عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
یادداشت/
یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تقوای الهی باور و ایمان به امور غیبی الهی است که باور به حکومت عدلی که توسط مهدی آخرالزمان تشکیل می‌شود از نمونه‌های بارز آن است.
عقیق:مهدی مرادیان کارشناس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در یادداشتی به ثمرات اعتقاد به مهدویت پرداخته است که در ادامه می‌آید:

انتظار فرج و رفع ظلم و عدالت‌گستری بر روی زمین، آن گونه که ممکن است در نگاه اولیه مسأله‌ای صرفاً ذهنی و فردی به نظر برسد، نیست؛ بلکه این بینش حاصل از اعتقاد محکم و مستدل، اثراتی بسیار عمیق و اساسی در فرد و جامعه خواهد داشت که به عنوان نمونه به مواردی از این تأثیرات اشاره می‌شود:

1. مقدمه‌ای برای شناخت امام و صفات و ویژگی‌های او می‌شود؛ این اعتقاد باعث می‌شود شخص در پی شناخت سیره عملی آن حضرت بگردد.

امام صادق(ع) می‌فرماید: «... کسی که شب را به گونه‌ای بگذراند که در آن امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است».

2. باعث تبلور عشق و محبت به آن حضرت می‌شود که همین محبت، زندگی ما را متحول می‌کند که این علاقه همان اجرای دستور الهی است که می‌فرماید: ذَلِک الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکورٌ که عشق و محبت به آن حضرت شرط قبولی ایمان است.

البته وقتی این عشق تشدید می‌شود که باور داشته باشیم این محبت دو جانبه است زیرا باور به دادورزی عاشقانه آن حضرت و توجه و محبت ایشان به خلق و همچنین عشق ایشان به ستاندن حق مظلومان از ظالمان و... سبب می‌شود مؤمنین نیز در قبال نگرانی‌ها و دغدغه‌ها، پیوند معنوی خود را با آن حضرت محکم‌تر کنند و عاشقانه برای ظهور حضرت تلاش کنند.

3. موجب امید به آینده می‌شود. زیرا نور امید بوده که همواره در دل و جان بشر روشنی ایجاد کرده و او را در برابر حوادث ناگوار پایدار ساخته است و اگر امید نبود بشر هیچ گامی بر نمی‌داشت و هیچ رنجی را تحمل نمی‌کرد. امید به ظهور آن حضرت(عج) که ضامن اجرای وعده‌های الهی بوده است و پناهگاه مؤمنین خواهد بود بزرگترین هدیه‌ای است که جامعه بشری در این دوران دریافت کرده است.

گوستاولوبون می‌گوید: «بزرگترین خدمتگزاران عالم همان اشخاصی هستند که توانسته‌اند بشر را امیدوار نگه دارند».

4. باعث آمادگی می‌شود زیرا لازمه این اعتقاد برقراری عدل الهی در سراسر جامعه است که این عدالت جهان‌گستر نیازمند نیروهای کارآمد و مهدی باورانی است که بتوانند در عرصه‌های مختلف خدمتگزار باشند.

امام باقر(ع) می‌فرماید: هنگامی که قائم ما قیام کند و مهدی ما ظهور کند، یک مرد از شیعیان ما پر جرأت‌تر از شیر و نافذتر از نیزه خواهد بود، لذا وظیفه ماست که خود را آماده سازیم.

5. پایداری در برابر مصائب دشمنان. این باور در مردم که روزی این مصائب و وضعیت نامطلوب به پایان می‌رسد و حقشان ستانده می‌شود و... باعث توان روحی می‌شود و صبر بر مصائب آسان می‌شود.

6. این اعتقاد باعث تقوای الهی می‌شود چون یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تقوای الهی باور و ایمان به امور غیبی الهی است که باور به حکومت عدلی که توسط مهدی آخرالزمان تشکیل می‌شود از نمونه‌های بارز آن است.

7. باعث تهذیب نفس می‌شود، اگر خودسازی در همه حال برای یک مؤمن وارسته سزاوار است، برای کسی که اعتقاد دارد روزی نزد حضرت مهدی(عج) مؤمن واقعی از غیر واقعی نمایان می‌شود ضرورت آن بیشتر خواهد بود.

این موارد نمونه‌ای از تأثیرات فردی و اجتماعی است که می‌تواند در حیات انسان تحول ایجاد کند که البته اعتقاد به ظهور آن حضرت و اینکه با قیام خود، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و شرایط ترقی و کمال انسان‌ها را فراهم خواهد کرد، همان وعده الهی و هدف از خلقت انسان خواهد بود.

انتظار یعنی چه و مراد از انتظار فرج چیست؟

«انتظار» در لغت یعنی چشم به راه داشتن و در اصطلاح دیده دوختن به راه تحقق امری است که منتظر را به حالت انتظار وا داشته است که هر چه آن امر در نظر او مهم‌تر باشد برای تحقق آن تلاش و کوشش بیشتری می‌کند.

ما دو نوع انتظار داریم:

1. انتظار منفی و مخرب که بازدارنده است و جامعه را به طرف انحطاط و سقوط می‌کشاند و هستند افرادی که خیال می‌کنند انتظار یعنی دست روی دست گذاشتن و منتظر ظهور مصلح ماندن، در نظر ایشان هر اصلاحی محکوم به شکست است و گناه و ظلم و بی‌عدالتی و...وضعیتی پذیرفته شده و حتمی برای بشر است تا وقتی که مصلح ظهور کند؛ این گونه انتظار عاملی است برای توجیه ستم‌ها و فسادها که باعث پشت کردن به انسانیت می‌شود.

2. انتظار مثبت، که انتظاری است تعهدآور و تحرک‌بخش و لازمه این انتظار به کار گرفتن تمام نیروها و کوشش بی‌دریغ به سوی امر مورد انتظار است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین