عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
استاد فاطمی نیا پاسخ می دهد
از بعضی از روایات شاید بتوان استفاده کرد که این 313 نفر افراد خاص امام علیه السلام باشند و هر کدام از آنان منشا اثر خاصی باشند.
عقیق:  پاسخ های کارشناسانه استاد فاطمی نیا به شبهات و سوالاتی درباره مهدویت


برخی از اهل سنت امام زمان(عج) را از نسل امام حسن مجتبی(ع) می دانند. آیا این شبهه قابل اعتناست؟


ــ خیر ؛ این تحریف و تصحیف مختصراً در برخی از کتب اهل سنت پیدا می شود؛ اما این روایات تحریف شده در مقابل روایت های متواتری که امام زمان(عج) را از نسل امام حسین(ع) معرفی کرده است چیزی به حساب نمی آید.

ریشه این شبهات از کجاست؟


ــ برخی از این تحریف‏ها را  دست های ناپاک و نادرست، در نسخ چاپی کتاب "فتوحات مکیة" تالیف «ابن العربی» به وجود آوردند و مطلب مربوط به امام زمان(عج) را ناقص ذکر کرده اند. اما خوشبختانه نسخه صحیح خطی از کتاب فتوحات در دست مشاهیر علمای اهل سنت بوده که آنان صحیح مطلب را بدون تحریف و تصحیف ذکر کرده اند.

مثلاً توجه کنید به کتاب "الیواقیت و الجواهر" تالیف «عبد الوهاب بن احمد بن علی الحنفی شعرانی» که نسب او به «محمد حنفیه» می رسد. وی متوفای 973 هـ.ق است که فقیه و عارف بوده و تالیفات فراوان دارد، از جمله همین "الیواقیت و الجواهر" که خلاصه "فتوحات مکیة" است. شعرانی نسخه خطی فتوحات را در دست داشته و همانطور که ذکر شد مطلب مربوط به امام زمان را از فتوحات درست نقل کرده و آورده است: " واعلمو انه لابد من خروج المهدي ـ علیه السلام ـ لکن لا یخرج حتی تمتلئ الأرض جوراً و ظلماً فیملؤها قسطاً و عدلاً، و لو لم یکن من الدنیا إلا یوم واحد طوّل الله تعالی ذلك الیوم حتی بلی ذلك الخلیفة و هو من عترة رسول الله صلی الله علیه و سلم من ولد فاطمة رضی الله عنها، جده الحسین بن علي بن ابي طالب و والده حسن العسکری ابن الإمام علی النقی (بالنون) ابن محمد التقی (بالتاء) ابن الإمام علي الرضا ابن الإمام موسی الکاظم ابن الإمام جعفر الصادق ابن الإمام محمد الباقر ابن الإمام زین العابدین ابن الإمام الحسین ابن الإمام علی بن ابی طالب رضی الله عنه".

یعنی: "بدانید حتما مهدی علیه السلام خروج می کند. لکن خروج نمی کند مگر پس از آنکه زمین پر از ظلم و جور گردد پس آن حضرت زمین را پر از عدل و داد کند و اگر نماند از دنیا جز یک روز، خداوند متعال آن روز را طولانی می گرداند تا این خلیفه ظاهر گردد و امور را به دست گیرد...". سپس نسب امام زمان را ذکر می کند و ملاحظه می‏فرمایید که حتی در اسم "امام علی النقی" و "امام محمد تقی" چقدر دقت کرده و آورده است که "بالنون" و "بالتاء".

موارد دیگر هم هست؟


ــ بله ؛ عین این مطالب را «شیخ حسن العدوی الحمزاوی» فقیه مالکی مصری متوفای 1133 هـ.ق. در صفحه 187 کتاب "مشارق الانوار" به نقل از فتوحات مکیة آورده است. البته توجه داشته باشید که کتاب مشارق الانوار سابق در مصر چاپ شده و نادرست است و این مورد در نسخه خطی آن موجود است.


آیا حضرت حجت(عج) در جایی به نام "جزیره خضراء" ـ که گفته می شود همان مثلث برمودا است ـ زندگی می‎کند؟


ـ این مطالب سند قابل توجهی ندارد.

آیا یاران امام زمان منحصر به همان 313 نفر هستند؟

ـ از بعضی از روایات شاید بتوان استفاده کرد که این 313 نفر افراد خاص امام علیه السلام باشند و هر کدام از آنان منشا اثر خاصی باشند.

چرا در روایات قیام امام زمان(عج) به قیام امام حسین(ع) تشبیه شده و ادامه دهنده قیام سیدالشهدا(ع) معرفی شده است؟

ــ زیرا هر دو قیام برای اعلاء کلمه حق است و غرض از هر دو قیام نشر علم و جهل زدایی است.

چگونه می‎توان مدعیان دروغین مهدویت را شناخت؟

ــ اگر مطالعه دقیق و کافی در مورد حضرت مهدی(عج) داشته باشیم، مدعیان دروغین را خواهیم شناخت. افزون بر اینکه خداوند متعال هم خودش مدعیان دروغین را رسوا خواهد کرد.

وظیفه منتظران ـ بخصوص جوانان ـ در عصر غیبت چیست؟


ــ وظیفه منتظر در عصر غیبت عمل به وظیفه است. مخصوصا جوانی که نوعا درون پاکی دارند از عمل به وظیفه نتیجه می گیرند. توصیه می‏کنم که جوانان در عصر غیبت از علمای ربانی فاصله نگیرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین