عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
مبتکر طرح بشارت عنوان کرد:
محمدحسن رزاق گفت: می توان با استفاده از روش طرح بشارت قرآن را همانند زبان مادری آموخت و به کار بست.
عقیق:طرح بشارت، شیوه ای کارآمد در عرصه آموزش قرآن کریم است که از سوی موسسه زبان آموزشی بشارت برگزار می شود. از آنجا که زبان عربی زبان رسمی ما ایرانیان نیست، در این طرح سعی شده است با یادگرفتن معانی کلمه به کلمه آیات قرآن و تکرار مداوم آن به شیوه ای لذت بخش و نوین، قرآن آموز را در محیطی قرار دهیم که واژه های قرآن ملکه ذهن وی شود.

شنیدن، خواندن، نوشتن، گفتن، تکرار و مکالمه به طور همزمان شرایطی را فراهم می آورد که کلیه اعضاء و جوارح زبان آموز، معطوف کلام وحی  شوند و از همه توانائی های او حتی الامکان استفاده می گردد.

این طرح نه تنها درک و یادگیری قرآن را به بهترین وجه، ممکن می سازد، بلکه موجب آشنایی با زبان شیوای عربی نیز می گردد.

امروزه اثبات شده است پایه یادگیری هر زبان لغات آن می باشد. لذا قرآن از این قانون استثنا نیست اگر قرار باشد ما یک جامعه قرآنی داشته باشیم باید کاری کنیم که مردم ما وقتی قرآن را می شنوند بتوانند متوجه شوند و وقتی قرآن مطالعه میکنند نیازی به ترجمه فارسی آن نداشته باشند.

با حفظ قرآن و روخوانی و روانخوانی قرآن گرچه در این زمینه کارهای ارزشمندی انجام شده است ولی برای انس با قرآن و درک صحیح قرآن کاری انجام داد اما در آموزش به شیوه ی زبان آموزی، قرآن آموز به خوبی توانسته نقش این آموزش را برای جامعه به ظهور رساند و فرد می تواند زبان قرآن را در کوتاه مدت یادبگیرد.

بر همین اساس، گفتگویی با محمدحسن رزاق، مبتکر طرح بشارت انجام شده است که در ادامه می خوانیم:

*طرح بشارت را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی این طرح به عنوان یک سبک آموزشی برای یادگیری قرآن کریم به کار گرفته شده است؟

آموزش قرآن کریم به صورت سمعی و بصری بوده به طوری که فرد بعد از آموزش با شنیدن صدای قرآن معنای آن را متوجه شده و یا با خواندن از روی آیات قرآن بدون ترجمه، کاملاً معنای آن را درک می نماید. آموزش این طرح قریب به ۱۵ سال است که در حال اجرا می باشد و هم اکنون نیز ادامه دارد.

این مؤسسه برای آموزش آسان و روان این طرح بصورت سمعی و بصری از کتاب، نوار، سی دی و نرم افزارهای آموزشی بهره می برد. مؤسسه بشارت بصورت حضوری و غیرحضوری برای کلیه نهادها، سازمانها و مکانهایی که تمایل به همکاری دارند، اقدام به اعزام مربی جهت آموزش طرح و همچنین برگزاری آزمون و صدور گواهینامه پایان دوره برای قرآن آموز می نماید. لازم به ذکر است این طرح هم اکنون در بین اقشار مختلف جامعه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. طی سال های اخیر در بسیاری از مراکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش استان تهران تحت عنوان آموزش ضمن خدمت معلمان در حال اجرا می باشد.

نحوه اجرای طرح به چه صورت است؟

نحوه اجرای طرح به صورت کلاس های حضوری و دوره های غیرحضوری و تدریس خصوصی می باشد. آموزش از جزءاول شروع    می شود و کسانی که فرصت شرکت درکلاس های حضوری را ندارند می توانند به صورت غیرحضوری دوره ها را بگذرانند و ۲ تا ۳ جلسه برای رفع اشکال و آشنایی با شیوه آموزش از کلاس های حضوری استفاده نمایند.

*منابع آموزشی در طرح بشارت چگونه است و از چه کتاب و جزواتی استفاده می شود؟

منابع ترجمه :کتاب واژگان باق و جزوه تمرین باق

منابع سمعی: نوار یاCD  آموزشی

*انگیزه شما از طراحی طرح بشارت چه بوده است؟

همه مسلمانان جهان آرزو دارند که قرآن این کتاب آسمانی ارزشمند را وقتی می خوانند به مفهوم و معنای واقعی آن پی ببرند و آن را دستورالعمل و سرلوحه زندگی خویش قرار دهند. با توجه به این مهم با استفاده از این روش می توان به این اهداف متعالی دست یافت و قرآن را همانند زبان مادری آموخت و بکار بست.

*آیا این طرح در همه کشور اجرا میشود و یا فقط در تهران فعال است؟

این طرح به صورت کلاس های حضوری و دوره های غیرحضوری در تهران در حال اجراست.

همچنین مؤسسه بشارت در بسیاری از استانها شعبات فعال دارد و کلاس ها به صورت حضوری و غیر حضوری در حال اجرا هستند.

*آیا این طرح در مراکز دولتی و غیر دولتی اجرا شده است؟

بله از جمله این مراکز : وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، ستاد عقیدتی سیاسی ارتش،  دانشگاه امام علی(ع)، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه امام حسین (ع) ، دانشگاه دخترانه فنی شریعتی، نیروی دریایی ارتش، حوزه های علمیه خواهران استان تهران، حوزه های علمیه برادران استان تهران، کانون های مساجد استان تهران، سازمان اوقاف وامور خیریه، بانکها (مسکن ، مرکزی ، رفاه، توسعه و تعاون، سپه، ملت)، شرکت انتقال گاز ایران، سازمان اسناد پزشکی، شرکت نفت فلات قاره ،سازمان بنادر و کشتی رانی، شرکت عمران پردیس، مرکز آمار ایران  و هم اکنون آموزش ضمن خدمت معلمان شهر تهران درمراکز تربیت نیروی انسانی  شهر تهران در حال اجراست.

*نقش این گونه کلاس ها در برابر تهاجم فرهنگی چیست، آیا می تواند مؤثر باشد؟

بله، حتماً اگر تشکیل کلاس های قرآنی با استقبال مطلوب مردم در کشور ادامه داشته باشد و مردم با خواندن قرآن آن را بفهمند، چرا که قرآن فرقان است و فرقان یعنی آگاهی دادن و جامعه اگر آگاهی داشته باشد خیلی از مسائل به صورت خودآگاه حل خواهد شد. در واقع بزرگترین پرچم دین ما و بالاترین مرجع ما قرآن است پس چه وسیله ای بهتر و کارآمدتر برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان، جز قرآن می توان در نظر داشت. به واسطه قرآن اسلام توانست در طی مدت کوتاهی جهش پیدا کند و از مصر تا اسپانیا گسترش یابد.

*چه تفاوتی بین آموزش گذشته و طرح زبان آموزی قرآن بشارت می باشد؟

در طول تاریخ معاصر قرائت به صورت سنتی بود و متأسفانه قرآن خوانده می شد بدون اینکه معنا و محتوای آن درک شود اما رویکرد طرح بشارت این روند سنتی را کنار زد.

*هدف از اجرای این طرح چیست؟

۱-اشراف به معانی و مفاهیم و ترجمه قرآن ۲-آشنایی با شرح تفسیر قرآن ۳- آشنایی و فراگیری زبان عربی ۴- زمینه سازی جهت حفظ قرآن ۵- روخوانی و روانخوانی ۶-گفتگوی قرآنی

*عموم مردم چگونه می توانند با شما همکاری نمایند؟

افرادی که دارای فضای آموزشی مناسب هستند و تمایل دارند این طرح در منطقه یا محله شان اجرا شود می توانند با مؤسسه بشارت با شماره تلفن ۷۷۵۷۱۰۱۲ و ۷۷۵۸۲۰۲۷ تماس حاصل  نمایند.

*هدف اصلی شما برای گسترش طرح بشارت چیست؟

از آن روز اول ما بنای کار را براین گذاشتیم که بتوانیم منابع نیروی انسانی را برای گسترش این کار تأمین کنیم خوشبختانه تا الان توانسته ایم بیش از چهارده هزار نفر مدارک تربیت مربی زبان آموزی قرآن را داشته باشیم.

*می گویند شما در سطح شهر تهران فعالیت خوبی داشته اید؟

البته صحیح است به فضل خدا و برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و کمک مردم تا به امروز توانسته ایم در بیش از دویست و پنجاه و هفت نقطه ی تهران کلاس ها ی آموزشی قرآن را برگزار نماییم.

*بیشتر فعالیت شما در چه مراکزی بوده است؟

ما در همه ی مراکز فرهنگی در سطح شهر تهران فعالیت داشته ایم ولی آنچه که بیشتر مورد نظر ما هست فعالیت در مساجد شهر تهران می باشد لذا برای این امر مهم از تمام ائمه جماعت مساجد شهر تهران و کانون فرهنگی مساجد وابسته به وزارت ارشاد در صورت تمایل به اجرای طرح بشارت در مراکز فرهنگی مساجد می توانند با این مؤسسه همکاری داشته باشند زیرا مساجد بهترین پایگاه برای ارتباطات فرهنگی و قرآنی می باشد .

*خواسته شما از مسئولان چیست؟

از مسئولین محترم خواهشمندیم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند زبان قرآن را باید آموخت نتیجه میدانی این طرح در شهر بزرگ تهران با کمک مردم و به صورت خودجوش توانسته بیش از ۳۰۰ نقطه تهران بزرگ کلاس قرآن دایر شود و این طرح جوشیده از متن جامعه و مردم می باشد حمایت همه جانبه ی خود را در خصوص چاپ کتاب باق، وهمچنین ما را در گسترش طرح در سراسر کشور یاری فرمایید.



منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین