عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
در قرآن داریم «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» و از طرفی حضرت پیامبر حق در حدیث قدسی می‌فرمایند: «یا احمد! لولاک لما خلقت الافلاک، و لولا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما»
عقیق: اصغر طاهرزاده در کتاب مقام لیلةالقدری فاطمه زهرا سلام‌الله علیها می‌نویسد: این روایت نظر به نبوت حضرت محمد(ص) و امامت حضرت علی(ع) دارد و به اعتبار نبوت حضرت محمد (ص) و امامت حضرت علی (ع) هدف از خلقت حضرت محمد و حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) است، به عنوان ظهور بندگی کامل خدا. یعنی حال که هدف خلقت انسان‌ها، بندگی خداست و از طرفی هدف از خلق نبی (ص) به اعتبار نبوتش، و هدف از خلق امام به اعتبار امامتش، همه و همه، ظهور آن بندگی است که خداوند هدف خلقت انسان‌ها قرار داده است و حال که فاطمه زهرا (س)  مظهر بالفعل آن بندگی است که نبوت و امامت برای ظهور آن  پدید آمده‌اند، پس اگر نظر به فعلیت کامل بندگی که همان فاطمه زهرا (س) است نبود، اصلا خداوند نبوت و امامتی را اراده نمی‌کرد و لذا است که می‌توان نتیجه گرفت فاطمه زهرا (س) مظهر کامل بندگی است.

باید توجه داشت که این روایت نمی‌خواهد مقام عبودیت پیامبر و علی علیهماالسلام را نفی کند، چرا که خداوند در توصیف رسول الله (ص) صفت «عبدُهُ» را بر صفت «رسوله» مقدم می‌دارد و در واقع عبودیت محض رسول الله (ص) را تایید کرده است، اما در پیامبر خدا (ص) عبودیت و نبوت و در علی (ع) عبودیت و امامت جمع است و چون خداوند در خلقت انسان نظر به عبودیت او دارد و فاطمه زهرا (س) نمونه صریح و روشن این عبودیت است.

روایت می‌فرماید: مقصد خلقت نبوت و امامت، خلقت فاطمه زهرا (س) است و در واقع فاطمه (س) مظهر همان عبودیت پیامبر خدا (ص) است و محبت شدید پیامبر خدا (ص) به فاطمه زهرا (س) در همین راستا است که در‌آینه وجود فاطمه (س) عبودیت خودت را می‌یابد و در عبودیت او مظهری از حقایق را می‌بیند و لذا پیامبر (ص) می‌فرماید: «فاطمه حوراء انسیه، فکلما اشتقت لی رائحه الجنه، شممت رائحه ابتنی فاطمه» یعنی فاطمه حوریه‌ای بشرگونه است، هر زمان مشتاق بوی بهشت می‌شوم، دخترم فاطمه را می‌بویم، در حدیث دیگری می‌فرمایند «فما قبلتما قط الا وجدت رائحه شجره طوبی منها» یعنی هرگز فاطمه را نمی‌بوسم، مگر این که بوی درخت طوبی از او استشمام می‌کنم. پس فاطمه زهرا (س) مظهر جامعیت بهشت است و حضرت پیامبر (ص) وقت می‌خواهند به بهشت و شجره طوبی منتقل شوند و از آن حقایق غیبی بهره گیرند، به فاطمه (س) نظر می‌کنند و او را می‌بویند و ارادت به مقام فاطمه زهرا (س) و توجه به مقام آن حضرت، قدرت چنین انتقالی را برای ما نیز دارد، البته در حد خودمان. توجه به اینگونه مقامات حضرت زهرا (س) مقدمه برای معرفت به آن حضرت خواهد شد و زمینه درک شب قدر می‌شود.



منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین