عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
در قالب پیش نشست همایش دکترین مهدویت برگزار شد؛
پیش نشست همایش دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت، جریان ها و مذاهب اسلامی» به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی و با مشارکت موسسه آینده روشن برگزار شد.
عقیق:پیش نشست همایش دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت، جریان ها و مذاهب اسلامی» با ارائه و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد و حجج اسلام صمدی و شهبازیان در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) برگزار شد.

حجت الاسلام قنبر علی صمدی، پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)، در ابتدای این پیش نشست، ضمن تبیین ضرورت اعتقاد به مهدویت در میان اهل سنت، اظهار داشت: اعتقاد به مهدویت ضمن برخورداری از نگاه درون دینی که از آن به عنوان مهدویت اسلامی یاد می شود، مقوله ای برون دینی است.

وی ضرورت ظهور و خروج مهدی(عج) در آخر الزمان را قدر مشترک دو سطح اعتقاد به مهدویت در جهان اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: مبنا و منشاء شکل گیری اعتقاد به ضرورت مهدویت در میان اهل سنت، وجود مجموعه احادیث کثیره، صحیح و متواتر است که وحدت نظر و وجه مشترک میان شیعه و اهل سنت را ایجاد کرده است.

حجت الاسلام صمدی با بیان این که بالغ بر 90 نفر از دانشمندان اهل سنت در کتاب های خود به احادیث مهدویت اشاره نموده اند، اظهار داشت: احادیث مهدویت در کتب روایی از زبان بیش از 50 صحابه رسول الله(ص) نقل شده است.

روش شناسی مدعیان دروغین مهدویت از دیدگاه عالمان اهل سنت

حجت الاسلام محمد شهبازیان، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی  نیز در ادامه این پیش نشست، به روش شناسی مدعیان دروغین مهدویت از دیدگاه عالمان اهل سنت اشاره نمود و ابراز داشت: مسئله مهدویت در تمام ادیان و مکاتب موعود باوری، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این که عالمان دینی با توجه به رسالتی که دارند، کتابهایی را در نقد ادعاهای دروغین نگارش نموده اند، اظهار داشت: در کتاب های علمای شیعه و اهل سنت، هنوز نوشتاری روش شناسانه، به صورت کتابی مدون و دسته بندی شده، برای ارائه معیارها، مشخصات و ویژگی های زمان ظهور، مورد توجه قرار نگرفته است.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی با اشاره به این که هر کدام از معیارهای ذکر شده برای مهدی موعود(عج) شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست، خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی تاکید فزاینده ای بر علم حضرت مهدی(عج) شده است.

حجت الاسلام شهبازیان خاطرنشان کرد: علمای اهل سنت در روش شناسی خود در مواجهه با مدعیان دروغین بر روی دو مورد پافشاری و تأکید بیشتری دارند؛ نخستین آن، اظهار بر غلبه اسلام بر همه ادیان در زمان مهدی(عج) و دیگری نشانه های ظهور ذکر شده در عنوان عام است.

نقد مهدوی گری غلام احمد قادیانی

حجت الاسلام و المسلمین عزالدین رضا نژاد، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی جامعه المصطفی نیز در پیش نشست همایش دکترین مهدویت، نقد مهدوی گری غلام احمد قادیانی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: همزمانی فرقه قادیانیه با جریان بابیت و بهائیت در ایران،  نشان دهنده کیفیت تمرکز استعمار انگلیس بر فرقه سازی در جهان اسلام در آن زمان را به خوبی نشان می دهد.

وی ادعای رسالت را یکی دیگر از نقدهای مطرح بر ملا احمد قادیانی عنوان کرد و یادآور شد: نوبت ظلی، ظهوری و بروزی، تابع، غیر تشریعی و غیر مستقل از دیگر تفاسیر ادعای رسالت ملا احمد قادیانی به شمار می رود.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی جامعه المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: ملا احمد قادیانی در کتاب «فتح اسلام، ازاله اوهام و توضیح مرام» به موضوع آخر الزمان، مسیح و مهدی موعود(عج) پرداخته است؛ وی با این گمان که مهدی منتظر است، خود را مسیح موعود و مهدی معهود و فرستاده از جانب خداوند می داند.

وی تصریح کرد: حکم نسخ جهاد توسط ملا احمد قادیانی و تاکید وی بر این که مهدی پایان دهنده جنگهاست، درست در زمانی به وجود آمده که استعمار انگلستان با جنبش های استقلال طلبانه مختلفی در هندوستان مواجه شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد در پایان با بیان این که با ظهور حضرت آثار مختلفی بر جهان مترتب خواهد شد، اظهار داشت: فرقه قادیانی ضمن عدم توجه به تحقق آثار ظهور، از علائم ظهور و نشانه های قطعی که محقق نشده است، غفلت نموده است.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین