عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶
یادداشت/
بر خلاف آنچه بعضی ناآگاهان می‌پندارند اعتقاد به قیام «مهدی(عج)» و حکومت جهانی او مخصوص شیعه نیست، بلکه تمام فرق اسلامی ظهور مردی از دودمان پیامبر(ص) را در آخرالزمان به نام «مهدی» که دنیا را پر از عدل و داد می‌کند پذیرفته‌اند.
عقیق:باور به منجی مصلح جزو مسلمات تمامی شرایع آسمانی است و هر دینی به نوبه خود به آمدن منجی و مصلح آخرالزمان نوید داده است، اگر چه در مصداق آن اختلاف نظر دارند و هر کدام مصداق خاصی را به عنوان منجی معرفی کرده‌اند.

ولی در اصل آمدن منجی همه اتفاق نظر دارند. اسلام نیز به عنوان دین حق و کامل، در این زمینه نظراتی دارد، اگر ما دین اسلام و نبوت پیامبر اکرم(ص) را حق دانستیم، قهراً منجی باید طبق تعریف و اسناد این آیین باشد، آنچه مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی است و در قرآن کریم چندین آیه را به خود اختصاص داده نوید آمدن منجی و مصلح آخرالزمان است، اگر چه قرآن مصداق آن را تعیین نکرده است. مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به برخی آیات و روایات درباره وعده قطعی و حتمی الهی می‌نویسد:

از جمله آیاتی که بر مطلب دلالت دارد:

1. آیات 105 و 106 سوره مبارکه انبیاء: «وَلَقَدْ کتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، ما در زبور بعد از ذکر نوشتیم (مقدر ساختیم) که بندگان صالح من زمین را به ارث خواهند برد.

2. آیه 55 سوره مبارکه نور: «خداوند به کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام داده‌اند از میان شما وعده داده که آن‌ها را به یقین خلیفه روی زمین خواهد کرد». این دو آیه به صراحت به مؤمنان بشارت می‌دهند که سرانجام حکومت روی زمین از آن آنان خواهد بود.

اما نکته قابل توجه این است که روایات بسیار زیادی از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) وارد شده که این منجی و مصلح آخرالزمان را معرفی کرده و ایشان را از اولاد خود و «مهدی» نامیده است که این روایات مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی است، به صورتی که کتاب‌های فراوانی توسط دانشمندان اهل سنت و شیعه در این زمینه نگاشته شده و همگی بر متواتر بودن این روایات تأکید کرده‌اند.

تنها در میان همه دانشمندان «ابن خلدون» و «احمد امین مصری» که آن هم به دلیل اغراض دیگری، در تواتر آنها تشکیک کرده‌اند.

این در حالی است که متعصب‌ترین فرقه اسلامی یعنی «وهابی‌ها» نیز آن را پذیرفته و به متواتر بودن احادیث آن اعتراف کرده‌اند، شاهد این مدعا این است که چند سال پیش بیانیه‌ای از طرف «رابطة العالم الاسلامی» صادر شد که شدیداً زیر نفوذ وهابیون و دولت سعودی است در پاسخ سؤالاتی که از آن‌ها درباره ظهور حضرت مهدی(عج) پرسیده شده بود در آن بیانیه آمده است: «ابن تیمیه» مؤسس مذهب وهابیت احادیث مربوط به «مهدی» را پذیرفته است.

در پایان این بیانیه چنین آمده است: «بنابراین اعتقاد به «مهدی» بر هر مسلمانی واجب است و این جزو عقاید اهل سنت و جماعت است و هیچ کس جز افراد نادان و بی‌خرد یا بدعت‌گذار آن را انکار نمی‌کند.

از جمله آن روایات این است که ترمذی به سند صحیح از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده «اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد خداوند سبحان آن را چنان طولانی می کند که مردی از من یا از اهل بیت من (تردید از راوی بوده) را بر انگیزاند که اسم او اسم من و اسم پدرش نام پسر من است. (منظور امام حسن عسکری است که هم نام امام حسن مجتبی فرزند رسول خداست) که زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد آن گونه که از ظلم و ستم پر شده بود».

و نیز ابی داود از ام سلمه نقل می‌کند: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «المهدی من عترتی من ولد الفاطمة» مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است.

احادیث مربوط به مهدی را بسیاری از صحابه مثل: علی بن ابیطالب، عثمان بن عفان، طلحة بن عبیدالله، عبدالرحمن بن عوف، عبدالله بن عباس، عمار بن یاسر، عبدالله بن مسعود و... نقل کرده‌اند که مورد پذیرش همه فرق اسلامی واقع شده‌اند.

شیخ منصور علی ناصف در کتاب «التاج الجامع الاصول»(کتابی که اصول پنجگانه معروف اهل سنت را جمع کرده) می‌نویسد: «در میان همه دانشمندان امروز و گذشته مشهور است که در آخرالزمان به طور یقین مردی از اهل بیت ظاهر می‌شود که بر تمام کشورهای اسلامی مسلط می‌شود و همه مسلمانان از او پیروی می‌کنند و در میان آن‌ها عدالت را اجرا و دین را تقویت می‌کند»، سپس می‌افزاید: «احادیث مهدی را گروهی از اصحاب خوب پیغمبر اکرم(ص) نقل کرده‌اند و بزرگان اهل سنت مانند ابوداود، ترمذی، ابن ماجه و طبرانی و.. آن‌ها را در کتب خود نقل کرده‌اند».(1)

نتیجه آنکه بر خلاف آنچه بعضی ناآگاهان می‌پندارند اعتقاد به قیام «مهدی(عج)» و حکومت جهانی او و اینکه از سلالة زهرا(س) است، مخصوص شیعه نیست، بلکه تمام فرق اسلامی بدون استثنا ظهور مردی از دودمان پیامبر اکرم(ص) را در آخرالزمان به نام «مهدی» که دنیا را پر از عدل و داد می‌کند پذیرفته‌اند و روایات آن را در کتب خود نقل کرده‌اند.

البته به باور همه شیعیان و تعدادی از عالمان اهل سنت امام مهدی(عج) اکنون متولد شده و در غیبت به سر می‌برند، اما اکثر اهل سنت بر این عقیده‌اند که آن حضرت در آخرالزمان متولد می‌شود.

پی‌نوشت‌:
1. رک ،مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن (تفسیر موضوعی ـ امامت و ولایت در قرآن) قم، انتشارات مطبوعاتی هدف، ج9، ص420ـ440.
منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین