عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
زن یا مرد بودن، مربوط به پیکر است؛ نه جان و روح. همچنین تعلیم، تربیت، تهذیب و تزکیه ویژه نفس است و نفس غیر از بدن و نیز بدن غیر از نفس است و شاگرد کلاس درس قرآن روح است، نه بدن؛ روح نیز نه زن و نه مرد است.
عقیق: آیت‌الله العظمی جوادی آملی در نوشتاری اصل خلقت زن و مرد را از نگاه قرآن تشریح کردند.

بخشی از نوشتار این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

«زن یا مرد بودن، مربوط به پیکر است؛ نه جان و روح. همچنین تعلیم، تربیت، تهذیب و تزکیه ویژه نفس است و نفس غیر از بدن و نیز بدن غیر از نفس است و شاگرد کلاس درس قرآن روح است، نه بدن؛ روح نیز نه زن و نه مرد است.

ذات اقدس الهی می‏‌فرماید: ﴿ونفس وما سوّاها ٭ فألهمها فجورها وتقواها﴾1. این نفس، نه مذکر است و نه مؤنث. همچنین می‏‌فرماید: ﴿فإذا سَوّیته ونفخت فیه من روحی﴾2. روح از آن جهت که موجود مجرد است، اندامی ندارد تا مذکر یا مؤنث باشد. نیز می‏‌فرماید: ﴿یا أیها الإنسان إنّک کادح إلی ربّک کدحاً فملاقیه﴾3؛ ای انسان، تو سالک الی‏‌الله هستی. بدن سفر نمی‏‌کند تا سالکان دو صنف باشند: بعضی زن و بعضی مرد! سالک الی‏‌الله، روح است و روح، نه مؤنث است و نه مذکر.

این از معارف بلندی است که خدای سبحان قرآن کریم را برنامه درسی قرار داد و خود را معلّم معرفی کرد؛ ﴿الرّحمن ٭ علّم القران﴾4 و آن شاگردی که قرآن را فرامی‏‌گیرد، روح است؛ نه تن. انسان در عالم رؤیا که تن را رها می‏‌کند و بسیاری از مسائل برای او حل می‏‌شود، آنجا نه مذکر است و نه مؤنث. در عالم رؤیا چون عالم برزخ است، بدن برزخی انسان را همراهی می‏‌کند، امّا جان او که می‏‌فهمد، نه مذکر است و نه مؤنث.»

پینوشت:

1 سوگند به نفس و آنکه آن را درست کرد! سپس گناهکاری و تقوایش را الهام کرد (سوره شمس، آیات 87).

2 پس وقتی آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم (سوره حجر، آیه 29).

3 ای انسان! حقاً تو به سوی پروردگار خود به سختی در تلاشی و او را ملاقات خواهی کرد (سوره انشقاق، آیه 6).

4 سوره الرحمن، آیات21.

(5)زن در آینه جلال و جمال- ص 80


منبع: ابنا

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
م...
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
1
2
پس اون دنیا روح باید بر گرده به جسم که جسم رو مجازات کننددر حالیکه معتقدیم که این جسم با روح خودشه که مرتکب عمل خیر یا شر میشه در حالیکه شما گفتید روح زن یا مرد نیست اصلا معلوم هست چه خبره؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
خبری نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
1
6
ﭘﺲ ﻗﻀﻴﻪ ﺣﻮﺭﻱ و ﻏﻠﻤﺎﻥ ﺗﻮ ﺑﻬﺸﺖ ﭼﻲ ﻣﻴﺸﻪ
پاسخ ها
ات
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
راس میگه بنده خدا.
حوری چی میشه؟ ینی ما با جسم مون میریم بهشت یا جهنم؟
tina
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
2
1
باسلام .
بعد از مرگ روح انسان بدون جسمش وارد بهشت میشود ، در آیات قرآن آمده که برای مردان حوریان وجود خواهد داشت و برای زنان مردان پاک .
اگر اندامی برای مذکر یا مونث بودن وجود ندارد ، پس این آیات نقض میشود ، که این درست نیست .
اگر توضیحی وجود دارد پاسخ دهید .
پاسخ ها
آریا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
بعد مرگ روح وارد برزخ میشه!
صدرالمتألهین(ره) در این‎باره گفته است:
«بزرگان، حكیمان و عارفان و گروهی از متكلمان ـ مانند غزالی، كعبی، حلیمی، راغب اصفهانی، قاضی ابویزید دبوسی ـ و بسیاری از دانشمندان و اساتید امامیه اثنا عشریه ـ مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، علامه مجلسی و دیگران ـ قایل به معاد جسمانی و روحانی می‎باشند؛ زیرا آنان نفس را مجرد از ماده می‎دانند كه بار دیگر تعلق به بدن پیدا می‎كند.
ابراهیم ـ علیه السلام ـ و چگونگی احیای مردگان :«وَ إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ رَبِّ أَرِنِی كَیْفَ تُحْیِ الْمَوْتى؟ قالَ: أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ؟ قالَ: بَلى وَ لكِنْ لِیَطْمَئِنَّ[8] قَلْبِی قالَ: فَخُذْ أَرْبَعَهً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتِینَكَ سَعْیاً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ».[9]
آیه یاد شده، به روشنی بر معاد جسمانی و زنده شدن بدن‎های مردگان دلالت دارد، زیرا ابراهیم از خداوند درخواست می‎كند تا چگونگی احیاء مردگان را در قیامت به او نشان دهد، و از پاسخ خداوند و دستوری كه به ابراهیم داده .

آیات مربوط به گواهی دادن اعضاء بدن بر گناهان.
«یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا یَعْمَلُونَ».
«الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا یَكْسِبُونَ»
عبداله هادی نیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
1
1
سلام با بیان فوق مشکلی داشتم برطرف شد.چون در هیچ جای قرآن ندیدم که به زن ها فرموده باشد برای شما زوج بهشتی قرارمی دهیم از هرکس پرسیدم گفتند نمی دانیم آن ها که فکر کردند می دانند گفتند به خاطر شرم حیا بیان نشده است.اما با این بیان قابل توجیه است.متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
برای اقایون خوری و برای خانم ها قلمان بیان شده
اصغر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
0
0
پس تکلیف اینکه می گویند بهشت زیر پای مادران است چه میشود ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
0
1
سلام ،واقعا من نمیدانم چه خبره! هیچ کس جواب درست حسابی ندارد و فکر کنم حقوق زنان هم زیر سوال رفته
ع....
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
0
1
سلام. فكر ميكنم روح بعد از مرگ و در قيامت به جسم سابقش برميگرده. در اون زمان روح و جسم در قبال تعهداتشون و كارهايي كه در قبال هم كردند تسويه حساب ميكنند.
هردو خوبيها و بديهايي نسبت به هم انجام داده اند. ضمن اينكه در قيامت ديگه بحث ظاهر نيست و باطن هر چيز هويدا ميشه! پس اين امر خللي در صحبت استاد بزرگ كه فرمودند روح مذكر و مونث ندارد وارد نميكند... اما آنچه در مورد حيات در بهشت به نظر ميرسه، شايد در آنجا با توجه به علايق نفس پاك وزكيه كه در آنجا انسانها صاحب آن هستند- چون قبل از تزكيه نفس وارد بهشت نمي شوند- لذا روح با توجه به علايق ودر قالب جسم مناسب آن علاقه از نعمتهاي الهي بهره ميبرد. گفته شده در آن دوران انسان طعم لذت حقيقي را مي چشد حتي برخي ميگويند انساني كه وارد بهشت شده انقدر محو زيبايي و كمال خدا ميشوند كه ديگر دنبال لذت هاي سطحي نيستند... در قران برخي وعده ها در حد فهم ما انسانهايي است كه فكر و ذكرمان لذائذ محدود و كم ارزش فاني است! كاش بتوانم به قربش برسم كه بالاترين پاداش است...
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین