۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۷ : ۰۰
قرآن ظاهرش حکم و باطنتش علم
وی ادامه داد: آیات کریمه قرآن تمهیداتی برای تربیت انسان مومن بر انفاق فرموده است ولی این ظاهر امر است. چون قرآن مجید ظاهرش حکم است ولی باطنش علم است، و باید هم حکم قرآن را دقیق بشنویم و عمل کنیم و هم اینکه به باطن آن که علم است برسیم. که در حقیقت روشن شویم و حقایق را بهتر درک کنیم.
بدترین جنبندگان روی زمین
آیت الله مدرسی افزود: هستند کسانی که ۶۰ یا ۷۰ سال عمر از خدا گرفته اند و تمام وسایل پیشرفت و تکامل علمی هم برای آنها محیا بوده است ولی وقتی که فوت کرده اند، کور و کر بوده اند که قرآن هم می فرماید: « صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ.»
وی ادامه داد: چنین افرادی فقه و علم نداشتند و خداوند هم درباره این افراد می فرماید اینان بدترین جنبندگان هستند و ما باید از چنین سرنوشت بدی بپرهیزیم.
بحث مالکیت خدا
آیت الله مدرسی ببه بحث مالکیت پرداخت و گفت: دو مطلب را عرض می کنم تا به مطلب حقیقی برسیم اول اینکه مالکیت درجاتی دارد و هر کس از ما اجازه دارد از خلقت خداوند استفاده کند.
وی ادامه داد: یگی از بدترین دروغ هایی که ببشر را به ذلت کشیده این است که می گویند این زمین مال من است و من مالک هستم که این یک دروغ است و تنها مالک زمین خداوند است. اما اگر کسی زمینی را ساخت و آن را درست کرد آنجا مال او است.
آیه ۲ حدید و مالکیت خدا بر زمین و آسمان ها
این مفسر حوزوی با اشاره به بحث مالکیت خداوند بر آسمان ها و زمین در آیه ۲ سوره حدید که می فرماید: « لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یُحْیِی وَیُمِیتُ وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»، گفت: در این آیه مالکیت خدا مطرح شده است، چون مرگ و زندگی دست خدا است پس مالک خدا است. انسان اگر هزاران مبلغ پول هم داشته باشد ولی روح او دست خدا است پس او مالک نیست چون مالک کسی است که روح انسان دست او است.
آیه ۵ سوره حدید و دلیل دیگری از مالکیت خدا
وی ادامه داد: در آیه ۵ این سوره نیز خداوند سبحان می فرماید: « لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ »، و دلیل دیگری برای مالکیت بیان نموده که چون تمام امور به خداوند بر میگردد، خداوند مالک است. ما که می گوییم مالک این زمین هستیم اما با یک زلزله یا سیل این زمین ما از بین می رود، پس اصل خدا است.
آیه ۶ سوره حدید و دلیل دیگری بر مالکیت خدا
آیت الله مدرسی به دلیل سوم مالکیت خداوند اشاره و بیان کرد: دلیل سوم مالکیت خداوند در آیه ۶ این سوره بیان شده که خداوند می فرماید: « یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُور»، در این آیه می فرماید آن کسی که شب و روز را کم و زیاد می کند خدا است، پس این هم دلیل دیگری بر مالکیت خدا است.
لزوم شناخت خدا
وی ادامه داد: اما چیزی که از آیه ۵ این سوره که می فرماید: «... وَ إِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ »، استفاده می شود مطلبی است که از آقا امیرالمومنین(ع) سوال شد از کجا خدا را شناختید، حضرت فرمود من خواستم کاری انجام دهم، تصمیم به انجام آن کار هم گرفتم و وسایل انجام آن را هم آماده کردم اما نتوانستم آن کار را انجام دهم؛ در مقابل خواستم کاری را انجام ندهم باز هم تصمیم گیری کردم که انجام ندهم ولی باز اینجا هم نتوانستم، پس معلوم می شود تصمیم گیرنده کسی دیگر است.
این استاد حوزوی افزود: فکر نکنید کارها دست ما است، تقریبا ۹۹ و درصد و اندی تمام امورات و کارها دست خدا است و انسان باید بداند که خیلی از چیز ها دست انسان نیست و باید امورات کار خود را به خداوند واگذار کند.
وی ادامه داد: آیا می دانید ما از کجا آمده ایم؟ به کجا می رویم؟ چه زمانی می میریم؟ پس مسائل کلیدی دست ما نیست، یک سریع مسائل را هم خدا برای امتحان ما به ما تفهیم نموده است.
رسیدن به آرامش با واگذاری امورات به خدا
آیت الله مدرسی افزود: خیلی از مرض ها و بیماری های امروز به خاطر همین نگرانی است، اما اگر باور کنیم که خیلی از کارها دست ما نیست به آرامش می رسیم و کار خود را به خدا واگذار می کنیم و خدا هم فرموده است: « أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».
آیت الله مدرسی برای روشن شدن بحث واگذاری امور به خدا مثالی زد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) را داشتند در آتش می انداختند آن هم آتشی عظیم که جهنم آتش بود. ملائکه، جبرئیل، میکائیل آمدند و گفتند تو را در آتش می اندازند اما ابراهیم(ع) گفت من به شما احتیاجی ندارم بلکه به خود خدا احتیاج دارم و هر کار خواست خودش می کند. همین طور به آقا امام حسین(ع) گفتند کجا می روید؟ آقا فرمود هر جا که خدا خواست. گفتند چه می شود؟ فرمودند هر چه او خواست، رضا به رضائک..
آیت الله مدرسی اظهار کرد: انسان باید کارها و امورات خود را با اعتماد به قلب و توکل به خداوند انجام دهد، بدانید که آینده هم مثل گذشته است، این قدر نگران بودید که با کسی ازدواج کنید یا اینکه سر کار بروید و شاغل شوید، آینده آمد و ازدواج کردید و سر کار هم رفتید، پس مهم توکل نمودن به خدا است.
وی ادامه داد: اکثرا پدر ها خوششان می آید که بچه کوچک دستش را در دست پدر بگذارد و پدر هم دست او را بگیرد و خدا هم از این بیشتر دوست دارد بنده اش سمت او بیاید.
بستن در خانه اهل بیت(ع) و آغاز درد بی درمان مذاهب
آیت الله مدرسی به ابتلای بعضی مذاهب به دردی بزرگ، اظهار کرد: یهودی ها و بعد از آن نصرانی ها و بعد از آن خیلی از مذاهب به ظاهر مسلمان مبتلا به دردی بی درمان شدند و رفتند در خانه اهل بیت(ع) بستند و از آن لحظه در به در شدند و حتی کسی را هم نتوانستند جایگزین کنند.
وی ادامه داد: از آن روز که خدا حضرت آدم(ع) را به زمین فرستاد، شیطان هم با او آمد. گفتند آدم آمدی به زمین، دشمنت هم با تو آمد. حضرت آدم(ع) برای خود یک خط و راه و روش و نسلی ایجاد کرد که در مقابل شیطان هم این کار را کرد. بنابراین حد فاصله بین ایمان و کفر ولایت شیطان و خدا است.
این استاد حوزوی افزود: بدانید و ایمان داشته باشید آن خدایی که تهاجم دشمن در طبس را قلع و قمع کرد آن خدا هنوز نمرده و حی و حاضر است پس ایمان بیاورید.
به خدا توکل کنید و تزلزل نداشته باشید
آیت الله مدرسی متذکر شد و گفت: این قدر تزلزل نداشته باشید، خدا ما را یاری می کند و خداوند در زمین برای ما خلیفه ای قرار داده و او آقا امام زمان(عج) است. ما این عقیده را داریم و با همین عقیده هم می میریم و ان شاء الله با همین عقیده هم محشور می شویم. پس توکل تان به خدا باشد.
این مفسر حوزوی بیان کرد: غالب آیات قرآن در این رابطه است که خدا هست، حاضر و ناظر است، و همه چیز را می شنود، بنابراین این جور خدا را بشناسید و از او بخواهید که یاری شما نماید.
آیت الله مدرسی با اشاره به آیه ۵ سوره حدید که می فرماید: « لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ »، گفت: باطن این آیه این است که مسائل زندگی ما نزد خداوند حل و فصل، تدبیر و تقدیر می شود و این خدا است که می گوید چه باید بکنیم، تا چه موقع زندگی کینیم، چه موقع باید بمیریم یا شهید شویم. بنابراین تعبیر از امورات دلالت بر تمام امور و مسائل است که همگی به خدا بر می گردد، یعنی مرجعیت و جای تصمیم گیری نزد خدا است.
تدبر خدا در کم و زیاد شدن شب و روز و مفید بودن آن
این استاد حوزوی با اشاره به آیه ۶ سوره حدید که می فرماید: « یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُور»، کم و زیاد شدن شب و روز را مفید دانست و گفت: در این آیه به کم و زیاد شدن روز و شب اشاره شده است که این کم و زیاد شدن شب و روز کلی فواید دارد، اصلا بدون این کم و زیاد شدن شب و روز در زمین حیات پیدا نمی شود.
وی ادامه داد: ما کوه ها، دریاها را می بینیم که سر جای خود ایستاده اند اما در اصل اینها در حرکت هستند، و خداوند هم ما را توجیح کرد که این حرکت هست و این حرکت زمانه به دست او است، « و هو علیم بذات اصلدور
آیت الله مدرسی افزود: خداوند است که شب و روز را دقیق به هم وصل می کند و این خدا از دل شما هم خبر دارد، پس کسی که زمین و آسمان را تدبیر و تقدیر می کند او لطیف هم هست و کارها را با ظرافت و لطافت انجام می دهد و او به دل شما هم راه دارد، پس باید مراقب او باشید که دل های ما هم دست او است.
ایمان قلبی به پیامبر(ص)
این استاد حوزوی با اشاره به آیه ۷ سوره حدید که می فرماید: « آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ کَبِیرٌ »؛ گفت: در این آیه تاکید می شود که به پیامبر(ص) ایمانی قوی بیاورید، منظور از این ایمان هم ایمان زبانی که لقله زبان باشد، نیست بلکه ایمانی قلبی به پیامبر(ص) بیاورید.
وی ادامه داد: چنانچه ایمانی این چنینی و قلبی بیاورید به این نتیجه می رسید که خدا در سراسر وجود شما نفوذ دارد و به شما لطف می کند.
ایمان قوی مقدمه انفاق
آیت الله مدرسی در ادامه چنین ایمانی را مقدمه انفاق دانست و گفت: چنین ایمان قی باعث می شود انسان را به خدا برساند و این ایمان مقدمه انفاق است. و اگر کسی فی سبیل الله انفاق کند، قطعا خداوند جای آن انفاق را خداوند جایگزین می کند.
وی ادامه داد: خداوند به شما پولی داده است و همانطور در بحث مالکیت گفتیم این پول امانتی از خدا در نزد ما است و در بحث امانت وقتی کسی چیزی به ما امانت می سپارد هر وقت رجوع کرد باید امانت او را پس بدهیم اما در اینجا وقتی ما این امانت خدا را انفاق می کنیم و پس می دهیم خدا در مقابل اجر کبیر هم به ما می دهد.
علت بیماری های جدید در جامعه
آیت الله مدرسی در بخشی دیگر از بیاناتشان به علت بیماری های و مرض های جدید در جامعه اشاره و بیان کرد: در جامعه مرض ها، آفت ها و بیماری های جدیدی آمده است که این بیماری ها به خاطر گناهان جدید مردم است، که هر وقت مردم مرتکب گناهانی جدید شوند در مقابل بیماری و مرض های جدید سراغ آنها خواهد آمد.در دعای کمیل می خوانیم : « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاَّءَ » و از خدا می خواهیم که خدایا گناهانی که باعث بلا می شود را بیامرز.
این استاد حوزوی در پایان گفت: از خداوند می خواهیم که این آیات قرآن را به دل ما بچشاند تا رفتار و گفتار ما بوسیله این آیات تعدیل شود و ما ساخته و پرداخته قرآن و روایات اهل بیت(ع) شویم. و اگر ایمان ما قوی نیست خدا به ما ایمانی قوی عنایت کند.
گفتنی است، آیت الله سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید تشیع ساکن در کربلای معلی است. وی علاوه بر شهرت مقام مرجعیت و تفسیر قرآن مجید، از مبارزین و مجاهدین مشهور علیه استبداد و استکبار است. این مرجع تقلید، همه ساله در ماه مبارک رمضان، با حضور در دفتر تهران به نشانی خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه امام زاده یحیی، کوچه شهید حمید تین نژاد، تفسیر قرآن کریم میگوید که امسال هر بامداد به تفسیر و تدبر در سوره حدید می پردازد.
گزارش: امیرمحسن سلطان احمدی