عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱
مدیر دفتر طنز حوزه هنری درباره چگونگی و معیارهای انتخاب شاعران برای حضور در دیدار امسال با رهبر معظم انقلاب سخنانی گفت.
عقیق:ناصر فیض، شاعر و مدیر دفتر طنز حوزه هنری، در گفت‌وگویی ضمن اشاره به معیارهای انتخاب شاعران برای حضور در جلسه دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: شورایی که قبل از برگزاری جلسه دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب به‌منظور انتخاب بهترین شعرها برگزار می‎شود، به همه نحله‌ها و جریان‌های شعری کشور توجه دارد، به همین دلیل نمی‌توان ادعا کرد که بخشی از شعر و جریان‌های جدید شعری در این بررسی‌ها مد نظر قرار نگرفته است؛ در این جلسات شعر در حوزه‌های مختلف از جمله شعر نو، کلاسیک، طنز، کودک و نوجوان و حتی ترکی به‌لحاظ اینکه میزبان با این زبان آشناست، خوانده می‌شود. تمامی فعالیت‌های این شورا به این سمت است که این جریان به‌نفع شعر کشور تمام شود.

وی ادامه داد: بدون تردید این جلسات بر تمام جریان‌های شعری کشور تأثیر می‎گذارد؛ چون به تمام شیوه‌های شعری توجه می‌شود؛ شیوه‌هایی که پشت به زبان فارسی نکرده و آن را زیر سؤال نبرده‎‌ و نخواسته‌اند ساختار زبان را به‌هم بریزند، مانند شاعری که گفته بود "فلان شخص وزن را از شعر گرفت، من هم می‌خواهم معنا را از آن بگیرم". از نظر ما این جزو نحله‌های شعری در کشور نیست؛ چون شعرا از پاسداران زبان فارسی هستند؛ همان‌طور که نویسندگان و دیگر اهالی قلم. معیارهایی باید در این زمینه رعایت شود، هرکس که به این معیارها مقید است، در این جلسات حضور داشته و توانسته شعر خود را بخواند.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با بیان اینکه شورای انتخاب شاعران تلاش کرده تا در سال جاری چهره‌های جوان بیشتری به جلسه دیدار امسال شاعران با رهبر معظم انقلاب حضور داشته باشند، یادآور شد: این شورا تلاش کرده تا از هر استانی شاعری شاخص انتخاب شود. تلاش شده تا از چهره‌های جدید انتخاب شود، اما اگر چهره جدیدی نبود همان شاعران قبلی آثار جدیدتری از خود در این جلسه ارائه دهند. این نوع نگاه به‌هرحال منجر به این خواهد شد که اتفاقات جدید شعر هر سال دیده شود و تفاوت شعر امسال با سال گذشته بررسی شود.

به‌گفته فیض؛ تلاش شده تا اتفاقات منفی و ضعف‌های گذشته تکرار نشود. سعی شده که شاعرانی که تازه شناسایی شده یا برگزیده‌های جشنواره‌ها بوده‌اند، یا مجموعه شعر جدیدی چاپ کرده‌ و مورد استقبال قرار گرفته‌اند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

این شاعر با بیان اینکه این جلسه قرار است نمونه‌هایی از جریان شعر کشور را در وقت محدودی که وجود دارد، نشان دهد، اضافه کرد: قطعاً این اتفاق به‌صورت تمام و کمال بعید است رخ دهد، اما تمام تلاش این شورا بر این بود که این اتفاق به‌صورت کامل رخ دهد و هرآنکس که در حوزه شعر موفق است و توانسته جایگاهی بیابد، در این جلسات حاضر باشد و خود را معرفی کند.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری به انتقاد برخی از شاعران به‌دلیل حضور برخی چهره‌های غیرادبی یا پیشکسوت در جلسات نیمه ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: بخشی از شاعران حاضر در این جلسه از پیشکسوتان هستند که حضور آنها ضروری است و نمی‌توان گفت که شما سال قبل بودید و امسال نیایید. از سوی دیگر، بخش دیگر از حاضران در جلسه از عواملی هستند که در شناسایی شاعران در طول سال کمک کرده‌اند. دیگر میهمانان، تلاش می‌شود که از چهره‌های جدید باشند. در همین سال جاری بیش از 70 درصد شاعران حاضر، از چهره‌های جدید هستند که قبلاً نیامده‌اند یا اگر حضور داشتند، دیده نشده‌اند.

به‌گفته فیض؛ استقبال شعرا که علاقه‌مند هستند در این جلسه حضور داشته باشند، نشان‌دهنده این است که اگر در این جلسه اثری ارائه دهند، بیش از دیگر محافل دیده خواهند شد؛ چون این جلسه، جلسه ویژه‎ای است که میزبان خود اهل شعر و ادب است و جای حکومتی و نمایشی نیست؛ اگر این‌طور بود میزبان سنخیتی با شعر نداشت. میزبان در این جلسه خود ادیب و شاعر و آگاه به تمام جریان‌های شعری است.

این شاعر به بیان خاطره‌ای درباره تسلط مقام معظم رهبری بر جریان شعر کشور پرداخت و یادآور شد: یک‌بار جوانی کتابش را به رهبر انقلاب تقدیم کرد. ایشان وقتی کتاب را باز کردند، صفحه‌ای را ورق زدند و گفتند که اگر اینجا اصلاح شود، بهتر است. این خیلی عجیب است، آن شاعر که کتابش را اهدا می‌کند فکر می‌کند کتابی است که رهبر انقلاب از انتشار آن اطلاع ندارند، حال آنکه رهبر انقلاب این کتاب را پیش‌تر مطالعه کرده‌اند.

فیض با بیان اینکه جلسه دیدار شاعران با رهبر انقلاب آغازگر اتفاقات خوب دیگر در حوزه شعر خواهد بود، افزود: معرفی چهره‌های جدید، پیوند شاعران از مناطق و استان‌های مختلف با یکدیگر و توجه دیگر محافل ادبی به‌سمت شاعرانی که در این جلسات شعر خوانده‌اند، از جمله ثمرات این دیدار است. برخی از شاعران که قبلاً به آنها توجه نمی‌شد، بعد از این دیدار معرفی می‌شوند. این جلسه برکات زیادی دارد و سبب می‌شود تا شاعران خود را به طراز بالاتری برسانند تا بتوانند در این جلسات حضور داشته باشند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین