عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲
در محضر مجتهدی؛
آیت‌الله مجتهدی، با ذکر حدیثی قدسی، امر به معروف و نهی از منکر نکردن را عامل عذاب خوبان معرفی می‌نماید.
عقیق:پیامبر خدا (ص) فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر نمایید؛ قبل از آنکه خدارا بخوانید و دعایتان مستجاب نشود و قبل از آنکه استغفار کنید و بخشش برای شما حاصل نشود. آگاه باشید امر به معروف، رزق و روزی را دفع نمیکند و مرگ را نزدیک نمیکند. همانا دانشمندان یهودی و زهاد مسیحی وقتی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند، خداوند آنها را بر زبان پیامبرانشان لعنت کرد و سپس همه را دچار بلا کرد.

حضرت آیت الله مجتهدی در شرح این حدیث می‌گوید: عذاب هایی که در دنیا می آید به خاطر گناه است. خداوند به حضرت شعیب فرمود: «صد هزار نفر از قوم تو را می خواهم که عذاب کنم: شصت هزار نفر از خوب ها و چهل هزار نفر از بدها.» حضرت شعیب عرض کرد: «خدایا، چهل هزارتا از بدها که بد هستند، خوب ها را چرا میخواهی عذاب کنی؟»، خداوند فرمود: «برای اینکه خوب ها با بدها خوش و بش می‌کنند.»

او افزود: خوب ها با بدها برخورد تند نمی‌کنند. عصبانی نمی‌شوند. می‌بیند خانه همسایه عروسی ناجوری است، اما ناراحت نمی‌شوند که امربه معروفی یا نهی از منکری بکند. اینکه می‌گویند خشک و تر با هم می‌سوزند غلط است.

آیت الله مجتهدی تهرانی در ادامه گفت: علت اینکه شما می‌بینید خشک و تر با هم می‌سوزند، برای این است که یک مقداری از نم ترها خشک شده است. خوب ها با بدها خوش و بش می‌کنند، لذا وقتی عذاب می‌آید آنها هم از بین می‌روند.

وی در پایان گفت: رسول خدا (ص) فرمودند: «به درستی که خداوند به خاطر عده ای خاص که گناه کرده اند، همه مردم را عذاب نمی‌کند، مگر اینکه کار زشت را در میان خود مشاهده کنند و بتوانند از آن جلوگیری کنند و نکنند، در این صورت، خداوند، عام و خاص را عذاب می‌کند.»

 

پی نوشت:

احسن الحدیث

منبع:باشگاه خبرنگاران



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین