عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
حجت‌الاسلام رفیعی:
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه گفت: اگر بچه‌ها پاک‌کن سال گذشته را دور بیندازند اسراف است، ولی اگر آن را استفاده کنند و در کنار آن، پاک‌کن جدید هم بخرند، این «اسراف» نیست، بلکه «قناعت» است.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی محمدی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در برنامه سمت خدا درباره اینکه ماهیت قناعت چیست و چگونه با شیک‌پوشی قابل جمع است، گفت: قناعت مقابل اسراف است. وقتی ما می‌خواهیم روز را به فردی بشناسیم متضاد آن را یعنی شب را به او نشان می‌دهیم و می‌گوییم که این متضاد روز است تا فرد خوب متوجه بشود.

وی افزود: معنای قناعت مصرف نکردن نیست، بلکه معنایش خوب و درست مصرف کردن است. اسراف یعنی زیاده‌روی در مصرف و خرج کردن. قناعت با بخل فرق دارد. فردی در یکی از مناطق مدینه خانه قدیمی و کوچکی داشت و امام صادق(ع)  به دیدن او رفت و با سختی مواجه شد، امام فرمود: چرا خانه‌ات را عوض نمی‌کنی؟ او گفت که این یادگار پدرمن است، امام فرمود که چرا با اینکه تو امکانات داری در این محل زندگی می‌کنی؟!

حجت‌الاسلام رفیعی بیان داشت: در حدیث داریم که چهار چیز از نشانه‌های مرد است: خانه بزرگ ،همسر خوب، اولاد صالح و مرکب خوب، در قرآن داریم: چرا زینت‌های خدا را بر خودتان حرام می‌کنید؟ قناعت یعنی اینکه شما از وسیله‌ای استفاده بهینه کنید، شما می‌توانید در عید کفش نو بخرید، ولی کفش قبلی که قابل استفاده است را در جای دیگری استفاده کنید.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) لباسی پوشیدند که کمی وصله داشت، فردی ایشان را نگاه کردند و گفتند که چرا لباستان وصله دارد؟ امام فرمود: هر کس لباس کهنه نپوشد، لباس نو هم نخواهد داشت، شما نباید با لباس نو به نانوایی بروید، بلکه با همان لباس قبلی به نانوایی بروید و آن لباس نو را برای میهمانی بگذارید، معنای قناعت مصرف نکردن نیست بلکه درست مصرف کردن است، مصرف صحیح همان قناعت است.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: گاهی در میهمانی‌ها 10 رقم غذا وجود دارد و در شب بقیه غذاها را به سطل آشغال می‌ریزند. این اسراف است، همه افراد بیشتر از یک پرس نمی‌توانند غذا بخورند. اسراف، زیاده‌روی در مصرف است. ممکن است فردی دو تا ماشین دارد که یکی برای داخل شهر و یک برای خارج از شهر است، این می‌تواند با قناعت باشد، ولی ممکن است که فردی یک ماشین دارد و آن را در کوچه رها می‌کند و به تعمیرگاه نمی‌برد و خراب می‌شود، این عدم قناعت است.

وی گفت: جوان باید شیک‌تر و زیباتر لباس بپوشد، گاهی جوان کیفی خریده است که هنوز قابل استفاده است، پس آن را استفاده کند و کیف نو هم بخرد. اگر بچه‌ها پاک‌کن سال گذشته را دور بیندازند اسراف است، ولی اگر آن را استفاده کنند و در کنار آن، پاک‌کن جدید هم بخرند این اسراف نیست، بلکه قناعت است. گاهی ما وسایلی داریم که قابل استفاده است و می‌توانیم آن‌ها را به افرادی بدهیم که از آن استفاده کنند، خوب است که ما وسایلمان را مدیریت کنیم که دور ریخته نشود، حضرت علی(ع) می‌فرماید: قناعت گنج بی‌پایان است.

حجت‌الاسلام رفیعی درباره اینکه آیا غیرت موجب می‌شود که دختران در پارک بازی نکنند، این گونه پاسخ داد: داریم که خدا غیور است و انسان‌های با غیرت را هم دوست دارد. در دین ما همه مسائل باید در حد وسط باشد. بهترین امور میانه‌روی است. حتی خدا در نماز خواندن می‌فرماید که صدایتان نه خیلی بالا و نه خیلی پایین باشد. یکی از مفسران می‌گوید که قرآن، فرهنگ اعتدال را در مسائل جزئی هم آورده است. در انفاق نه اسراف داشته باشید و نه بخل کنید، اگر غیرت از حد بگذرد خطرناک است.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: بپرهیزید از غیرت اضافی در غیر از جای خودش. گاهی بعضی از آقایان نام و نام خانوادگی همسرشان را در فرم‌های اداری نمی‌نویسند. همه عالم می‌دانستند که نام دختر و همسر پیامبر(ص) زهرا و خدیجه است . نام حضرت مریم در قرآن به عنوان یک سوره آمده است، این غیرت بی‌موضع است. در قم دختر خانمی به من گفت که من پنج سال است که رنگ پارک و تفریح را ندیده‌ام، زیرا پدرم می‌گوید که نامحرم بدن شما را می‌بیند.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در مسجد خطبه خوانده است، بعضی‌ها اجازه تحصیل به دخترهایشان نمی‌دهند. آیا شما دوست دارید که همسر شما نزد دندانپزشک مرد برود؟ پدرانی هستند که حتی اجازه نمی‌دهند که دامادشان که عقد خوانده است به دیدن دخترشان بیاید یا با هم به مسافرت بروند و عده‌ای هم هستند که بدون هیچ محرمیتی اجازه می‌دهند که آقاپسر شش ماه به خانه‌شان رفت‌وآمد کند که با دخترشان آشنا بشود. این افراط و تفریط است و اشتباه است.

وی ادامه داد: اگر دختر خانمی بدون خانواده و بدون حجاب به پارک برود اشتباه است، ولی اگر این دختر همراه با خانواده به پارک برود و در محلی که جلوی دید نامحرم نباشد بازی کند اشکالی ندارد. مدیریت درست است، ولی وسواس و دخالت درست نیست. اسلام در همه ارزش‌های دینی حد دارد و باید آن را رعایت کرد، پیامبر(ص) به مُبَلغهایش می‌فرمود که به مردم سخت نگیرد و آسان بگیرد و بشارت بدهید و از دین نفرت ایجاد نکنید. خانمی می‌گفتند که شوهر من اجازه رفت‌وآمد به خانه خواهرم را نمی‌دهد زیرا به شوهرش سوءظن دارد. فرهنگ ائمه ما این طور نبوده است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین