عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی از اتمام مراحل علمی و ویرایش مجموعه شش جلدی «دانشنامه فاطمی» خبر داد و گفت:‌ تا انتهای تابستان تمام مجلدات آن منتشر خواهد شد.

عقیق: حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی، رییس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه کارهای علمی و ویراستاری دانشنامه فاطمی سال گذشته به اتمام رسیده است، اظهار داشت: این مجموعه اکنون در مرحله ویرایش نهایی و ارسال به چاپخانه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل تأخیر در انتشار این دانشنامه تصمیم هیأت علمی برای انتشار کامل مجلدات با یکدیگر بود، گفت: این کار از شش یا هفت سال پیش آغاز شد و پس از وقفه‌ای اندک در شش جلد آماده انتشار شده است.

معاون دانشنامه فاطمی در ادامه افزود: سه جلد این مجموعه درباره تاریخ، سیره و اندیشه‌های حضرت زهرا (س) و سه جلد پایانی در ارتباط با مسایل حقوقی و اجتماعی زن در دنیای امروز براساس سیره بانوی اسلام طراحی شده است و بنابراین این دانشنامه دارای تنظیمی موضوعی است.

وی به تفکیک درباره مجلدات این مجموعه توضیح داد: جلد نخست از تولد تا شهادت، جلد دوم مقالاتی درباره فضایل ایشان از نگاه دیگران و ابعاد مختلف سیره حضرت، جلد سوم آثار برجای مانده از حضرت و دعاها و مقالاتی در زمینه معارف، حکمت علمی و نظری برگرفته از آثار حضرت زهرا (س) و مجلدات چهارم و پنجم مباحث حقوقی زن و مجلد آخر مباحث اجتماعی است.

حجت‌الاسلام مقیمی‌حاجی تیم تألیف این دانشنامه را بالغ بر یکصد نفر از اساتید حوزه و دانشگاه و محققان برگرفته از 118 مقاله برشمرد و یادآور شد: در نهایت این مجموعه زیر نظر شورای علمی مرکزی کنترل شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما تاکنون آثار مختلف و ارزنده‌ای درباره حضرت زهرا (س) منتشر کرده‌ایم اما چنین مجموعه‌ای درباره زندگی و ابعاد مختلف سیره و اندیشه ایشان براساس منابع اصیل نداشته‌ایم، افزود: این نخستین مجموعه در منابع شیعه و اهل سنت دست اول و جامع بر اساس نظرات اشخاص مهم و پاسخ به شبهات تدوین شده است. به طور مثال در زمینه ازدواج حضرت زهرا(س) تمام اطلاعات تاریخ عقد و ازدواج، مراسم، ولیمه، میزان جهیزیه، مهریه،‌ فاصله عقد و عروسی و ...بر اساس منابع اصیل و نکات مورد قبول اندیشمندان شیعه و نظرات مختلف به زبان فارسی موجود است.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین