عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه ماه رجب می‌فرماید: ماه رجب و شعبان، آمادگاهى است براى اینکه انسان در ماه مبارک رمضان بتواند با آمادگى وارد شود.
عقیق:ماه رجب فرا رسید، ماهی از ماه‌های خداوند که حال و هوای دیگری به انسان می‌دهد، انگار از همان روزهای اول و حتی لحظات ابتدایی ورود به ماه رجب، عطری خاص به مشام می‌رسد، انگار قرار است در فضایی دیگر از رحمت الهی وارد شویم، انگار خدا این ماه را بهانه‌ای قرار داده است تا زنگارهای وجود انسان‌ها را بار دیگر از انس با زندگی دنیا و متعلقاتش بشوید و به تدریج آنان را از فضایی نورانی به موقعیتی نورانی‌تر یعنی به ضیافت‌الله برساند.

* حال به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب بنا داریم به برخی از بیانات رهبر معظم انقلاب در اهمیت و فضیلت این ماه اشاره کنیم:

لازم می‌دانم برادران و خواهران عزیز را، مخصوصاً جوان‌ها را به اهمیت ماه رجب توجه بدهم. از این مناسبت‌ها و از این خصوصیاتِ مربوط به ایام و شهور نمی‌شود به ‌آسانى صرف نظر کرد. بزرگان و اهل معنا و اهل سلوک، ماه رجب را مقدمه‌ ماه رمضان دانسته‌اند. ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگاهى است براى اینکه انسان در ماه مبارک رمضان - که ماه ضیافت الهى است - بتواند با آمادگى وارد شود.

آمادگى به چیست؟ در درجه‌ اول، آمادگى به توجه و حضور قلب است؛ خود را در محضر علم الهى دانستن، در محضر خدا دانستن - «سبحان من احصى کلّ شى‌ء علمه» - همه‌ حالات خود را، حرکات خود را، نیّات خود را، خطورات قلبى خود را در معرض و محضر علم الهى دانستن؛ در درجه‌ اول، این مهم است؛ اگر این حاصل شد، آن وقت توجه ما به کارهایمان، به حرفهایمان، به رفت‌وآمدهایمان، به سکوتمان، به گفتنمان، بیشتر خواهد شد؛ توجه می‌کنیم که چه می‌گوییم، کجا می‌رویم، چه اقدامى می‌کنیم، علیه چه ‌کسى حرف می‌زنیم، به نفع چه‌کسى حرف می‌زنیم.

وقتى انسان خود را در محضر الهى دانست، بیشتر متوجه کارها و حرکات و رفتار خود می‌شود. عمده‌ اشکالات ما به خاطر غفلتى است که از رفتار و اعمالِ خودمان می‌کنیم. وقتى انسان از حال غفلت خارج شود، توجه کند که دارد دیده می‌شود، محاسبه می‌شود - «انّا کنّا نستنسخ ما کنتم تعملون» - همه‌ حرکات او، کارهاى او در محضر پروردگار است، طبعاً مراعات می‌کند. با این حالت، با یک طهارتى، با یک نزاهت و پاکیزگى‌اى، انسان وارد ماه رمضان شود - «شستشوئى کن و آنگه به خرابات خرام»؛ شستشوکرده وارد ماه رمضان شود - آن وقت در محضر ضیافت الهى حداکثر بهره را خواهد برد. ماه رجب را با این چشم نگاه کنید.

(دیدار رهبر معظم انقلاب با اقشار مختلف مردم مورخ 92/2/25)

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین