عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
عضو هیئت علمی عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از نگارش کتاب «سلوک عملی در مکتب اهل بیت» خبر داد و گفت: این اثر به منظور پرداختن به بحث عرفان ائمه (ع) در ادعیه و مناجات‌ها تدوین شده است.

عقیق: حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد عضو گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از مهمترین حوزه‌هایی از عرفان که اگر خداوند توفیق بدهد باید بیشتر در آن کار کنیم، بررسی سیره عملی اهل بیت (ع) براساس آیات قرآن و روایات است.

وی در ادامه افزود: بحث عرفان وحیانی را آیت‌الله خوشوقت نیز تأکید داشتند، ایشان می‌گفتند که این بحث را باید از قرآن، ادعیه و مناجات‌ها اکتشاف و استخراج کنیم بنابراین من نیز کتابی با عنوان «سلوک عملی در مکتب اهل بیت» از دو سال پیش آغاز به نگارش کرده و به زودی نیز در دو جلد منتشر خواهد شد.

روحانی‌نژاد اظهار داشت: ممکن است در گام‌های اولیه کار در این حوزه خیلی مستحکم نباشد اما همانطور که عرفان مصطلح نیز قرن‌ها طول کشیده تا جای خود را پیدا کند ما نیز باید در این زمینه تلاش بیشتری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عمده فعالیت‌هایی که در حوزه عرفان صورت گرفته جنبه اخلاقی دارد و متمرکز بر عرفان مصطلح افرادی چون ابن عربی است، افزود: آیت‌الله خوشوقت در برخی زمینه‌ها بر عرفان ابن عربی منتقد بودند بنابراین تاکید داشتند که خیلی وارد این فضا نشویم و براساس ادعیه و مناجات‌ها کار کنیم.

روحانی‌نژاد عنوان کرد: با تاکید آیت‌الله خوشوقت تلاش کردیم برای نگارش این اثر اگر خالی‌الذهن هم کار نکردیم تنها زبان و اصطلاحات عرفانی را اقتباس کرده و سعی کنیم وارد مباحث عرفانی مصطلح نشویم.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که مهمترین تفاوت عرفان مصطلح موجود با عرفان اهل بیت (ع) مورد تاکید شما چیست، توضیح داد: عرفان موجود مشمول کشف و کرامات خود عرفا است البته بسیاری از آنها نیز براساس آیات و روایات است. با این حال مبنای اولیه براساس آنچیزی است که خود عرفا براساس کشف و شهود بدان دست می‌یابند اما عرفان اهل بیت (ع) براساس کشف روایات به تعبیری کشف محمدی است.

روحانی نژاد اظهار کرد: در نهایت برای نگارش این کتاب از کرامات حضرت امیر (ع) و دعای کمیل که قسمت‌هایی از آن از منظر کلامی و ظاهری و فقهی توجیه نیست یا کرامات امام حسین (ع) استفاده کنم بنابراین در این اثر به نحوی کشف محمدی و اهل بیت (ع) را تحت عنوان سلوک ارایه کردم.

وی با اشاره به اینکه نام کتاب را به این علت که عرفان عملی اهل بیت (ع) ادعای بزرگی است، ترجیح دادیم که سلوک اهل بیت (ع) بگذاریم، گفت: اما مبانی و اندیشه‌ها همان عرفان اهل بیت (ع) است.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین