عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
آیت الله نوری همدانی:
پیشرفت اسلام از آغاز به پشتوانه همت جوانان بوده است، یاران امام عصر(عج) نیز جوانان بوده و تعداد پیران در میان آن‌ها بسیار اندک است بنابراین مقام و موقعیت جوانان بسیار دارای اهمیت بوده و بالاترین شغل و فضیلت حفظ قرآن کریم است که باید قدر آن را دانست.
عقیق:حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار جمعی از حافظان و مبلغان قرآنی در بقاع متبرکه که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد پربرکت حضرت علی‌اکبر(ع) با قرائت آیه‌ای از سوره نور اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه عمر انسان را به سه دوره کودکی و طفولیت، جوانی و دوره پیری و ضعف انسان تقسیم کرده است.

این مرجع تقلید مهم‌ترین دوره زندگی انسان را دوران جوانی دانست و افزودند: دوران بالندگی و قدرت زندگی انسان دوره جوانی است، این دوره بسیار حساس بوده  و در این دوره انسان شخصیت خود را می‌سازد، در این رابطه حضرت علی(ع) فرموده‌اند دو نعمت جوانی و سلامتی نعمت‌هایی هستند که در صورت فقدان آن دو قدر آن‌ها را  بیشتر می‌دانیم.

ایشان مهم‌ترین سرمایه مملکت و قدرت اسلام را نیروی جوانی دانسته و گفتند: پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند توصیه می‌کنم نسبت به جوانان نظر مساعد داشته باشید، جوانان با من پیمان برادری بستند اما پیران با من مخالفت کرده و نقض پیمان کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان کردند: پیشرفت اسلام از آغاز به پشتوانه همت جوانان بوده است، یاران امام عصر(عج) نیز جوانان بوده و تعداد پیران در میان آن‌ها بسیار اندک است بنابراین مقام و موقعیت جوانان بسیار دارای اهمیت بوده و بالاترین شغل و فضیلت حفظ قرآن کریم است که باید قدر آن را دانست.

معظم له با تأکید بر اینکه غرب هیچ‌گاه با اسلام کنار نیامده و هیچ‌گاه نظر مساعد با دین اسلام نداشتند، خاطرنشان کردند: پیامبر اکرم(ص) دومرتبه در جنگ تبوک و موته به مقابله با غرب پرداخته است، عداوت سردمداران غرب با اسلام همیشگی در طول تاریخ بوده و موارد بسیاری را می‌توان در ارتباط با مقابله غرب با اسلام را بیان کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با  اشاره به رشادت های جوانان صدر اسلام  خاطرنشان کردند: پیامبر اکرم (ص) سه جوان را که دارای توانایی و شایسگی بودند، به آنها ماموریت هایی داد تا اهمیت استفاده و اعتماد به جوانان را به همگی بفهماند.. اولی که مسلم ابن عمیر بود و در خدمت پیامبر با سواد شد و تفقه در دین را آموخت، وقتی مردم مدینه آمدند و از پیامبر (ص) خواستند که یک نفر را برای هدایت ما بفرست، پیامبر ایشان را از مکه به مدینه فرستاد. این جوان به اندازه ای قدرتمند بود توانست قرآن و مسائل را در اندک مدتی به مردم بیاموزد و توانستن بین قوم های اوس و خزرج آشتی دهد و مدینه را مهیای هجرت پیامبر اکرم (ص) نمود. اینکه یک جوان شایسته توانست مدینه را مهیای این امر مهم کند، بسیار مهم است. در اسلام سن میزان نیست، بلکه تعقل و فرهنگ مداری میزان است. جوان اگر متدین باشد تا این حد می تواند کارایی داشته باشد.

ایشان افزودند: نفر دیگر عتّاب بود. پیامبر اکرم (ص) که به سمت مدینه رهسپار شد، رو به مکه کرد در حالی که نگران بود. جبرئیل امین (ع) نازل شد و عرض کرد که نگران نباش و خدا تو را به مکه باز خواهد گرداند. تا اینکه در سال ششم پیامبر اکرم (ص) مامور به فتح مکه شد. اما برای اینکه این کار موثر باشد، پیامبر اکرم (ص) دستور داد که ورود به مکه پنهانی باشد. به هر حال مکه که فتح شد، مدیریت آن به جوانی 21 ساله سپرده شد. همه اینها نشان دهنده اهمیت جوانان در اسلام است.

این مرجع تقلید با بیان این که غربی ها همیشه با اسلام دارای چالش بوده و هستند. وقتی پیامبر اکرم (ص) به سلاطین جهان نامه نوشت، غربی ها تصمیم گرفتند که اسلام را نابود کنند و دو جنگ موته و تبوک هم به همین دلیل راه افتاد، گفتند: بعد از جنگ تبوک که یک ماه طول کشید، پیامبر اکرم(ص) بیمار شدند و احساس می شد که ایشان در آستانه شهادت هستند. خبر رسید که سردمداران غربی تصمیم گرفتند که به اسلام حمله کنند که پیامبر لشگری به فرماندهی اسامه ابن زید مهیای جنگ با آنها نمود. اسامه جوان هجده ساله بود و برای دیگران این قضیه عجیب بود اما پیامبر فرمودند اسامه در عین جوانی بسیار شایسته و قدرتمند است.

ایشان در پایان تاکید کردند:کار شما جوانان گرامی بسیار ارزشمند است و شما باید در کنار حفظ، به تفسیر و عمل به قرآن کریم هم بپردازید.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین