عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
یکی از آثار دعا برای حضرت صاحب الزمان (عج) تعجیل در فرج و ظهور اوست زیرا اگر دعا برای ظهور آن حضرت(عج) از جانب مومنین با آداب و شرایط استجابت مربوط به آن انجام پذیرد حتما مورد اجابت الهی قرار می گیرد.
عقیق:آثار دعا برای امام عصر (ع) اظهار و اعلام محبت قبلی نسبت به آن حضرت(عج) است. در روایاتی(۱) که در فضیلت سخن گفتن و شعر گفتن و بیان فضایل ائمه معصومین (ع) وارد شده بر آن دلالت دارد.

زنده نگه داشتن مسئله امامت شیعه از مسایل بسیار ضروری و مورد تصدیق عقلانی شرع است(۲) و دعا برای امام زمان (عج) در راستای همین مهم قابل ارزیابی است.

ادای حقوق بسیاری که آن حضرت(عج) برای ما دارند دعا کردن برای او را بر ما فرض و لازم می سازد و دعاهای ما دارای این فایده می باشد که بعضی از حقوق بسیار آن امام(عج) بر ما به وسیله دعا ادا می شود.

دعا برای آن حضرت(عج) این فایده را دارد که او نیز برای یاری دهنده و دعاکننده اش دعا می کند(۳) زیرا این دستور دینی ماست.(۴)

از دیگر فواید دعا برای آن حضرت(عج) تقرب دعاکننده به خداوند متعال است زیرا ائمه اطهار (ع) وسیله های تقرب و وصول الی الله هستند.(۵)

از آثار دعا برای امام زمان (عج) دفع بلا و وسعت رزق است و روایات متعددی برای این مهم می باشد.(۶)

از فواید دعا برای حضرت ولیعصر (عج) امکان تشرف به محضر مبارکش و درک توفیق زیارت و ملاقات آن امام(عج) می باشد.

یکی از آثار دعا برای حضرت صاحب الزمان (عج) تعجیل در فرج و ظهور اوست زیرا اگر دعا برای ظهور آن حضرت(عج) از جانب مومنین با آداب و شرایط استجابت مربوط به آن انجام پذیرد حتما مورد اجابت الهی قرار گرفته و امر خداوند در مورد ظهور مبارکش زودتر تحقق می یابد و احادیثی بر این مطلب گواه است(۷) و اعتقاد شیعه به مسئله وداع در امور موقوفه این امر را تایید می کند.(۸)

از دیگر فواید دعا برای ولیعصر (عج) نورانیت قلب دعاکننده و کسب نور از آن نور فروزان الهی است. اشراق نور امام بر قلب مومن درخشنده تر از خورشید نورافشان است.(۹) طول عمر از دیگر منافع و آثار دعا کردن بر امام زمان (عج) است و روایات متعددی بر این امر دلالت صریح دارد.(۱۰)

دعا برای حجت بن الحسن(عج) نصرت و یاور الهی را برای دعاکننده به ارمغان می آورد و نصرت ائمه اطهار(ع) با زبان که دعا کردن نیز از مصادیق آن است، موضوع نصرت الهی خوانده می شود.(۱۱)

 

پی نوشت ها:

۱.بحارالانوار،ج ۲۶،ص۲۲۷

۲.لثالی الاخبار،ص ۴۷۶

۳.مهج الدعوات ص ۳۰۲

۴.نسا۸۶

۵.تفسیربرهان ج۱،ص۴۶۹

۶. وسایل الشیعه ج۴،ص۱۱۴۶

۷.بحارالانوار،ج۸۶،ص۶۱-۷۷

۸.بحارالانوار،ج۲،ص۱۵۴

۹.کافی،ج۱،ص۱۴۷-مره العقول،ج۲،ص۱۲۵

۱۰.کافی،ج۱،ص۱۹۴

۱۱.مکارم الاخلاق،ص۲۹۸

*برگرفته از «زبور نور( هزار و یک نکته از زندگانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه)»، محمدرضا رمزی اوحدی

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین