عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
گزارشی از مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی
شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی درحالی شب گذشته کار خود را آغاز کرد که جمهوری اسلامی ایران با کسب ۱۱ عنوان نخست این رقابت‌‌ها پس از میزبان پرافتخار‌ترین است.
عقیق:مهدی احمدی: شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی کشور مالزی از شب گذشته در کوالالامپور پایتخت این کشور آغاز و «مختار دهقان» به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات حضور دارد.

قرعه‌کشی رقابت‌ها صبح دیروز برگزار شد و نماینده کشورمان باید پنجشنبه در صحن مسابقات تلاوت کند، همچنین آیین افتتاحیه مسابقات شب گذشته برگزار شد و این دوره از رقابت‌ها بلافاصله پس از افتتاحیه کار خود را رسماً آغاز کرد.

در این گزارش به معرفی مسابقات قرآن مالزی به عنوان قدیمی‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهان با 60 دوره برگزاری می‌پردازیم.

رقابت قرآنی در یکی از زیبا‌ترین کشور‌های دنیا

کشور مالزی به دلیل موقعیت اقلیمی و قرار گرفتن در محدوده خط استوا یکی از سرسبزترین و زیبا‌ترین کشور‌های دنیا است و سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان راهی مالزی می‌شوند. برگزاری مسابقات قرآن در چنین کشوری سبب شده تا قاریان قرآن از سراسر عالم اشتیاق زیادی برای شرکت در این رقابت‌ها داشته باشند و مسلمانان زیادی هم همه ساله برای تماشای مسابقات قرآن راهی مالزی شوند.

مالزی سال 1957 با استقلال از انگلیس سلطنت دوره‌ای را آغاز کرد و تقریباً از همان ایام مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در این کشور راه‌اندازی شد که این مسابقات هرسال با شکوه خاصی برگزار می‌شود و برگزاری با‌شکوه و منظم مسابقات و حضور پادشاه مالزی در آیین اختتامیه از نقاط عطف این رقابت‌ها است که می‌توان این عوامل را از دلایل اعتبار مسابقات مالزی عنوان کرد.

قدمت در برگزاری با 60 سال سابقه

مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی همه ساله در سالن مرکز تجارت جهانی «پوترا» واقع در شهر کوالالامپور برگزار و در آن نمایندگان ده‌ها کشور جهان حضور پیدا می‌کنند. این مسابقات قدیمی‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن جهان و یکی از معتبر‌ترین مسابقات جهان اسلام است که همه ساله قاریان بی‌شماری را از سراسر جهان راهی این کشور می‌کند.

مسابقات بین‌المللی مالزی از سال 1961 میلادی برابر با 1339 هجری شمسی برگزار و امسال شصتمین دوره آن برگزار می‌شود که این تعداد دوره برگزاری، مسابقات مالزی را به عنوان قدیمی‌ترین مسابقات قرآن جهان اسلام مطرح کرده و این قدمت به نوعی سبب اعتبار مسابقات قرآن مالزی شده است.

«نخبه درجه یک» عنوان اعطایی به قاریان برتر مسابقات مالزی

اهمیت مسابقات مالزی در کشورمان در سطح مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران است و دارندگان رتبه‌های اول تا سوم مسابقات مالزی مانند برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به عنوان نخبه درجه یک به بنیاد نخبگان معرفی و از امتیازات این گروه استفاده می‌کنند.

این مسابقات در رده سنی بالای 17 سال توسط گروه توسعه دینی مالزی «جاکیم» برگزار و از هر کشور یک شرکت‌کننده می‌تواند در مسابقات حضور ‌یابد، همچنین در این مسابقات یک گروه 14 نفره از کشور‌های مختلف جهان داوری می‌کنند که بیشتر این افراد خارجی هستند.

برگزاری در رشته‌های قرائت و حفظ و در دو بخش آقایان و بانوان

مسابقات قرآن مالزی هرسال در رشته تلاوت و در دو گروه خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شود که مسابقات خانم‌ها به صورت علنی و با حضور آقایان در سالن همایش‌های مرکز تجارت جهانی پوترا کوالالامپور برگزار می‌شود. همچنین چهار سال است که رشته حفظ هم به مسابقات مالزی افزوده شده اما برگزار‌کنندگان مسابقات از ایران برای اعزام نماینده در رشته حفظ دعوت نمی‌کنند.

ایران پر‌افتخار‌ترین کشور پس از میزبان

کشور مالزی با 31 مقام اولی در صدر کسب مقام از این مسابقات است و جمهوری اسلامی ایران با 11 مقام اول در جایگاه دوم است. همچنین در این رقابت‌ها نفر اول چهل هزار رینگیت به همراه چند شمش طلا به ارزش تقریبی 70 هزار رینگیت، نفر دوم 30 هزار، نفر سوم 20 هزار، نفر چهارم 15 و نفر پنجم 10 هزار رینگیت به عنوان هدیه دریافت می‌کنند.

پس از مالزی، مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عربستان سعودی قدیمی‌ترین مسابقات قرآن کریم جهان است که از سال 1399 هجری قمری آغاز بکار کرده و تاکنون بیش از 40 دوره از برگزاری آن می‌گذرد و می‌توان از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین مسابقات جهان از نظر قدمت یاد کرد.

پرافتخار‌ترین‌های کشورمان در مسابقات مالزی

استاد محمد‌تقی مروت نخستین ایرانی است که در سال 1351 به عنوان اولین غیر مالایی مقام نخست این رقابت‌ها را از آن خود کرد و بلافاصله پس از وی استاد سید‌محسن خدام حسینی در سال 1353 درحالی که تنها 17 سال داشت در این رقابت‌ها دوم شد. پس از انقلاب و در سال 1358 استاد عباس سلیمی در این رقابت‌ها حاضر شد و مقام اول مسابقات را از آن خود کرد. این استاد قرآن کریم بلافاصله پس از بازگشت از مالزی به قم رفت و جایزه خود را به امام خمینی(ره) تقدیم کرد.

شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی کشور مالزی درحالی از شب گذشته کار خود را آغاز کرد که مختار دهقان قاری مشهدی قرآن کریم با تجربه چندین سال تلاوت در حرم نورانی امام رضا(ع) گام به این رقابت‌ها گذاشته و سعی بر تکرار قهرمانی سال گذشته که توسط حامد علیزاده کسب شد، دارد.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین