوان جودي و امثالهم نيست. دوران حاضر، دوران جنگ است با دشمني كه با تمام تجهيزات به ميدان آمده و به همين دليل بايد اشعار ما داراي قوت فراواني باشد و دشمن ستیزی در آن موج بزند. هم دشمنان داخلی و هم دشمنان خارجی.

پرهیز از وهم و خیال

* بايد مراقب باشيم كه شعرها به جاي وصف و مدح اهل بيت(ع) به حاشيه نپردازد و وهم و خيال را به خورد مستمع ندهد.

* در انتخاب الفاظ، واژه ها و کلمات شعری و ادبی افراط و تفريط نبايد باشد؛ برخي همچنان به طور افراطي از الفاظي چون "مي"، "ساقي" و "گدا" و ... استفاده مي كنند و سبك خيال و وهم را رواج مي دهند كه این صحيح نيست.

* من در آن دوران به مرحوم سيد جواد ذاكر نيز پيغام دادم كه اين كارها را نكن اما او گوش نداد. گفتم به او كه اين كارها و الفاظ شايد براي خودت مشكلي ايجاد نكند اما قطعا براي برخي مشكل ساز خواهد شد. هنوز هم كه با برخي صحبت مي كنيم آن دوران را بر سرمان مي كوبند.

** شعر توحیدی و ولایی

* بايد به سمت اشعار انديشه اي، توحيدي و ولایی برويم.

* شعرها را بايد در كنار ادعيه قرار دهيم و ببينيم كه سنگين ترين آن ها در برابر دعاهای وارده سبك ترين است. بايد به سمت شعرهايی که انديشه ی توحيدي دارد برويم، مرحوم آرام دل با آن كه سواد چنداني هم نداشت، اينگونه بود.

* يقين داريد و داشته باشيد كه فتنه سال 88 را كسي نتوانست در برابرش بايستد جز هياتي ها و امام حسینی ها. بنده به دوستاني كه به من محبت دارند حكم مي كنم كه ولايت مداري بايد در اشعارشان بطور ملموس وجود داشته باشد.

* در ارتباط با ماه مبارك رمضان به مناجات ها كه سرمايه گرانبهايي در اختيار ما هست اهميت ويژه قائل باشید. اين درست نيست كه از مناجات بزنيم و به مصيبت بپردازيم. شعرها بايد مردم را بيدار كند.

نکاتی درباره مقام حضرت رقیه، شاگردی حضرت زینب(س)

* ما از سال 62 با برخي سر وجود با برکت اين خانم جنگ داريم و حالا كم كم دارند قبول مي كنند كه چنين شخصيتي وجود خارجي داشته است.

* حضرت رقيه(س) آدرس دقيق حضرت زينب(س) است. اگر حضرت زینب کاخ ظلم کوفه را در هم ریخت حضرت رقیه (س) کاخ ظلم شام را ویرانه کرد آنهم با ناله جانسوز نیمه شب که همه ی حکومت ظلم یزید را در هم کشید.

* با گرفتن جشن تولد براي خانم رقيه(س) و حضرت علي اصغر(ع) مخالفم و آن را كسر شاني براي اين حضرات مقدسه مي دانم. وجود اين دو بزرگوار داراي آنچنان مرتبه ای است كه در اين دنيا نمي گنجد. همواره اهل بالا و اهل والایی بودند. پس تولد و شهادت این دو بزرگوار هر دو یکی است و از ولادت تا شهادتشان زمانی نبرده است و شما هم با هم برگزار كنيد.

 
صوت و متن شعرهایی که در این جلسه خوانده شد نیز در روزهای آینده در عقیق منتشر خواهد شد.
 
گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
4
4
واقعا درست ميگه حاجي ولي كو گوش شنوا. نميدونم اين تولد حضرت رقيه رو كي باب كرده. تازه سنديت هم نداره و بنده به دفتر مراجع قم تماس گرفتم هيچكدوم تائيد نكردند تاريخ تولد حضرت رقيه(س) رو.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
6
6
اخه این چه نظر سنجی مسخره ایه که گذاشتید
به شما چه که کی کجا میره؟
شورش و در آوردید
پاسخ ها
او
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
با سلام خدمت دوست ناشناسم اگه اندکی توجه کنی نه شور وشرینی در کار بوده نه نظر سنجیی که شما رو درحال جبهه گرفتن قرار بده.این پیر غلام امام حسین حتما تعداد پیراهنهایی که در کسوت نوکری پاره کرده است بیشتر ازماست و چه خوب است احساسی برخورد نکنیم وتاحداقلهای ممکن نصیحت پذیر باشم.ازشما دوست ناشتاس التماس دعا دارم.یارقیه س
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
0
0
ولایت را خیلی بیشتر تبلیغ نمایید .
دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
0
2
حاجی بس دیگه چقدر میخوای پشت سر اون بنده خدا صحبت کنید ده تا مثل شما جمع بشوند یه انگشت ذاکر نمیشد
محب ساطان ذاکر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
0
1
اینقدر نگید این خانوم نیست وجودنداره چوبش رو آخرش می خورید شمادرچه مقامی هستید که تعین تکلیف می کنید به قول مرحوم سید ذاکر خود امیرالمونین که فرموده :خیلی ها می خوان اسم نوه ام نباشه ولی خودم پشت نوه ام هستم >خدارحمتش کنه کیه اینارو روی منبرها میگه فقط درمورد سیاست وغیره وازاهل بیت هیچ یه خورده فکرکنیید که درکجاهستید........یاعلی
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین