عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
در مراسم رونمایی از مصحف محشی مطرح شد
طی نشستی در شورای عالی قرآن از چاپ دوم مصحف محشی رونمایی و به ویژگی‌های این قرآن کریم از جمله معنی‌محور بودن آن اشاره شد.

عقیق:مراسم رونمایی از چاپ جدید مصحف مُحشّی باحضور جمعی از اساتید قرآنی، عصر امروز چهارشنبه 18 بهمن‌ماه در شورای عالی قرآن برگزار شد.

سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن به بیان اهداف و ضرورت‌های تألیف مصحف محشی پرداخت و گفت: این مصحف گامی از یک برنامه دراز مدت برای تدوین و تولید مجموعه‌های آموزشی برای قاریان، حافظان و اساتید قرآن است.

 

 

وی با تأکید بر اینکه بخشی از توانمندی‌هایی که شخص قاری به آن نیاز دارد آشنایی با مفاهیم و معارف آیات است، اظهار داشت: در این مصحف، یک بخش متکلف معارف اصلی و کلیدی است، بخش دیگری به لغات و نکات اختصاص دارد که معانی عمیق‌تر بعضی از تعابیر را توضیح می‌دهد.

قائم مقام شورای عالی قرآن به دیگر ویژگی‌های چاپ دوم مصحف محشی پرداخت و عنوان کرد: در بخش دیگر به وقف، وصل و ابتدا پرداخته شده که محل‌های این سه را به فرد قاری قرآن راهنمایی می‌کند؛ در چاپ اول با توجه به استقبال مخاطبان خود مواجه شدیم قاریان و حافظان نیز از آن استقبال کردند و پیشنهادهایی برای را برای تکمیل آن ارائه دادند.

وی تصریح کرد: در شورای عالی قرآن از اساتید خواستیم که در بخش‌هایی از این کار بازنگری داشته باشند در بخش نکات و لغات براساس تجارب چاپ اول مواردی بررسی شد، این بخش اضافاتی داشت. همچنین ویژگی چاپ دوم آن است که قطع مصحف، کمی مناسب‌تر شده تا برای استفاده آسان‌تر شود.

 

 

در بخش دیگر این مراسم مصطفی زرنگار معاون پژوهشی شورای عالی قرآن در سخنان کوتاهی به تألیف این کتاب اشاره کرد و گفت: تألیف اولیه این کتاب در سال 87 صورت گرفت و با این رویکرد بود که قاریان به مسئله فهم و تدبر در قرآن بیشتر توجه کرده و با آن آشنا شوند.

وی ابراز داشت: ویژگی مهم این مصحف آن است که قاریان و حافظان را به معنا محوری دعوت می‌کند و همچنین توضیحات وقفی، وصلی و ابتدایی را به خوبی مورد استفاده قرار داده که بی‌سابقه است.

حمیدرضا مستفید از پژوهشگران مؤثر در این اثر نیز در مراسم رونمایی از مصحف محشی عنوان داشت: در تهیه این مصحف، تحقیق و نگارش مفصلی صورت گرفته و محققان بسیاری در تهیه این اثر کمک کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: علائم وقفی که در قرآن آمده است معمولاً برای کمک به قاری گذاشته نشده بلکه در واقع بیان معنا و تفسیر آیات قرآن با الفبای وقف است. در این مصحف علائم وقف توضیح داده شده است و علت آن را مبنی بر اینکه چرا در بعضی جاها آمده و در بعضی جاها نیامده بیان کرده‌ایم. این مصحف به قاری کمک می‌کند تا بهترین نقطه را برای وقف انتخاب کند.

این مصحف پیش از این طی سه نوبت توسط انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن و انتشارات اسوه در قطع رحلی بزرگ به طبع رسیده بود که پس از بازنگری مجدد در محتوای کار و اصلاحات شکلی محتوایی، در قطع رحلی کوچک (که قابل استفاده‌تر است) و با کاغذ نازک به طبع رسیده است. همچنین نوع کاغذ این مصحف، 55 گرمی خود رنگ بوده که در شمارگان 3000 نسخه و در قطع رحلی کوچک به چاپ رسیده است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین